• Ina65

Vi vet att hon dricker ibland...

Min dotter är 17 år (18 i Januari). Hon är glad och trevlig, ambitiös i skolan, öppen och trevlig hemma och duktigt ledare/coach för andra barn och ungdomar inom sin idrott. Nu till problemet: Jag och hennes pappa VET att hon dricker alkohol ibland, det är hon öppen med, och vi har aldrig fördömt det. Naturligtvis gillar vi det inte ( och det vet hon ju) men det verkar meningslöst att förbjuda det. Hon vet att vi vet och ofta säger vi till henne att höra av sig om någonting går tokigt när hon är med sina kompisar och det litar vi på att hon gör.  Och, som sagt, hon sköter sitt liv på ett föredömligt sätt för övrigt. MEN, nu är jag ändå rädd att vi varit FÖR liberala...hur gör ni andra tonårsföräldrar?

• Svar på tråden Vi vet att hon dricker ibland...
  • Lena

Jag hade inte varit okej med det eftersom det är olagligt för henne att köpa alkohol.

• Ina65
    Lena skrev 2011-09-24 22:30:45 följande:
    Jag hade inte varit okej med det eftersom det är olagligt för henne att köpa alkohol.
    I den bästa av världar får ungdomarna inte ungdomar tag i alkohol. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut...
  • Lena

Jo tack så var det när jag var ung oxå. Bara för att det finns behöver man inte tycka det är okej.

• Molly85

Jag har inga tonårsbarn men jag VAR tonåring för några år sedan.
    Mina föräldrar accepterade att jag drack men dom satte tider då jag skulle vara hemma samt andra gränser.
    Dom oroade sig för mig men visste att OM jag behövde hjälp så skulle jag ringa.
    Det är inte lagligt för tonåringar under 18 att dricka men det gör dom iallafall och då är det bättre att inte blunda för det utan acceptera situationen som den är och försöka få både tonåringen och föräldrarna ur det så smärtfritt som möjligt.
    Jag tror dessutom att de tonåringar som dricker innan de är 18 och har svårt att få tag på alkohol inte dricker lika mycket efter att de fyllt 18 och de faktiskt får gå på krogen lagligt och köpa hur mycket alkohol de vill. Så var det iallafall för mig, jag hade min "fjortistid" mellan 14 och 18 sen var det bra för min del medans vissa av mina kompisar fick ett väldigt ohälsosamt förhållande till alkohol när de fyllde 18 och enda upp till tidiga 20års åldern.

• Nattögat 64
    Lena skrev 2011-09-24 22:40:55 följande:
    Jo tack så var det när jag var ung oxå. Bara för att det finns behöver man inte tycka det är okej.
    Hur skulle du förbjuda det då?
  • mandelblomma
    Ina65 skrev 2011-09-24 22:12:48 följande:
    Min dotter är 17 år (18 i Januari). Hon är glad och trevlig, ambitiös i skolan, öppen och trevlig hemma och duktigt ledare/coach för andra barn och ungdomar inom sin idrott. Nu till problemet: Jag och hennes pappa VET att hon dricker alkohol ibland, det är hon öppen med, och vi har aldrig fördömt det. Naturligtvis gillar vi det inte ( och det vet hon ju) men det verkar meningslöst att förbjuda det. Hon vet att vi vet och ofta säger vi till henne att höra av sig om någonting går tokigt när hon är med sina kompisar och det litar vi på att hon gör.  Och, som sagt, hon sköter sitt liv på ett föredömligt sätt för övrigt. MEN, nu är jag ändå rädd att vi varit FÖR liberala...hur gör ni andra tonårsföräldrar?
    svårt i det gränslandet då de nästan har åldern inne. jag var väldigt strikt gällande alkohol till dottern innan hon fyllde 18 år. Köpte aldrig ut, bjöd aldrig på en droppe hemma.
    Självklart visste jag att hon drack i alla fall....inget jag heller förbjöd kanske eller införde hot och straff...men det var inte ok.
    Det var viktigt för mig att ha en ståndpunkt också.
    Men månaderna innan hon fyllde 18 år så lättade jag upp lite på reglerna och kunde till o med bjuda på ett glas vin hemma till middagen - Om hon inte skulle ut sen-
  • Lena

Jag hade sagt det inte var okej och förklarat varför.

• Rainei

Vänta, va? 

