• korkskruven

Varför göra test om man inte vet vad man ska göra med resultatet?

Det finns många trådar som handlar just om osäkerheten kring tester och provsvar, vilket beslut man ska fatta osv. Visst, det är inte helt lätt men egentligen borde valet att göra test vara rätt enkelt. Det räcker med att ställa sig en enda fråga:

Kan jag/vi tänka oss ett barn med kromosomfel?

Svarar ni JA på frågan, gör inga tester! Varför? Det finns inget syfte med det i sådana fall.

Svarar ni NEJ på frågan, gör FVP direkt eftersom det testet är 100% säkert. Eftersom ni har svarat nej duger det inte med KUB/NUPP eftersom det bara är värden och ingenting annat.

• Svar på tråden Varför göra test om man inte vet vad man ska göra med resultatet?
  • Länisen

Men alltså, även om man vill behålla ett barn med kromosomfel så kanske man vill veta för att kunna förbereda sig bättre?
    Och nej, fvp är inte 100% säkert eftersom man inte testar för allt.
    Och kub kanske man vill göra för att se risken för kromosomfel. Får man 1:150000 (tex, nu tog jag bara en siffra ur luften) så är det väl väldigt dumt att gå vidare med fvp, eftersom missfallsrisken då ligger på 1:100. Varför bryr du dig om vad andra gör?

Casper 2010-06-09
  • Myson

Det finns olika sorters kromosomfel. Det är skillnad mellan dessa, t ex DS kan man ju leva ett bra liv med, men precis som Länisen skriver, så är det stor skillnad att vara förberedd än att det kommer som en total överraskning efter födseln, vilket kan försvåra anknytning etc. Sen finns det andra avvikelser som inte är förenat med liv. Då kan det vara bättre att avsluta så tidigt som möjligt än att behöva gå hela graviditeten och föda ett barn som dör antingen vid förlossningen eller strax efter. 
    Typ.  

• korkskruven
    Länisen skrev 2011-09-21 21:51:11 följande:
    Men alltså, även om man vill behålla ett barn med kromosomfel så kanske man vill veta för att kunna förbereda sig bättre?
    Och nej, fvp är inte 100% säkert eftersom man inte testar för allt.
    Och kub kanske man vill göra för att se risken för kromosomfel. Får man 1:150000 (tex, nu tog jag bara en siffra ur luften) så är det väl väldigt dumt att gå vidare med fvp, eftersom missfallsrisken då ligger på 1:100. Varför bryr du dig om vad andra gör?

Det verkar inte som om du läst tråden ordentligt....jag undrade varför man gör test om man inte vet vad man ska göra med svaret? Det verkar bara komplicerat och psykiskt jobbigt. Om man som du skrev, gör ett test för att kunna förbereda sig bättre och är inställd på att behålla så vet ju personen i fråga vad hon ska göra med testet.

Och jo, FVP är 100% säkert för kromosomfel som frågan gällde vilket också framgår.

Vade gäller KUB/NUPP-test så förstår jag också varför man gör ett sådant test. Som framgår av tråden återigen, bör man kanske ha funderat ut innan då också vad man ska göra med provsvaret för att slippa hamna i jobbiga beslutssituationer som hade kunnat undvikas.

Varför undrar du varför jag bryr mig? Är inte det här ett forum vars syfte är att diskutera olika ämnen? Jag förstår inte varför du bryr dig om att svara om du stör dig så mycket på min fråga.

• korkskruven
    Myson skrev 2011-09-22 10:46:37 följande:
    Det finns olika sorters kromosomfel. Det är skillnad mellan dessa, t ex DS kan man ju leva ett bra liv med, men precis som Länisen skriver, så är det stor skillnad att vara förberedd än att det kommer som en total överraskning efter födseln, vilket kan försvåra anknytning etc. Sen finns det andra avvikelser som inte är förenat med liv. Då kan det vara bättre att avsluta så tidigt som möjligt än att behöva gå hela graviditeten och föda ett barn som dör antingen vid förlossningen eller strax efter. 
    Typ.  
    Jag måste ha varit väldigt otydlig i min tråd märker jag.... Frågan var inte varför folk väljer att testa sig (jag ska själv testa mig) utan varför folk testar sig utan att ha tänkt igenom vad de ska göra med provsvaret, en ganska väsentlig skillnad anser jag.

Har ni själva inte läst dessa trådar med förvirrade tjejer/killar som kanske har fått lite sämre värden på tex KUB/NUPP och inte vet hur de ska gå vidare?

