• little mommy

    Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

    Tänkte kolla ordentligt hur många som drabbas oavsett men.

    Men för att det ska funka måste man skriva ja om man fått bristningar även om det inte var med besvär, för en som fått lika många bristningar på samma ställe kan ha haft stora besvär

    Så för att göra det enkelt bristningar=bristningar = förlossnings skador.  

    Ni röstar nej ska tillhöra dom som ej fått  förlossningskador
    inga bristningar, inga blödningar, inga infektioner, inga problem mer än liiite svullen och öm. (normalt)

    Ni som röstar Ja ska tillhöra dom som har förlossningskador
    framfall alla sorters 
    1,2,3,4 graden bristningar
    blödningar
    infektioner
    smärta,
    obehag
    stygn
    klipp
    Brytit svans kotan eller spricka i den
    problem vid sex efter. 
    övriga problem relaterat till förlossningen 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59594952.html

    En annan tråd på hur "snabbt" man var läkt efter

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 10:57
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html

    NY TRÅD MED FLER ALTERNATIV

  • Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)
  • Leonike

    Nä, inget, kände inget efteråt , jag var jätterädd för att gå på toa men det var ingen fara alls. Få se om jag vågar bli gravid igen, för det kanske är min "tur" då? Men jag skulle absolut föda vaginalt igen, inget snitt för mig om det verkligen inte behövs! Det är jag mkt mer rädd för...

  • J1983
    little mommy skrev 2011-09-23 10:39:04 följande:
    men då låter det som man "SKA" brista och sys, för man har fött vaginalt, finns ju många som inte gör det uppenbarligen.
    Jag känner att mvc och bb är alldeles för nonchalanta mot alla som faktiskt brister och har problem.
    känns som om det ska vara så, det är naturligt att lida ha ont, och besvär, famfall,inkontinens mm, men behöver det verkligen vara så?
    har vi inte kommit längre i utvecklingen?
    tycker det känns som vi kvinnor helt enkelt ska bara lida så är det, vi har valt att föda vaginalt, ehum som om man har ett val? man blir mer eller mindre tvingad till vaginalt, sen får man ha ont efter och bestående men, det får bara vara så för det vart så. man kan väll nästa säga "alla" vill ha barn, men ska man behöva få bestående men för att vården inte ser efter  födande,nyblivna mammor? ingen forskning sker, knappt ingen statistik, och detta är vår fortplantning...
    Fast lite så är det nog vad jag förstått, att det är väldigt vanligt att brista o sys vid första förlossningen. Men att brista o behöva sys är ingen katastrof för underlivet är ju gjort för att klara sådant. Dock kan man ju absolut drabbas av allvarligare problem som de du nämner, dvs. sådant som inte blir bra efter en tid. Men jag hävdar ändå att det inte bara är "svullen och öm" som är normalt utan även "normala" bristningar är det. Jag kan inte se vad alternativet skulle vara? Att i stort sett alla kvinnor skulle ha operationsärr i sina magar o livmödrar? Det skulle nog troligtvis skapa en massa andra komplikationer som förmodligen är allvarligare än de vi har av vaginala födslar idag. Givetvis tycker jag att man ska satsa på området kvinnohälsa o i synnerhet förlossning då detta är nödvändigt för vår arts överlevnad. Ett sätt är ju t.ex. att stressa på förlossningarna mindre o ha större tillgång till barnmorskor osv. som kan hjälpa mammorna att föda på ett lugnt o sansat sätt o inte med en massa stress.
  • little mommy
    J1983 skrev 2011-09-24 10:41:31 följande:
    Fast lite så är det nog vad jag förstått, att det är väldigt vanligt att brista o sys vid första förlossningen. Men att brista o behöva sys är ingen katastrof för underlivet är ju gjort för att klara sådant. Dock kan man ju absolut drabbas av allvarligare problem som de du nämner, dvs. sådant som inte blir bra efter en tid. Men jag hävdar ändå att det inte bara är "svullen och öm" som är normalt utan även "normala" bristningar är det. Jag kan inte se vad alternativet skulle vara? Att i stort sett alla kvinnor skulle ha operationsärr i sina magar o livmödrar? Det skulle nog troligtvis skapa en massa andra komplikationer som förmodligen är allvarligare än de vi har av vaginala födslar idag. Givetvis tycker jag att man ska satsa på området kvinnohälsa o i synnerhet förlossning då detta är nödvändigt för vår arts överlevnad. Ett sätt är ju t.ex. att stressa på förlossningarna mindre o ha större tillgång till barnmorskor osv. som kan hjälpa mammorna att föda på ett lugnt o sansat sätt o inte med en massa stress.
    antar du är helt läkt efter förlossningarna, eller inte har föddit och fått bestående men?
    för dom som har är snitt en dröm, ett enkelt och säkert sätt att föda i jämförelse mot vad man genomgått via en vaginal förlossning fysiskt psykiskt och tiden man missat med barnet pga av smärta.
    kejsarsnitt i dagens läge är relativt säkert, det är en vanlig operation och risken finns för skador, men dom är små. dock kör dom statistik över k-snitt. vilket dom ej gör över riskerna med vaginal förlossning.
  • dooleys85