Lena skrev 2011-09-24 22:30:45 följande:
     Sen när bryr sig en tonåring om vad den får och inte får göra på en fest? Tror det är ganska många vuxna som erkänner och accepterar 18 års regeln nu, trots att de drack när de var mycket yngre än 18. Vilket jag inte förstår, vuxna människor borde ju komma ihåg hur nyfikna de var på alkohol i samma ålder, och ha en viss förståelse för det. Lär barnen att det okej att dricka lite så man blir lullig och har kul, och att när det råkar bli för mycket så ska de inte vara rädda för att be mamma och pappa om hjälp att ta sig därifrån. 

Tonåringar dricker. Så är det bara. Varför de dricker finns det ett helt spektrum av anledningar till. Att lära ungdomar att ha ett hälsosamt förhållande till alkohol kräver att man är ett bra föredöme, det ligger mycket sanning i talspråket "Barn gör som du gör, inte som du säger."

Njutningsdricker man ett glas vin hemma varje helg tror jag att din tonåring har goda chanser att få en god relation till alkohol för att hon sett sina föräldrar dricka måttliga mängder. Det har jag att gå på, och jag har aldrig varit berusad. Jag började njutningsdricka på helgen (en lagom stark cider på fredag och lördag) för ungefär ett halvår sedan. Mer än så dricker jag inte, inte ens på fest. Det finns så starkt i mig att jag inte behöver dricka mer för jag är ute efter smaken, inte ruset.
  • MåsteHittaPåNågot

Jag har inte accepterat det. Vi har kört med att om de inte dricker eller röker innan de är 18 år så får de körkortet av oss. Detta har hjälpt dem att stå emot och fått vännerna att förstå att det blir "för dyrt" för dem att dricka.

(Ja, jag vet att de inte har druckit så att de har blivit fulla eftersom jag alltid har hämtat dem när de har varit borta men visst, jag är inte så dum att jag inte förstår att de har smakat men jag är nöjd med att första fyllan inte blivit innan 18 års dagen.)

• AgnesMH

Tycker ni sköter det jättebra! Klart de flesta ungdomar dricker alkohol innan det är "lagligt" men att veta att föräldrarna hämtar och ställer upp trots detta lagbrott är guld värt!

• Lena
    Rainei skrev 2011-09-25 11:00:48 följande:
    Vänta, va?  Sen när bryr sig en tonåring om vad den får och inte får göra på en fest? Tror det är ganska många vuxna som erkänner och accepterar 18 års regeln nu, trots att de drack när de var mycket yngre än 18. Vilket jag inte förstår, vuxna människor borde ju komma ihåg hur nyfikna de var på alkohol i samma ålder, och ha en viss förståelse för det. Lär barnen att det okej att dricka lite så man blir lullig och har kul, och att när det råkar bli för mycket så ska de inte vara rädda för att be mamma och pappa om hjälp att ta sig därifrån. 

Tonåringar dricker. Så är det bara. Varför de dricker finns det ett helt spektrum av anledningar till. Att lära ungdomar att ha ett hälsosamt förhållande till alkohol kräver att man är ett bra föredöme, det ligger mycket sanning i talspråket "Barn gör som du gör, inte som du säger."

Njutningsdricker man ett glas vin hemma varje helg tror jag att din tonåring har goda chanser att få en god relation till alkohol för att hon sett sina föräldrar dricka måttliga mängder. Det har jag att gå på, och jag har aldrig varit berusad. Jag började njutningsdricka på helgen (en lagom stark cider på fredag och lördag) för ungefär ett halvår sedan. Mer än så dricker jag inte, inte ens på fest. Det finns så starkt i mig att jag inte behöver dricka mer för jag är ute efter smaken, inte ruset.
    Jag tror iaf de bryr sig mera om de vet varför man inte vill det ska göra det ena eller det andra. Att de ska förstå snarare än bli beordrade. jag kommer inte tycka det är okej att mitt barn dricker innan det är 18 men efter det är 15 kommer det inte bli något annat straff än en diskussion om det hela.
  • Majsan70

Jag har inte accepterat alkohol innan 18 år och mina barn vet varför. Vi har diskuterat det under uppväxten och de har hållt sig ifrån det. Däremot vet de att de är fria att göra sina egna misstag eftersom jag inga förbud har och jag tror att lockelsen därav fallit bort
    Dottern som nu är 16 år har valt bort alkohol helt och går ifrån fester där sånt tas fram. Tror att hon finner stort stöd i att hennes bästa vänner är troende muslimer och oxå har valt bort alkohol.

Sonen är 19 år och får lagligt dricka på krogen men jag köper aldrig ut något åt honom. Han finner trygghet i mig genom att ringa mig de få gånger han fått för mycket. Han är själv nöjd med att ha väntat med att dricka tills han var 18 år.

Svar på tråden Vi vet att hon dricker ibland...