Jag menar att man bör tänka/prata igenom olika scenarion innan man gör tester för att undvika jobbiga situationer senare.
  • Myson
    korkskruven skrev 2011-09-22 20:07:45 följande:
    Jag måste ha varit väldigt otydlig i min tråd märker jag.... Frågan var inte varför folk väljer att testa sig (jag ska själv testa mig) utan varför folk testar sig utan att ha tänkt igenom vad de ska göra med provsvaret, en ganska väsentlig skillnad anser jag.

Har ni själva inte läst dessa trådar med förvirrade tjejer/killar som kanske har fått lite sämre värden på tex KUB/NUPP och inte vet hur de ska gå vidare?

Jag menar att man bör tänka/prata igenom olika scenarion innan man gör tester för att undvika jobbiga situationer senare.
    Jaha,  ja då håller jag med dig. Tycker också att man ska veta vad man ska göra med informationen, anledningen till att man testar. 

Själv hoppade jag över KUB/NUPP och gjorde FVP då jag ville veta säkert. Fick svar idag! Normalt! Pojke! 
  • Länisen

Fast... du säger ju att svarar ni JA på frågan, gör inga tester. Svarar ni NEJ på frågan, gör FVP direkt.
    Man gör väl som man själv vill.
    Varför ska man gå direkt på fostervattensprov bara för att man skulle göra abort om det skulle sig att barnet har ett kromosomfel. Man kanske tycker att det räcker med kub, för även om det inte är nån garanti så vet man i alla fall oddsen. Är då oddsen 1:20 000 att du får ett barn med tex downs så kanske man tycker att det räcker. Alla är nog medvetna om att det inte är nån garantiför något.

Och kan man tänka sig ett barn med kromosomfel kanske man ändå vill göra kub för att se oddsen där med. Man kanske helt enkelt inte vill göra fvp eftersom det ökar risken för missfall...

Casper 2010-06-09
  • korkskruven
    Myson skrev 2011-09-22 20:36:06 följande:
    Jaha,  ja då håller jag med dig. Tycker också att man ska veta vad man ska göra med informationen, anledningen till att man testar. 

Själv hoppade jag över KUB/NUPP och gjorde FVP då jag ville veta säkert. Fick svar idag! Normalt! Pojke! 
    Grattis, vad roligt!! Glad
  • korkskruven
    Länisen skrev 2011-09-22 20:45:21 följande:
    Fast... du säger ju att svarar ni JA på frågan, gör inga tester. Svarar ni NEJ på frågan, gör FVP direkt.
    Man gör väl som man själv vill.
    Varför ska man gå direkt på fostervattensprov bara för att man skulle göra abort om det skulle sig att barnet har ett kromosomfel. Man kanske tycker att det räcker med kub, för även om det inte är nån garanti så vet man i alla fall oddsen. Är då oddsen 1:20 000 att du får ett barn med tex downs så kanske man tycker att det räcker. Alla är nog medvetna om att det inte är nån garantiför något.

Och kan man tänka sig ett barn med kromosomfel kanske man ändå vill göra kub för att se oddsen där med. Man kanske helt enkelt inte vill göra fvp eftersom det ökar risken för missfall...
    Du förstår fortfarande inte frågan i tråden uppenbarligen...suck. Den handlar om de som gör tester och inte vet hur de ska handskas med resultatet! Du pratar nu om de som vet hur de vill göra vilket är helt ointressant i den här tråden.

Vad menar du förresten med att det kanske räcker med KUB om man vill göra abort vid kromosomfel? Så om man får dåliga värden på det testet gör man abort för att man inte vågar ta risken? Då låter det verkligen bättre med FVP på en gång istället för att abortera bort ett eventuellt friskt foster. I kommunen där jag bor får man inte gå vidare med FVP om man får bra värden på KUB/NUPP, däremot får man göra FVP direkt om man vill.

Det räcker med att ställa sig den enda frågan jag skrev i tråden och rimligtvis borde det bara finnas två svar på den, antingen ja eller nej. Beroende på vad man svarar borde man också veta vad man ska göra eller inte göra. Det här är ingen dömande tråd som du verkar tro utan ett försök till att underlätta.

Lite löjligt av dig att skriva att man får göra som man vill. Ja, det är väl självklart. Tror du på fullt allvar att jag tror att jag är någon allsmäktig gud som folk känner sig tvingade att lyda??
  • dragonesse

Vi visste när vi gjorde KUB att vi ville gå vidare med fvp om vi fick dåliga siffror, och att vi sedan skulle välja abort om det visade sig vara fel på barnet. Men det är två helt olika situationer att helt hypotetiskt diskutera vad man ska göra och sedan hamna i situationen... nu hade vi tur och fvp visade att allt var normalt, men vid negativt besked så vet jag inte om jag hade klarat av att göra en abort till slut i alla fall. Och när vi väl ställdes inför faktum så var vi inte helt säkra på fvp heller, men tog beslutet i alla fall efter ordentligt övervägande.

