dragonesse skrev 2011-09-22 22:00:51 följande:
Vi visste när vi gjorde KUB att vi ville gå vidare med fvp om vi fick dåliga siffror, och att vi sedan skulle välja abort om det visade sig vara fel på barnet. Men det är två helt olika situationer att helt hypotetiskt diskutera vad man ska göra och sedan hamna i situationen... nu hade vi tur och fvp visade att allt var normalt, men vid negativt besked så vet jag inte om jag hade klarat av att göra en abort till slut i alla fall. Och när vi väl ställdes inför faktum så var vi inte helt säkra på fvp heller, men tog beslutet i alla fall efter ordentligt övervägande.
Jag håller med dig, det är en sak att innan tror sig veta hur man känner och kommer reagera och agera efter t ex KUB/NUBB, men det är först när man gjort testet, och beroende på resultatet, man verkligen får ta ställning till vad man vill göra! Man kan förbereda sig en hel del, men man kan nog aldrig vara förberedd på allt. En del vill ta saker steg för steg, medans andra vill gå direkt på något annat.
Vi var pålästa, tycker jag själv, vad det innebar med kromosomfel, KUB, MKP, FVP etc, men först när vi fick högre risk på KUB-testet insåg vi vad vi faktiskt vill göra. Och inte göra. Vi valde att omgående göra ett MKP, ville inte vänta 3 veckor till för ett FVP! Och det beslutet var det bästa VI kunde ta just då. Vet inte om vi hade klarat att gå 9 månader utan att veta... Nu gick det BRA, vi fick normalt på det provet, och vi väntar en pojke om 6 veckor nu
Men nästa gång, om det blir någon, då hoppar vi kanske KUB och går på MKP direkt.