• DMO

måste ha lite hjälp med vad jag ska göra!...

Hej!
    det är så att jag är en ensamstående mamma, pappan till mitt barn vill inte veta av sitt barn och han säger till och med "ni är som döda för mig" mm . detta sårar mig så djupt och nu vill jag få bort han i mitt och mitt barns liv!

Kan man på något sätt göra så att han "säger upp" sitt faderskap eller göra så att han inte ens har rätt till umgänges rätt??
    Kan man på något sätt göra så att han slipper betala underhåll?
    för jag vill inte ha hans pengar!

ni som vart med om detta eller liknande situation, snälla hjälp mig! går även bra med svar från er som inte har vart med om detta vill bara ha hjälp med vad man kan göra......

• Svar på tråden måste ha lite hjälp med vad jag ska göra!...
  • Nyfiken gul

det är inte dina pengar - det är barnets pengar

jag förstår att du är lessen och besviken men tro mig - det du föreslår kommer INTE att hjälpa varken dig eller barnet till en bättre tillvaro - tvärtom faktiskt.

Det är barnet som har rättigheter - ni som föräldrar har egentligen bara skyldigheter rent krasst.

Så nej du kan inte göra nånting - bit ihop och gå vidare.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • DMO

Jag vet att det är mitt barns pengar. 

Jag vill bara inte att pappan ska såra mitt barn så som han sårat mig, jag vill inte att mitt barn ska veta allt han sagt om oss så därför känner jag att det kanske är bättre att försöka få ut han från vårat liv..

Jag måste väl ha rätt att bestämma om han har rätt till umgängesrätt eller inte? för han kan ju inte bara komma och säga att han ska träffa sitt barn (fast det kommer ju aldrig hända)... eller kan han det??.... och sen så hade han blivit överlycklig om han slapp betala för sitt barn plus om han slapp höra från oss för han har gjort det klart för mig att han ALDRIG vill träffa oss!......

föräldern som inte har vårdnad över barnet, måste den träffa sitt barn eller får föräldern bestämma det helt själv?? 

• Nyfiken gul

det är barnet som har umgängesrätt med sina föräldrar - du kan aldrig neka honom att träffa sitt barn därför - MEn som enskild vårdnadshavare har du givetvis rätt att utforma ett umgänge som är bäst utifrån barnets perspektiv. Men du får aldrig förhindra ett umgänge.

Det är så lagen ser ut.

och vill han inte träffa barnet är ju inte detta ett problem.

Du har ensam vårdnad och ensam bestämmanderätt kring det juridiska - det räcker långt för att ni ska få en bra grund och ett bra gemensamt liv som mor och barn.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden måste ha lite hjälp med vad jag ska göra!...