Hur går det till om man anmäler sig som kontaktfamilj/familjehem?
Jag och min man har ett barn och vet inte om vi vill eller ens kan få fler barn men jag har i flera år funderat på om man skulle kunna hjälpa ett annat barn genom att ge det ett tillfälligt hem hos oss.
Min arbetssituation kommer antagligen snart att förändras så att jag blir arbetslös. Måste vi båda ha ett jobb eller kan man få välja att hjälpa ett mindre barn som jag kan vara hemma lite med?
Jag ska ju självklart söka jobb och hoppas på att få ett så att det inte blir någon tid som arbetslös ens.
Men jag kan ju inget om det här. Någon som vill reda ut begreppen och enkelt förklara istället för att hänvisa till kommunens hemsida? (där jag läst)
Familjehem är ett stadigvarande hem för barnet och kontaktfamilj är en avlastning så man tar hand om ett barn vid helger och lov tex?
Är det så man kan säga vilket som är "vanligast" eller är det väldigt varierande åldrar? Jag känner spontant att jag skulle vilja ha hand om ett mindre barn, 0-4 år kanske, eller är det ett dumt "önskemål"? Kanske inte så vanligt att man behöver hem för bebisar tänker jag?
Jag skulle självklart inte göra detta för pengar och det känns fult att ens fråga, men vad får man för slags ersättning? Och om vi tex har hand om ett par ett par helger per månad, hur fungerar det då? Då köper föräldrarna kläder och saker de behöver och jag förser barnet med kärlek och mat?
Känner att alla barn ska få känna sig trygga och älskade och efter att ha läst en del biografier, tex Morgan Allings och Jessica Anderssons så blir man ju mörkrädd!
Vill gärna veta mer!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 13:59
Tar hand om ett "barn" skulle det självklart stå inte "par"!