Ersättning inför natten till 10-veckors?
Jag har en bebis som blir 10 veckor om 2 dgr. Jag är lite sugen på att testa ge honom ersättning inför nattningen ist för att amma, då jag vet fler som börjat med detta till sina bebisar i ungefär samma ålder. Det har resulterat i att de sovit längre om nätterna, vilket vore rena rama drömmen för en trött mamma som annars kliver upp och ammar mellan varannan till var 3,5:e timme(har förekommit ngt enstaka tillfälle då ungen sovit 4-5 timmar i streck).
Är det någon av Er som gjort samma sak? Eller vore det jättedumt?
Min son tillhör den skara som har bråkig mage. Han har mkt gaser som han har svårt att få ut på egen hand, och idag var det första gången på en period av 6 dagar som han bajsade(han bajsade alltid minst 1 gång om dagen innan). Men detta med bajset kanske är en förändring som har med den "magiska 3-4 månadersgränsen" att göra - att magen börjar ordna till sig? Jag är nämligen liite rädd att ge ersättning då vi gett honom vid ett par tillfällen tidigare när vi lämnat honom hos farmor ett par timmar, och han blev då lite trög i magen, bajset blev lite grövre(fortfarande mjukt, men inte löst och grynigt som det brukar) och han behövde hjälp att få ut det.
Men jag tänkte om man börjar med att blanda ersättningen med ungeför hälften bröstmjölk? Det kanske inte blir lika stor chock för tarmarna(+ att det nog är godare då han får sådan där vidrig laktosfri ersättning från apoteket som jag själv aldrig skulle äta för den luktar päckel).
Vad tror ni? Får gärna lite synpunkter. Jag VILL testa, men jag vill inte rucka för mkt med hans mage som redan är gasknipig. Är lite feg ;)