• Collin

Ersättning inför natten till 10-veckors?

Jag har en bebis som blir 10 veckor om 2 dgr. Jag är lite sugen på att testa ge honom ersättning inför nattningen ist för att amma, då jag vet fler som börjat med detta till sina bebisar i ungefär samma ålder. Det har resulterat i att de sovit längre om nätterna, vilket vore rena rama drömmen för en trött mamma som annars kliver upp och ammar mellan varannan till var 3,5:e timme(har förekommit ngt enstaka tillfälle då ungen sovit 4-5 timmar i streck).
    Är det någon av Er som gjort samma sak? Eller vore det jättedumt?
    Min son tillhör den skara som har bråkig mage. Han har mkt gaser som han har svårt att få ut på egen hand, och idag var det första gången på en period av 6 dagar som han bajsade(han bajsade alltid minst 1 gång om dagen innan). Men detta med bajset kanske är en förändring som har med den "magiska 3-4 månadersgränsen" att göra - att magen börjar ordna till sig? Jag är nämligen liite rädd att ge ersättning då vi gett honom vid ett par tillfällen tidigare när vi lämnat honom hos farmor ett par timmar, och han blev då lite trög i magen, bajset blev lite grövre(fortfarande mjukt, men inte löst och grynigt som det brukar) och han behövde hjälp att få ut det.

Men jag tänkte om man börjar med att blanda ersättningen med ungeför hälften bröstmjölk? Det kanske inte blir lika stor chock för tarmarna(+ att det nog är godare då han får sådan där vidrig laktosfri ersättning från apoteket som jag själv aldrig skulle äta för den luktar päckel).
    Vad tror ni? Får gärna lite synpunkter. Jag VILL testa, men jag vill inte rucka för mkt med hans mage som redan är gasknipig. Är lite feg ;)

• Svar på tråden Ersättning inför natten till 10-veckors?
  • Bamboon

hej! jag ammade innan men efter 2 v tyckte jag det blev för mycket fick amma varje timme, helt slut o spec kvällarna/ nätterna var hemska. Visste varken in eller ut. Hon ammade jämt hela tiden. Kunde knappt komma ur sängen. Men efter ca 2 v provade jag ersättning mirakel hon sov 5 timmar eller 6 timmar i sträck. Tror det berodde på att hon kände sig mätt. Vet att kosten är viktig vid amningen men åt 2 mål om dagen. frukost o sen vid kvällen macka vid behov. Nu har jag gått nästan till full ersättning o hon äter var 3 timme eller 4 beror på men det känns mycket bättre o jag mår bättre piggare, ammar gör jag lite på morgonen vid 9 för vid sju har hon ersättning o sen på kvällen i bland. finns ju speciell ersättning eller droppar för de som har problem med magen. 

• Collin

Själv helammar jag och har inget emot det dagtid då han äter ungefär var tredje timme, men han är dålig på att sova dagtid så jag hinner aldrig vila, just därför vore det så skönt att få sova ett par timmar extra på natten. Sonen får semper magdroppar, men vi upplevde inte att de gjorde någon skillnad. Det får vi dock svar på i dagarna då dropparna precis tagit slut.

• Daeminimon

Funker amningen bra skulle jag vara väldigt försiktig med det. Ersättning är ingen garanti för bättre nattsömn. Har han dessutom en krånglig mage kan det t o m resultera i sämre nattsömn, om han är uppe med magknip...

Du gör naturligtvis som du vill, men själv skulle jag vara väldigt försiktig med att riskera förstöra en väl fungerande amning...

• Bamboon

Men du kan ju prova. Jag provade ju ersättning för jag ville ha lite sömn o det funkade bättre för vår del!

• Mumin80

Om du verkligen vill fortsätta med amningen så kanske du annars kan prova att pumpa ur, och låta pappan ta några nätter?

Ersättning är ingen garanti för bättre nattsömn, om barnet får mera problem med magen så sover det ju tvärtom sämre. Och även om det inte blir några magproblem, så behöver inte barnet bli mättare på ersättning än på mjölk, och det är inte alls aäkert att barnet sover längre. 

• Collin

Nej jag tror inte att ersättningen är mer mättande, snarare tvärtom. Det jag däremot tror ersättningen hjälper till med, är att han äter lite Mer ur flaska, för han har en förmåga att somna under amningen hela tiden och får nog inte i sig tillräckligt, och jag vill inte försöka väcka honom genom hela amningen för då blir han bara förbannad och vill inte somna när det faktiskt är dags att lägga sig sedan :/

• Collin

och jag producerar inte tillräckligt för att fylla en flaska bröstmjölk att ge honom heller...

• Taitas

Hur sover ni? Måste du kliva upp för att amma?
    Det allra enklaste är samsovning och liggamma, du vaknar knappt och kan halvsova under tiden bebisen äter Glad

• Collin

Barnet sover i sin vagn intill sängen. Jag måste resa mig upp för att ta upp honom, dock liggammar jag. men vi kan inte ha honom i sängen för hans pappa rör sig så mkt i sömnen så risken att ungen blir manglad är alldeles för stor. dessutom sover jag bättre när jag kan ligga och sova som jag själv vill då jag har problem m ryggen

• Daeminimon
    Collin skrev 2011-09-27 15:31:10 följande:
    Nej jag tror inte att ersättningen är mer mättande, snarare tvärtom. Det jag däremot tror ersättningen hjälper till med, är att han äter lite Mer ur flaska, för han har en förmåga att somna under amningen hela tiden och får nog inte i sig tillräckligt, och jag vill inte försöka väcka honom genom hela amningen för då blir han bara förbannad och vill inte somna när det faktiskt är dags att lägga sig sedan :/

Jag brukade massera lite lätt precis framför örat på Eddie, vid käkleden. Då brukade han komma igång och om-nom-nomma igen, även om han halvsov!
Svar på tråden Ersättning inför natten till 10-veckors?