• Anonym (orolig)

Gravid -ont vid sex

Jag är gravid i v 37, ända sedan v 10 ungefär har jag o min sambo knappt kunnat ha sex. Jag vill, men är väldigt torr och det svider. Känslan efteråt är värst, det svider och bränner ordentligt.

Vi har försökt med glidmedel, men den svidande känslan är fortfarande kvar. Senaste försöket var för ett par veckor sedan och sen dess har vårt sexliv varit helt dött.

Vi har försökt med långa förspel och ha sex utan penetration, men jag blir inte upphetsad alls. Nu känner jag mig orolig för hur det kommer bli efter förslossningen. Är livrädd för att det ska fortsätta svida och att jag aldrig kommer få tillbaka min normala sexlust :(

Känner mig även orolig inför förlossningen, då det gör så pass ont att bara ha sex. Bara ett finger känns.

Tacksam för svar!        

• Svar på tråden Gravid -ont vid sex
  • sexologen

Hej!

Endel kvinnors lust minskar under graviditeten så som du beskriver att din gjort. De hormoner som nu "spökar" runt i din kropp bidrar också till förändringar i underlivet och kan ge sköra och torra slemhinnor, så som du beskriver.

Om du inte haft besvär innan din graviditet talar mycket lite för att du ska få probelm efter förlosningen. Vid amning kan dock besvären kvarstå till en början men brukar i de flest fall avta med tiden.

Att känna oro inför förlossningen är inte konstigt, men prata gärna med din barnmorska om din tankar och funderingar så kan hon ge dig ytterligare hjälp och stöd.

Lycka till!
    Hälsningar
    Sara dahlin           

Svar på tråden Gravid -ont vid sex