Vilaa skrev 2011-10-21 10:56:31 följande:
Hej!
Jag har samma som dig, fick det när jag var gravid med min son första gången och nu äter jag levaxin varje dag sedan dess. Nu har jag pressat lite för mycket för låg på 0,05 när jag tog prov på TSH sist så ska sänka min dos, vad har du för antikroppsvärden? Jag hade 84 sist, (ref ska vara under 34), men när jag fick missfall sist hade jag bra värde 0,5 i TSH.
Jag har haft 5 missfall alla med bra värden och bra inställd levaxindos, så jag hoppas på immunproblem och prednisolon eller någon annan behandling.
På utredningen kollar de med ultraljud hur det ser ut i livmodern och så lämnar man tusen rör blod (mja, typ 16 då... ;) ) och så utesluter dom vanliga orsaker. Mannen får lämna lite blodprov med, kanske spermaprov med? Vi lämnade inge spermaprov för vi har ett barn innan jag började få missfall så felet ligger hos mig.
Det är sällan dom hittar något på utredningen, och inte för mig heller. Borde kunna få barn men får bara missfall =(
Sista provtagningen låg jag på 0.5 och åt levaxin 100 5 ggr/v och 75. Nu bar jag sänkt till 100 4 ggr/v och 3 dagar 75. Sista missfallet var i Maj och då hade jag ett värde på TSH 0.08 För pressat tyckte min läkare. Det jag aldrig har fått förklarat är mina antikroppar. Mitt värde på Thyroideaperoxidas 6400 och ska ligga på under 100. Min läkare då sa att det är bara en indikator på antikroppar och att man inte behövde ta mer prover på antikropparna.???
Men jag förstår inte varför man får bara missfall??? jag har läst att antikropparna ser fostret som ett hot och därför får man missfall, men andra läkare säger att så är inte fallet?? jag vet inte. Jag har börjat äta paranötter som innehåller mycket selen som ska vara bra mot antikropparna.
Ska bli spännande att gå på utredningen bara rädd för att jag aldrig ska kunna få ett barn till.
Får berätta mer när jag får svar.
Sköt om dig och vi får kämpa vidare på ett syskon.