• Nane

Ni föräldrar, hur kan jag som vän stötta?

Jag behöver er hjälp och råd...

Min kära vän har fött ett litet barn en månad för tidigt och barnet har vissa problem så de vet inte hur framtiden kommer bli, om den ens kommer överleva om jag förstått det rätt  =(

Spontant köpte jag ett Grattis-kort till bebisen för jag tycker att det är självklart att skicka det och jag tänkte även skicka något kort till min vän och hennes man med lite ord att vi tänker på dem odyl även om de ligger på sjukhus så ser de väl det någon gång. MEN så slog det mig om det kan mottas fel. Och framför allt om Grattis-kortet kan såra OM bebisen inte skulle klara sig.

Jag har svårt att sätta mig in i den situationen vad jag skulle tycka och därför vill jag fråga er så jag inte gör "fel". Vad skulle ni tycka?

Jag skulle också vilja veta hur jag kan stötta på bästa sätt, nu eller sen, om det finns något jag som vän kan göra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni föräldrar, hur kan jag som vän stötta?
  • ingensignatur

Bara de får grattiskortet när barnet lever så tror jag att det verkligen uppskattas! Samma sak med orden om att ni tänker på dem och finns där! Kanske du kan skicka direkt till sjukhuset? (Tanken här är att du inte skickar ett grattiskort hem o så händer de värsta o så blir de första de ser när de kommer hem ett grattis) Förhoppningsvis kommer allt gå bra och jag tror det bästa du kan göra är att finnas där och vara "som vanligt".

• Nane

Tack ingensignatur för dina tankar och råd. Jag tar till mig dem. Tack =)

• Mor till två döttrar

Jag blev jätteglad för de få saker vi fick i samband med att våra barn kom, båda föddes för tidigt och var riktigt dåliga till att böra med. Särskilt med minsta tjejen var det dåligt med sånt eftersom hon var så liten och sjuk. Men oj vad glad jag blev när jag fick blommor och kort! Glad att någon uppmärksammade att vi blivit föräldrar igen, att hon fanns, att hon var på riktigt! För hur det än går så har de ju blivit föräldrar!

• Nane

Tack Carlsson1978, nu har jag verkligen bestämt mig för att skicka dem och kanske något mer (till sjukhuset, om det går)  =) Tack!

• PVeraB

Det går skicka till sjukhus med. Vi låg på patienthotellet och fick paket skickade dit när vi fick vårt andra barn och ett annat ner till avdelningen han låg på.
    Verkligen jätteuppskattat när man låg där och våndades över hur det skulle gå.

• Nane

Vad bra SvXrt, jag satt precis och googlade på om det gick att skicka och så får jag vet av dig att det går, tack =) Har du något tips på vad man kan ge? Jag funderar på någon nalle till bebisen men skulle gärna ge något till föräldrarna också. Något tips till bebisen eller föräldrarna?

• PVeraB

Nane.
    Tips? Ehum, jag vet inte så nog. Jag personligen uppskattade kläder, små kläder för vi hade ju tänkt oss en stor bäbis och inte hade vi med oss speciellt mkt för ja vi skulle ju liksom hem direkt efter förlossning. Nu var inte vår gullplutt för tidigt född utan sjuk och därför liten. Vet inte hur det är för dina vänner?
    Sen hade jag uppskattat hundra gånger mer än grejer till mig själv att nån kom förbi med rena kläder åt MIG och kanske nån liten matlåda. För sjukhusmat är inget kul i längden.
    Erbjud dig hjälpa till med det där hemma, vattna blommor, ta in posten... Hör av dig till dem skicka ett sms.

• ingensignatur

Du har fått väldigt bra tips, kan intyga de där med maten - blev överlycklig när mamma kom med MAX - bara för att de inte var sjukhusmat :) Andra saker jag uppskattade var tidningar, en liten godispåse och en kortlek faktiskt :) Ibland sitter man bara där i flera timmar o mår dåligt över vad som kan hända, då kan det vara skönt med små distraktioner :) (du kanske kan erbjuda dig en liten promenad runt sjukhuset med henne - många vill inte gå därifrån, men det var skönt att kunna gå ut precis utanför, för då var jag där men ändå inte)

• Nane

Tack för alla tips =) Tyvärr ligger de på ett sjukhus långt här ifrån dit barnet flögs med helikopter så min möjlighet att vara där på plats för henne/dem är lite begränsat. Men jag tar till mig alla tips och ska se vad jag kan göra =)

Tusen tack för era svar! =)

• tummeliten

även om ens älskade barn födds förtidigt så har man blivit mamma och pappa..när min tös föddes i vecka 24 dvs 4mån förtidigt så blev jag glad över alla saker och alla grattis.hon är idag 1år:)

Svar på tråden Ni föräldrar, hur kan jag som vän stötta?