• fritzzz

har du fött barn på NÄL?

jag undrar om du som fött barn på NÄL är nöjd eller missnöjd med sjukhuset?

• Svar på tråden har du fött barn på NÄL?
  • Kimona
    alexander2011 skrev 2011-10-04 23:23:28 följande:
    Du och killen får kaffe och smörgås efter förlossningen sen när du kommer till bb mottagningen så får du en väska med lite blöjor,babyolja,våtservetter o smått o gott :)
    Va bra :) fick man mössa och så till bebben eller ska man ta med sig sånt själv? (vissa ger ju bort mössa odyl)
  • Johanna S

Jag vill inte skrämmas, men min erfarenhet av NÄL är inte den bästa. Jag födde min son där för 6 år sen och bm var den sämsta jag har stött på. Jag var otroligt smärtpåverkad efter att jag hade haft EDA. Jag hade inget bra stöd från min dv. sambo. Hon kom in och frågade om jag hade ont och om jag hade fått krystvärkar än, sen gick hon igen, gjorde ingenting under 3 timmar. Till slut blev det akutsnitt, under snittet så upplevde jag det som att jag fick svårt att andas och sa det flera gånger men ingen lyssnade. Sa bara att allt går bra och att jag hade bra syresättning i blodet. Vilket var väldigt läskigt. Men det kan ju vara en bm som hade en dålig dag, det kanske har blivit bättre där sen dess.

Lycka till!

• alexander2011
    Kimona skrev 2011-10-05 16:37:42 följande:
    Va bra :) fick man mössa och så till bebben eller ska man ta med sig sånt själv? (vissa ger ju bort mössa odyl)
    Han fick en vit mössa som det står pampers på och gula sparkbyxor. nä jag trodde sj att man skulle få kanske ett startpaket eller dyl med barnkläder men det är det man får. de sätter på han det direkt när han är nyfödd
  • alexander2011
    Johanna S skrev 2011-10-05 16:59:30 följande:
    Jag vill inte skrämmas, men min erfarenhet av NÄL är inte den bästa. Jag födde min son där för 6 år sen och bm var den sämsta jag har stött på. Jag var otroligt smärtpåverkad efter att jag hade haft EDA. Jag hade inget bra stöd från min dv. sambo. Hon kom in och frågade om jag hade ont och om jag hade fått krystvärkar än, sen gick hon igen, gjorde ingenting under 3 timmar. Till slut blev det akutsnitt, under snittet så upplevde jag det som att jag fick svårt att andas och sa det flera gånger men ingen lyssnade. Sa bara att allt går bra och att jag hade bra syresättning i blodet. Vilket var väldigt läskigt. Men det kan ju vara en bm som hade en dålig dag, det kanske har blivit bättre där sen dess.

Lycka till!
    iofs EDA funkade inte så bra på mig heller. fik en enorm klåda och så bet den bara på vänster sida av kroppen. kände värksmärtan på höger sida o det gjorde jävulusiskt ont :S
  • Makka Pakka

Födde på , NÄL 2008 och nu i maj.

Första ggn var dom toppen på förlossningen, verkligen hjälpsamma. Fick vara på BB EVA och det har jag inget bra att säga.. påstridiga, amnings-galna och opålästa. Fick slå näven i bordet innan sonen fick 20 ml ersättning! Obekväma sängar, dåååålig mat!

Andra ggn var dom ännu bättre på prenatal och förlossningen, superfina nya rum med badkar i varje. Jätte mysigt. Fick bo på vanligt BB denna gång och här var de jätte trevliga (förutom en surkärring)

I år fick jag gåva från Libero. En "skötväska" med blöjor, våtservetter, skötunderlag, mössa från Lindex och leksak från Lamaze.       

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • alexander2011

Ja sängarna är väl kanppast en hit..kändes som att ligga på en planka. det gjorde att jag fick ännu mer svårt att sova. min hade problem med att ta bröstet och gick därför ner 310g på 2 dgar. tjatade om ersättning men det fick jag heller inget

• Makka Pakka

Enl. en bm så har man som policy att stora bebisar, speciellt överburna som min SKA få tillägg första tiden då det lilla mängden bröstmjölk.. en ändå vägrade de och tjatade att jag ska amma amma amma! Vilket jag ändå gjorde heeela tiden. Soen tappade mer än 10% på mindre än 2 dagar.

