• jonas87

Adoptera bort eller ej

Hej jag är en förälder till en grabb på 8 månader. Jag och mitt ex kommer inte alls överens och allt är väldigt jobbigt. Jag har länge velat träffa min son men hon har hela tiden satt stopp. Har inte träffat han sedan födseln och hon har sedan ett år tillbaka en ny kille som verkar ha tagit över pappa rollen. Känner inte alls att det är min son längre så nu funderar jag på att adoptera bort honom till henne och hennes nya. Fick veta samma kväll som han blev född att jag blivit pappa, blev först väldigt chockad men samtidigt väldigt glad då jag ville ha ett barn. Men nu efter 8 månader och fortfarande inte fått träffa han så är det inte lika roligt längre. Hennes ursäkter har hela tiden varit att hon inte haft tid, att hon inte vill träffa mig själv för hon tycker det inte känns rätt mm. Jag vill kunna ha min son här hos mig men det vägrar hon. Enligt henne så går inte det för att min son inte känner mig, men så fort hon ska iväg eller jobba så tycker hon det är bättre att MIN son är med hennes nya kille. Jag har verkligen tappat sugen för att kämpa så funderar nu som sagt på att adoptera bort honom. Vill ju att han ska ha det bra och det verkar som att han har det hos dom. Ska jag adoptera bort han eller ej?
    Orkar inte med detta längre, vill kunna ha min pappa roll men inge kul att kämpa för något som man inte får.

• Svar på tråden Adoptera bort eller ej
  • Mrs Sunshine

Tycker att det är märkligt att familjerätten valt parti...

Tycker inte att du ska adoptera bort ditt barn!! Oavsett om du får träffa honom eller inte. Det kommer komma en dag där han frågar dig varför du slutade kämpa om honom och varför du gav upp honom.

Vill inte låta negativ men jag har varit i typ samma sits, fast jag var barnet.

Kämpa på!

- just me and my boys -
  • jonas87

blev kontaktad idag av nån socialkille och ska på möte på tisdag så får se hur det går :)

• hellokitty1

Toppen, lycka till! 
    Förutom alla kloka ord ovan (tycker inte du ska adoptera bort barnett!!) så kom också ihåg att ingen kan tvinga dig skriva på nåt papper bums även vad gäller vårdnad osv. Du har alltid rätt att vänta, säg att du behöver fundera på det, och prata med advokat om vad som är bäst för dig. 

• enny signatur

Fast mamman har väl all rätt att hindra i det läget det är nu? Jag utgår ifrån att hon har ensam vårdnad av det som framkommit och ingen domstol verkar varit inblandade alltså finns inget beslut om umgänge.

Henne nya partner är säkerligen pappa till barnet och kommer säkerligen alltid ha den rollen, du är dock också barnets pappa (för mig är det mer än biologiskt därav också) vilket inte behöver vara något konkurrerande. Vill du träffa barnet och faktiskt på riktigt vara deltagande i barnets liv så är det bra med en stämningsansökan ang umgänge och senare vårdnad. Jag tycker det är rimligt att tänka över hur du vill göra. Om du inte vill vara mer än en kort del i barnets liv, ja då tycker jag det är bättre att adoptera bort barnet till den andre föräldern, men om du faktiskt vill ha vv i slutändan eller vad det nu är så är det inte en bra väg. Helt enkelt, hur mycket kommer du finnas där för ditt barn? Jag menar helt enkelt att för barnets skull är kanske en adoption bättre om den ändå inte kommer ha dig som en riktig pappa (dvs mer än någon som finns i perferin) men du kan välja att vara mer än så. Du kan välja att försöka få till ett umgänge nu och sedan när barnet är större så växer även detta. 
    Att hon lämnar månaders barnet med sin partner är rätt rimligt, det är han som funnits där hela tiden, varesig det är hennes eller ditt val. Men som sagt, du kan ansöka om umgänge som fastställs i rätten och då är det inte frivilligt för henne längre vilket verkar vara enda sättet om du vill umgås med ditt barn

• hellokitty1

Wickz, jag fattar inte ditt sätt att resonera. Det finns inget som säger att hon har ensam vårdnad idag, däremot at hon själv tagit sig den rätten. Det är barnets bästa man ska utgå ifrån , och inte mammans bästa, hon agerar fullkomligt själviskt. Det som är bäst för barnet är att få träffa sin riktiga pappa, och man låter det ske med en gradvis upptrappning.  
    Sen vet väl inte du någonting om mammans nya kille eller deras relation. Vi vet ingenting om han är en tillfällig partner eller en livskamrat. Adoption är något permanent som inte går att ångra, uppmana inte en biologisk pappa som vill träffa sitt barn till detta!

• enny signatur
    hellokitty1 skrev 2011-10-06 07:38:14 följande:
    Wickz, jag fattar inte ditt sätt att resonera. Det finns inget som säger att hon har ensam vårdnad idag, däremot at hon själv tagit sig den rätten. Det är barnets bästa man ska utgå ifrån , och inte mammans bästa, hon agerar fullkomligt själviskt. Det som är bäst för barnet är att få träffa sin riktiga pappa, och man låter det ske med en gradvis upptrappning.  
    Sen vet väl inte du någonting om mammans nya kille eller deras relation. Vi vet ingenting om han är en tillfällig partner eller en livskamrat. Adoption är något permanent som inte går att ångra, uppmana inte en biologisk pappa som vill träffa sitt barn till detta!

Eftersom han aldrig träffat barnet och det inte nämns något om att de skrivit på gemensam vårdnad så är utgångspunkten för mig att hon har ensam. För att han ska få gemensam krävs att rätten endera beslutat om det eller att båda skrivit under papper om detta, något jag har svårt att se skulle gjorts under de förutsättningar som radats upp i ts.
    Spelar det någon roll om exets nya finns där i 5 år eller 100? Han är ändå den som för tillfället agerar som barnets pappa. Och jag är klart medveten om vad adoption är, jag uppmanade honom varken att göra eller avstå det utan snarare fundera över vilken del han vill ha i barnets liv 
  • idisb

skriv inte på något, det ångrar du, du ha samma rätt som  hon

• jonas87

Hej igen har inte vart inne på denna sida på länge. Men jag har i vilket fall börjat träffa min son 1-2 dagar i veckan i ca 1,5 tim åt gången. Känns riktigt skönt, dock inte träffat han nu sen innan jul. Men ska börja träffa han snart igen. Får hjälp av socialnämnden vid träffarna och det känns bra att ha dom med då jag inte är så jätte insatt med små barn. men det går bra och jag lär mig mer för varje gång som vi träffas. Ska börja vara ensam med han medan mamman är utanför i ett annat rum. Så det går framåt :)

• Nyfiken gul
    jonas87 skrev 2012-01-22 18:16:56 följande:
    Hej igen har inte vart inne på denna sida på länge. Men jag har i vilket fall börjat träffa min son 1-2 dagar i veckan i ca 1,5 tim åt gången. Känns riktigt skönt, dock inte träffat han nu sen innan jul. Men ska börja träffa han snart igen. Får hjälp av socialnämnden vid träffarna och det känns bra att ha dom med då jag inte är så jätte insatt med små barn. men det går bra och jag lär mig mer för varje gång som vi träffas. Ska börja vara ensam med han medan mamman är utanför i ett annat rum. Så det går framåt :)

Hejja dig!!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Adoptera bort eller ej