    Blev klippt första förlossningen hade skitont efteråt hade svårt att sitta i flera veckor och sved massor, blev som en tjock flik vid klippet. Gjorde jätteont vid sex.

    Blev även klippt vid andra förlossningen men hade då inga som helst problem efteråt.

    Vid 3.e förlossningen sprack jag lite grann invändigt och fick sy några stygn. 


    ¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • cloudberry79

    Nej, vägrade EDA och värkstimulerande (har fått värkstim. en gång tidigare, vid ett sent MF, vilket gjorde att jag valde att klart och tydligt vägra den sortens åtgärder vid min förlossning). Provade lustgas, men hade inte någon uppfattning om hur den skulle användas.

    Jag tror också man måste minska stressen vid förlossningar, även riskförlossningar. Det är viktigt att barnmorskorna har tid att stötta och hjälpa mammorna att få en bra förlossningsupplevelse och att göra så få medicinska ingrepp som möjligt. Jag födde i vecka 28 och hade ändå bara en barnmorska i rummet, inget läkarteam som man kan tro om man ser den typen av förlossningar på TV (inspelat i USA). En bra BM som lyssnar och ger bra råd är absolut viktigast för att minska förlossningsskador tror jag.


    If you love me - please don't feed me!
  • k girl

    Jag har läst lite av diskussionen och jag tycker att det blandas ihop lite av äpplen och päron.

    Självklart är det normalt att spricka och sy några stygn vid en förlossning. Det är helt och fullt normalt. Inte så normalt att man inte ska försöka förebygga dem i bästa mån (som de gjorde vid min förlossning), men ändock normalt.

    Att de sprickningarna leder till att man blir felsydd, få granulom eller ärrvävnad som stramar och gör ont och så vidare, det är däremot inte någonting som ska hamna i samma fålla som att det är "normalt" att spricka och sy. Men det är en komplikation som kommer sig av att man sprack och sydde - det är inte en komplikation som kommer sig av att man har genomgått en vaginal förlossning.

    Självklart är det så att sjukvården borde ta sådant som framfall, urin- och analinkontinens, fissurer, besvärande ärrvävnad med mera på allvar och det är inte något som ska normaliseras. Men jag tycker att man är ute på lite hal is om man däremot försöker patologisera helt normala följder av en vaginalförlossning som går tillbaka efter en tid och som inte lämnar några bestående men.

    Jag hade som sagt mycket, mycket ont eftersom jag fick ett persikostort hematom bakom ett stygn (hematom är vanliga vid vaginalförlossningar) som dessutom infekterades, och jag har kvar fissurer två år efter förlossningen, men aldrig aldrig att jag skulle vilja ha min vaginalförlossning ogjord. BTW, min son sjönk inte heller nedom spinae och det var en lång och utdragen förlossning med krystvärkar jag var tvungen att hålla emot bland annat, men jag ser fram emot min nästa förlossning trots det. Och samtliga mina underlivsbesvär som varit förlossningsrelaterade har tagits på stort allvar av sjukvården och jag har fått bra behandling.

  • Hannathu

    hade det inte varit bra att ha grader på denna????