• babban
    Makka Pakka skrev 2011-10-05 18:22:56 följande:
    Enl. en bm så har man som policy att stora bebisar, speciellt överburna som min SKA få tillägg första tiden då det lilla mängden bröstmjölk.. en ändå vägrade de och tjatade att jag ska amma amma amma! Vilket jag ändå gjorde heeela tiden. Soen tappade mer än 10% på mindre än 2 dagar.
    Fast det låter ju konstigt att de SKA ha tillägg?
    Min son föddes på NÄL förra året 12 dagar över tiden och han vägde 4200g så han var ju hyfsat stor iallafall, Jag åkte hem efter 12 timmar och fick komma tillbaka på kontroll när han var 48 timmar, då vägde han 4260g och var helnöjd. Jag däremot fick hjälp med att pumpa ur några dl mjölk efter att han ammat klart för mina tuttar var nästan fyrkantiga och stenhårda.
    Så jag är väldigt tacksam att ingen kom och prompt skulle ge honom ersättning, man bör nog se från fall till fall.
  • Mamma Lotta

Har fött 5 av 6 barn på Näl och jag har alltid fått bra bemötande personalen har varit toppen!

• Makka Pakka
    babban skrev 2011-10-06 21:53:33 följande:
    Fast det låter ju konstigt att de SKA ha tillägg?
    Min son föddes på NÄL förra året 12 dagar över tiden och han vägde 4200g så han var ju hyfsat stor iallafall, Jag åkte hem efter 12 timmar och fick komma tillbaka på kontroll när han var 48 timmar, då vägde han 4260g och var helnöjd. Jag däremot fick hjälp med att pumpa ur några dl mjölk efter att han ammat klart för mina tuttar var nästan fyrkantiga och stenhårda.
    Så jag är väldigt tacksam att ingen kom och prompt skulle ge honom ersättning, man bör nog se från fall till fall.

Så sa hon i alla fall.. Och jag tror att i de flesta fall så stämmer detta. Min son verkligen behövde tillägg men ingen reagerade före han började tappa mkt vikt.. Min yngste behvde också tillägg (okså stor 4080 gram på BF-5) då hans blodsocker var vääldigt lågt när han fick enbart bröstmjölk.. det upptäcktes av en slump..
  • Momalicious

Nej, men jag känner tre personer som gjort det och alla säger samma sak: förlossningspersonalenvar toppen men bb var hemskt.

Jag valde att föda på Mölndal istället, eftersom de höll på att bygga om på förlossningen på NÄL, och fick en underbar BM under förlossningen och en jättebra BB-vistelse. Dessutom fick man två presentpåsar där ;)

Kan tillägga att jag bor på Orust och det är lika långt till Gbg som NÄL.

• Kexets Alva

Har fött 2 barn på NÄL, juni -09 och nu i november-11. Jag har bara positivt att säga om personalen, både på förlossningsavdelningen och på BB EVA. Trevliga och proffsiga, kände stort förtroende för deras kompetens. -09 var det väldigt mycket folk på BB EVA och det kändes lite stressande att behöva dela rum med 3 andra, men nu andra gången var det mycket lugnare och jag och min man fick ett eget rum vilket var toppen. Maten på NÄL är väl kanske ingenting att skryta med, men det går ju alltid att lösa på andra sätt, e.g be mannen att ordna alternativ mat. Jag skulle definitivt rekommendera NÄL!

• MammaOchMatte

Jag födde på Näl i februari i år och jag är jättenöjd med förlossningen. Barnmorskorna lyssnade på vad man sa och gjorde aldrig något utan att diskutera med oss först. Man fick göra allt i sin egen tid och de stressade inte på något.

De arbetade väldigt evidensbaserat och hade ett gäng olika smärtlindringsmetoder att erbjuda. Tror att jag lyckades ta mig igenom 7 olika smärtlindringsmetoder. De erbjöd olika sorters smärtlindring beroende på vilken fas man var i och hur smärtan låg. Allt från varma vetekuddar till TENS, akupunktur, sterila kvaddlar, lustgas ja you name it.

När jag väntade på att bli inskriven så stannade en barnmorska upp och tränade avslappning med mig i korridoren, så underbara var de!

BB var lite sämre, det var enbart för att sambon inte fick stanna över, de skulle dock renovera och öppna upp så att pappan också får stanna över natten. Vet inte om de har ändrat på det än, men det var under renovering.

Amningsrådgivningen på BB var FANTASTISK, de arbetade också väldigt evidensbaserat och man fick en egen sköterska som gick igenom amningstips med en på en fake-tutte Glad

Vill man ha amningstips var det bara att fråga om någon kunde hjälpa en i receptionen så fick man någon som kom in

Svar på tråden har du fött barn på NÄL?