• Anonym (?)

Inte vill lyssna

Har kommit till ett vägskäl nu och jag måste prata med min pojkvän, men han hatar att prata. Jag vet inte hur jag ska göra det utan att vi ska börja bråka. 
    Tar jag upp något i vårt förhållande har han oftast frågan, vill du göra slut? 
    Detta gör att jag drar mig för att prata om saker som för mig är viktiga och ofast gäller vårt förhållande.
    Så hur ska jag göra detta smärt fritt, då jag verkligen behöver prata med honom, jag vet också att denna gång kommer att bli svårast att nå fram till honom då jag befinner mig på andra sidan jorden.

Har du något tips?

• Svar på tråden Inte vill lyssna
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är väldigt viktigt att kunna prata med sin partner om både positiva och negativa saker. Det positiva behöver benämnas för det skapar förståelse och gemenskap. Det negativa behöver lösas i många fall men inte alltid. Ibland kan det räcka att man lyssnar, visar förståelse och respekt. Du och din pojkvän har hamnat i en ond cirkel. Det verkar som att han drar sig undan och blir tyst, kanske är han rädd att det skall ta slut mellan er. Du blir spänd och orolig eftersom det ofta blir bråk. Ni måste båda bidra till en förändring. Om ni inte klara det själv tycker jag att ni skall söka hjälp på familjerådgivning. Du kan inte göra detta arbete själv utan ni måste hjälpas åt. Det handlar också om att visa engagemang och vårda förhållandet.Ett problem är nog att din pojkvän upplever dig som kritisk vilket får honom att dra sig tillbaka för att skydda sig och er relation. Som sagt, det är bådas ansvar att förändra situationen.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Inte vill lyssna