• DöDryg

Dop och bröllop samtidigt?!

Hjälp mig att förstå varför man väljer att ha dop och vigsel samtidigt.. Känns som att det är en ny "modegrej" att överraska med ett bröllop efter dopet.

Personligen tycker jag att man tar bort lite av tjusningen från båda delarna.
    Dopet känns för mig som att det ska vara barnets dag, alldeles speciell. Det är ju ändå den första "högtiden" man håller för sitt barn.

Och bröllop tycker jag är för att fira kärleken mellan man och hustru. Även om barnen såklart är en del av kärleken och glädjen den dagen. Och vill man ha en bröllopsnatt känns det kanske inte så aktuellt med en liten.

Jag kanske är trångsynt eller gammalmodig, men kom gärna med era åsikter och vinklar. Vem vet jag kanske ändrar mig..

Mammas hjärta 11-04-26
  • Svar på tråden Dop och bröllop samtidigt?!
  • Jennilie

Jag skulle inte heller gifta mig på mitt barns dop, men vissa kanske tycker det blir som en familjedag eller att slå 2 flugor i en smäll kanske.
    Eller så vill de bara gifta sig utan att de ska bli stort, så ist för borglit så gör de så.

• Ziindlaa

Varför lägga in sina egna värderingar kring hur andra väljer att göra? Jag känner direkt att skulle jag bli bjuden på ett dop som även blev ett bröllop så hade jag tänkt att så vill de ha det, jag kanske hade gjort anorlunda. Inge mer med det, alla gör som de vill...

• muffin

Att slå ihop bröllop och dop är inget jag vill göra. Jag håller med dig om att man tar bort tjusningen..Men om andra vill göra så så är det inget jag lägger någon värdering i.

• JCA

Vi gifte oss kl 11 hemligt och hade dop med släkt och vänner kl 13. Ingen visste vad som hänt tidigare förren kaffet när det kom fram brällopstårta istället för doptårta. Vi ville inte ha nåt stort bröllop så vi tänkte väl lite att vi kan ju lika gärna passa på nu... Alla blev överraskade och vi blev nöjda. Fokus var på dopet, bröllopet blev en "bisak" och det var precis som vi ville ha det.

• DöDryg

Jag lägger mig absolut inte i mina vänners val och är glad för deras skull oavsett hur de väljer att lägga upp dop och bröllop. Men eftersom så många gör det så ville jag bara veta hur man tänker eller varför man väljer det på samma dag..

JCA, kan hålla med om att det blir en bisak när man har haft ceremonin innan dopet så det blir ju kanske lite annorlunda då..

Mammas hjärta 11-04-26
  • Angeliic

Vi slog ihop dop och bröllop. Vår främsta anledning var för att makens släkt bor 90 mil ifrån oss. Vi ville att så många som möjligt kunde närvara både vi vår vigsel och vår dotters dop. Det är ju en bit att åka och mycket att tänka på med boende och kostnad för allt. Glad

Tycker det kan vara en fin sak att slå ihop vigsel och dop - plus att man ju få ner kostnaden något för de som har lite smalare budget. Att det skulle ta bort tjusningen från dopet eller vigseln har jag aldrig ens hört talats om. 
    Man är väl glad hur det än skulle vara? Både dop och  vigsel är ju så mysigt och fint! Glad

• Bobbylina

Vi kommer att gifta oss och döpa dottern nästan helg, vi har 3 barn tillsammans och tänkte att nu är det dags att gifta sig oxå, så vi bjöd in till vigsel/dop, blir lite finare dop bara men vi tar absolut inte bort fokus från lillans dag!

*Melwin*Elias*Evelina*
Svar på tråden Dop och bröllop samtidigt?!