• Anonym (Vill hjälpa)

Hur går det till om man anmäler sig som kontaktfamilj/familjehem?

Jag och min man har ett barn och vet inte om vi vill eller ens kan få fler barn men jag har i flera år funderat på om man skulle kunna hjälpa ett annat barn genom att ge det ett tillfälligt hem hos oss.
    Min arbetssituation kommer antagligen snart att förändras så att jag blir arbetslös. Måste vi båda ha ett jobb eller kan man få välja att hjälpa ett mindre barn som jag kan vara hemma lite med?
    Jag ska ju självklart söka jobb och hoppas på att få ett så att det inte blir någon tid som arbetslös ens.

Men jag kan ju inget om det här. Någon som vill reda ut begreppen och enkelt förklara istället för att hänvisa till kommunens hemsida? (där jag läst)
    Familjehem är ett stadigvarande hem för barnet och kontaktfamilj är en avlastning så man tar hand om ett barn vid helger och lov tex?

Är det så man kan säga vilket som är "vanligast" eller är det väldigt varierande åldrar? Jag känner spontant att jag skulle vilja ha hand om ett mindre barn, 0-4 år kanske, eller är det ett dumt "önskemål"? Kanske inte så vanligt att man behöver hem för bebisar tänker jag?

Jag skulle självklart inte göra detta för pengar och det känns fult att ens fråga, men vad får man för slags ersättning? Och om vi tex har hand om ett par ett par helger per månad, hur fungerar det då? Då köper föräldrarna kläder och saker de behöver och jag förser barnet med kärlek och mat?

Känner att alla barn ska få känna sig trygga och älskade och efter att ha läst en del biografier, tex Morgan Allings och Jessica Anderssons så blir man ju mörkrädd!

Vill gärna veta mer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 13:59
    Tar hand om ett "barn" skulle det självklart stå inte "par"!

• Svar på tråden Hur går det till om man anmäler sig som kontaktfamilj/familjehem?
  • Anonym

Ring barn och familjestöd på socialtjänsten i er kommun så kommer de förklara allt ni behöver veta!

Lycka till, ni behövs!

• Anonym (Vill hjälpa)

kan ingen berätta lite mer här iaf? Känns tex väldigt dumt att fråga om ålder och ersättning känner jag rent spontant! Vet inte varför...

• Anonym

Kan berätta om dom jag känner som har kontakt barn, dom är alltså kontaktfamilj till dom barnen. Dom hade som önskemål att ta hand om mindre barn och det fick dom. Dom har dom varannan helg och dom får 8000 kronor i månaden för det.

• Anonym

Det är 3 barn glömde jag skriva, man får betalt beroende på hur många barn man har hand om .

• LillaNovaK

Ni anmäler sitt intresse till socialförvaltningen. Är de intresserade så kommer de att göra en utredning på er som familj och personer. Den kan vara ganska ingående och detaljerad.

Självklart kan ni ha önskemål om åldrar. Ersättningen kan skilja från kommun till kommun men den är inte speciellt hög. Man brukar räkna på hur barnets behov och förmåga är. Ju "svårare" barn desto högre ersättning osv.

Det saknas nästan alltid kontakt/ familjehem i alla kommuner så behovet är stort. Får jag fråga var ni bor TS?!

• Anonym (Vill hjälpa)
    LillaNovaK skrev 2011-09-26 14:16:21 följande:
    Ni anmäler sitt intresse till socialförvaltningen. Är de intresserade så kommer de att göra en utredning på er som familj och personer. Den kan vara ganska ingående och detaljerad.

Självklart kan ni ha önskemål om åldrar. Ersättningen kan skilja från kommun till kommun men den är inte speciellt hög. Man brukar räkna på hur barnets behov och förmåga är. Ju "svårare" barn desto högre ersättning osv.

Det saknas nästan alltid kontakt/ familjehem i alla kommuner så behovet är stort. Får jag fråga var ni bor TS?!
    Vi bor lite utanför Örebro.
  • Anonym (Marié)

Ersättningen baseras dels på tiden barnet är hos er och dels på hur "svårt" barnet är. Det är stor skillnad på ersättning om man jämför t ex normalfriskt barn mot ett barn med autism. Många av de barn som behöver kontaktfamilj har någon form av diagnos (men såklart inte alla). Så det är något ni behöver besluta också om vart er gräns går. Alla diagnoser är dock inte jobbiga, en del som räknas in är barn med koncentrationssvårigheter. Och det har de flesta barn i perioder och påverkar med läxläsning, skolarbete osv.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-26 14:05:20 följande:
    Kan berätta om dom jag känner som har kontakt barn, dom är alltså kontaktfamilj till dom barnen. Dom hade som önskemål att ta hand om mindre barn och det fick dom. Dom har dom varannan helg och dom får 8000 kronor i månaden för det.
    Men ge dig nu!
    8000:- i månaden för att vara kontakt familj varannan helg? INTE EN CHANS!
    8000:- i månaden kan man få i arvode om man är familjehem 24/ och inte kontaktfamilj varannan helg!
    Ska man in o besvara en Ts frågesatällning så kan man väl åtminstone ha något hum om vad det är för diskussion man ger sig in i!
    Ska man ha ut 8000:- i måanden för att vara kontaktfammilj varannan helg så måste man ha uppåt ca 8-10 barn!!!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-26 14:06:13 följande:
    Det är 3 barn glömde jag skriva, man får betalt beroende på hur många barn man har hand om .
    Inte ens om man skulle räkna ut omkostnadesdelen som är skattefri ihop med arvodet som det dras skatt på kommer man upp i 8000:- i månaden för 3 st barn!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-26 14:05:20 följande:

Skämtar du??

INTE får man 8000 kr i månaden för att vara kontaktfamilj endast!

vi är kontaktfamiljmfår 17007mnd....   
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-27 01:28:55 följande:

Skämtar du??

INTE får man 8000 kr i månaden för att vara kontaktfamilj endast!

vi är kontaktfamiljmfår 17007mnd....   

Hjälp....1700 kr,menar jag! 
  • Anonym (Extra mamma)

Vi är familjehem till en tonåring , och får efter skatt 12000 detta är för både arvode och omkostnad.

• Anonym
    Anonym (Extra mamma) skrev 2011-09-27 12:15:46 följande:
    Vi är familjehem till en tonåring , och får efter skatt 12000 detta är för både arvode och omkostnad.
    Men då är ni familjehem o inte kontakt familj och arvodet ligger mellan 3200-4200 per månad cirka, restten är arvodet!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-27 01:30:32 följande:
    Hjälp....1700 kr,menar jag! 
    Exakt!
    Ungefär så mycket ligger det på!
    8000:- i måanden varannan helg är inte sant nånstans!
    är så irriterande när folk bara går in och skriver vulket skit som helst som inte  har ett dugg med verkligheten att göra.Tacka fan för att många tror att man kan bli stenrik på placerade barn när det finns dom som påstår saker dom inte har en endastte aning om!
Svar på tråden Hur går det till om man anmäler sig som kontaktfamilj/familjehem?