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Länisen
    korkskruven skrev 2011-09-22 22:00:13 följande:
    Du förstår fortfarande inte frågan i tråden uppenbarligen...suck. Den handlar om de som gör tester och inte vet hur de ska handskas med resultatet! Du pratar nu om de som vet hur de vill göra vilket är helt ointressant i den här tråden.

Vad menar du förresten med att det kanske räcker med KUB om man vill göra abort vid kromosomfel? Så om man får dåliga värden på det testet gör man abort för att man inte vågar ta risken? Då låter det verkligen bättre med FVP på en gång istället för att abortera bort ett eventuellt friskt foster. I kommunen där jag bor får man inte gå vidare med FVP om man får bra värden på KUB/NUPP, däremot får man göra FVP direkt om man vill.

Det räcker med att ställa sig den enda frågan jag skrev i tråden och rimligtvis borde det bara finnas två svar på den, antingen ja eller nej. Beroende på vad man svarar borde man också veta vad man ska göra eller inte göra. Det här är ingen dömande tråd som du verkar tro utan ett försök till att underlätta.

Lite löjligt av dig att skriva att man får göra som man vill. Ja, det är väl självklart. Tror du på fullt allvar att jag tror att jag är någon allsmäktig gud som folk känner sig tvingade att lyda??
    Men snälla, jag har aldrig sagt att det kan räcka med kub om man vill göra abort vid kromosomfel. Det jag sa var att man kanske inte vill gå DIREKT på fvp som du tycker att man ska. Får man dåligt resultat på kub kan man gå vidare då... får man bra resultat kanske man nöjer sig med det. Oavsett vad du menade med trådstaren eller inte så skrev du, citat: "Kan jag/vi tänka oss ett barn med kromosomfel?
    Svarar ni JA på frågan, gör inga tester! Varför? Det finns inget syfte med det i sådana fall.
    Svarar ni NEJ på frågan, gör FVP direkt eftersom det testet är 100% säkert. Eftersom ni har svarat nej duger det inte med KUB/NUPP eftersom det bara är värden och ingenting annat."
     Det var detta jag svarade på och ingenting annat. Och nej, nån allsmäktig gud tror jag verkligen inte att du är, men du kanske har så höga tankar om dig själv... Att du ens kommer på den tanken är ju bara löjligt.
    Casper 2010-06-09
  • Christi38
    dragonesse skrev 2011-09-22 22:00:51 följande:
    Vi visste när vi gjorde KUB att vi ville gå vidare med fvp om vi fick dåliga siffror, och att vi sedan skulle välja abort om det visade sig vara fel på barnet. Men det är två helt olika situationer att helt hypotetiskt diskutera vad man ska göra och sedan hamna i situationen... nu hade vi tur och fvp visade att allt var normalt, men vid negativt besked så vet jag inte om jag hade klarat av att göra en abort till slut i alla fall. Och när vi väl ställdes inför faktum så var vi inte helt säkra på fvp heller, men tog beslutet i alla fall efter ordentligt övervägande.
    Jag håller med dig, det är en sak att innan tror sig veta hur man känner och kommer reagera och agera efter t ex KUB/NUBB, men det är först när man gjort testet, och beroende på resultatet, man verkligen får ta ställning till vad man vill göra! Man kan förbereda sig en hel del, men man kan nog aldrig vara förberedd på allt. En del vill ta saker steg för steg, medans andra vill gå direkt på något annat.

Vi var pålästa, tycker jag själv, vad det innebar med kromosomfel, KUB, MKP, FVP etc, men först när vi fick högre risk på KUB-testet insåg vi vad vi faktiskt vill göra. Och inte göra. Vi valde att omgående göra ett MKP, ville inte vänta 3 veckor till för ett FVP! Och det beslutet var det bästa VI kunde ta just då. Vet inte om vi hade klarat att gå 9 månader utan att veta... Nu gick det BRA, vi fick normalt på det provet, och vi väntar en pojke om 6 veckor nu Hjärta

Men nästa gång, om det blir någon, då hoppar vi kanske KUB och går på MKP direkt.
Svar på tråden Varför göra test om man inte vet vad man ska göra med resultatet?