    Jag fick sys med typ tre stygn och anser mig inte ha förlossningsskador.
    Men enligt TS så har jag det?

    hade det inte varit bättre med en skala typ

    inga skador

    Lättare skador- tex små bristningar, obehag

    medelstora - större bristningar, strörre problem

    stora - tex framfall, kraftiga blödningar mm

  • Marvin

    Vart "tvungen" att rösta ja, även om jag tycker att mina få stygn inte kan räknas som onormalt!!

  • little mommy
    Hannathu skrev 2011-09-24 11:56:01 följande:
    hade det inte varit bra att ha grader på denna????

    Jag fick sys med typ tre stygn och anser mig inte ha förlossningsskador.
    Men enligt TS så har jag det?

    hade det inte varit bättre med en skala typ

    inga skador

    Lättare skador- tex små bristningar, obehag

    medelstora - större bristningar, strörre problem

    stora - tex framfall, kraftiga blödningar mm
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m61232496.html
  • J1983
    little mommy skrev 2011-09-24 11:03:24 följande:
    antar du är helt läkt efter förlossningarna, eller inte har föddit och fått bestående men?
    för dom som har är snitt en dröm, ett enkelt och säkert sätt att föda i jämförelse mot vad man genomgått via en vaginal förlossning fysiskt psykiskt och tiden man missat med barnet pga av smärta.
    kejsarsnitt i dagens läge är relativt säkert, det är en vanlig operation och risken finns för skador, men dom är små. dock kör dom statistik över k-snitt. vilket dom ej gör över riskerna med vaginal förlossning.
    Helt o helt, nja, inte är det väl som innan men jag känner inte att jag kan förvänta mig det heller men enligt din definition så har jag blivit skadad båda gångerna o jag kan inte hålla med riktigt, jag har brustit o sytts men som sagt, det är ju normalt.

    Om man skulle börja snitta på löpande band så skulle vi nog se en helt annan statistik vad gäller sådant som problem vid nästkommande graviditeter som kan innebära stora risker för mor o barn. Jag för minskar inte på något sätt ert lidande utan invänder bara emot dina alternativ i frågeställningen. Att spricka, sys o bli helt eller så gott som återställd är helt normalt. Men det är förstås inte normalt med smärta, inkontinens o framfall osv.
  • Louvre

    Nej. Har nog förmånliga "barnfödargener", är ung och har inte gått upp speciellt mycket vid någon graviditet. Hudens alla lager och ligamenten är smidiga och spänstiga så att de klarar att sträcka sig för att sedan gå tillbaka till sitt ursprungsläge. Är strark i kroppen från början, det är nog en orsak till att jag orkat med 3 graviditeter på 3 år.

  • enny signatur

    Hur tusan vet jag vilken grad av bristningar det var? Det läkte bort, men tja någon sorm av bristning var de tju

  • Tjolahopptjolahej

    Grad 2 och grad 2. Lite efter första mycket mer efter andra, känsel, vidhetskänsla, tyngdkänsla, svårt att gå på toan. Smärta fortfarande vid ljumske och brevid svanskotan. Smärta även pga överspända muskler. Väntar på op då ialf halva perinealkroppen är trasig. Väntat över ett år. 

  • Jojohanna99

    Fick gräva ut avföringen första tiden. Nu behöver jag endast trycka ut avföringen genom slidan (4 år sen jag födde) 

  • Tjolahopptjolahej

    Grad 2 och grad 2. Lite efter första mycket mer efter andra, känsel, vidhetskänsla, tyngdkänsla, svårt att gå på toan. Smärta fortfarande vid ljumske och brevid svanskotan. Smärta även pga överspända muskler. Väntar på op då ialf halva perinealkroppen är trasig. Väntat över ett år.

    Tänker också att knip kan ställa till det också, så knip inte för mycket. Man kan ju uppleva mer urinläckage om man är överspänd också tror jag och att musklerna blir trötta. Glöm inte att slappna av också.
    Fick höra att jag skulle hem och knipa lite till och sedan att jag var så stark i musklerna av en bm, vet dock nu att musklerna är trasiga och övriga typ överspända.

Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)