• PigletChina

I vilken ålder är det lämpligt att resa med barn?

Har en dotter på 8 månader, hon har varit med på sin första utomlandsresa när hon var 6 månader gammal till Rom. Flyget gick förvånansvärt bra hon sov genom hela resa. Men väl på plats märkte jag att hon tålde inte värmen, det var i och för sig väldigt varmt, det var 42 grader i solen och 38 i skuggan. Till och med vi vuxna hade jobbigt med värmen.
    Hon blev helt apatisk, hänglig och trött konstant. Jag gav så klart mycket vätska till henne så hon kunde återhämta sig mellaåt.
    Nu är jag lite tveksam att ta med henne på utomlandsresa. Är man föräldrar så blir man dock orolig för allting...
    När gjorde ni era första utomlandsresa med era barn?

P.s Har en blog som handlar om resor och föräldrarskap. Tittar gärna in :D
    WWW.tigermor.blogspot.com

Tack för era svar!!!

• Svar på tråden I vilken ålder är det lämpligt att resa med barn?
  • Länisen

Första gjorde vi till Gran Canaria när han var 8veckor. Det funkade jättebra. Det är varmt såklart, men inte lika varm som tex i medelhavsområdet, så har man mindre barn funkar det nog bättre.
    I somras när han var 13 månader åkte vi på vår andra resa till Turkiet. Där var det varmare (drygt 40 grader) men det funkade ändå nu när han var lite större. Vi var nere vid poolen väldigt mycket och han älskade att bada och plaska omkring. Kändes lättare  nu när han hade åldern inne för att använda solskyddsmedel också. (även fast vi såklart försökte att inte ha honom allt för mycket i solen, och han hade en t-shirt i vattnet.)

Casper 2010-06-09
  • Triple Trouble

Man måste ju anpassa rätt mycket när de är små. Tex vara inomhus några timmar på dagen när det är som varmast. Vi har åkt från när de var ett och det har gått jättebra.

• Delfinen

4,5mån var vår dotter när vi reste till Thailand i 4 månader!
    Hon fick värmeutslag (prickar) och var trött och gnällig i början, men sen anpassade hon sig och kunde svettas ut värmen. Vi hade henne aldrig i solen, och alltid tunna långärmade och långbenta kläder om vi var ute och risk för atthon fick sol på sig. Funkade suveränt bra!

Undvik solen, och ha alltid skyddande kläder - amma mkt och/eller ge vatten. MEN! Glöm inte att ge vätskeersättning, inte bara vatten - för de förlorar massa salt de där små :)   

Älskade lilla tös - 090815
  • mia maria

Min äldsta son var 3 år första gången vi reste utomlands, o yngsta sonen var 8 månader.

Samtliga gånger jag har rest med barn så har det gått jättebra, oavsett hur varmt det har varit, så jag antar att det är väldigt olika från barn till barn!

• enny signatur

Dottern var 8 månader första gången vi åkte iväg med henne, då var vi i Tunisien. Var varmt, men vi valde att vara inne mellan 12-16 varje dag (ungefär) och höll oss vid poolen om vi väl var ute den tiden. Jag var också rätt utslagen av värmen har jag för mig. Nästa gång vi var där var hon nig 16 månader tror jag och då var vi ute klart mer. Det fungerade bättre på ett sätt, framförallt uppskattade hon det mer. Samtidigt så var det inte så stort bekymmer första gången heller mer än att man fick anpassa sig. Nu är hon 4½ och vi har varit i Bulgarien och Jordanien med henne också. Det har på ett sätt gått bättre och bättre och på ett sätt blivit mer och mer krångligt. I början ammas de till större delen vilket jag tyckt varit väldigt underlättande, sedan upplever jag att flygresan blivit jobbigare med tiden. Jag tyckte nog det var jobbigast när hon var i mellanläget så hon sprang och plockade allt på marken och ville äta på. 

• pussgurkan86

11 månader var dottern och då var vi i egypten, ca. 28-30 grader varmt, gick hur bra som helst. sonen var nästan 6 månader när vi var i albanien och då var det ca. 33 grader varmt, det gick också bra. han fick mycket dricka och var alltid i skuggan.

• mamaciiita

Vi bor i Mexico där det är väldigt varmt nästan alltid, här så är vi inne de timmar som det är varmast (så långt det går). Om vi var ute så var han alltid i skuggan men med väldigt lite kläder på sig men då får man tänka på att det är en skugga som ger mycket solskydd det funkar inte med ett parasoll. Om ni kan hitta på inomhusaktiviteter (där det finns AC såklart) så är det nog inga problem att resa med en bebis om man har möjlighet att vara inne när det är som varmast.

Min son tål värme bra sen han var runt ett år (mkt bättre än jag), men det kan ju bero på att han är halft mexican också!

• PigletChina
    Woahh...så spännande och roligt att höra era kommentarer. Det är faktiskt himla skoj att ta med sitt barn på resan.
    Vi planerar en resa ganska snart till KIna " mittens rike" då ska vi vara borta i 4 månader tror jag. Resa runt i landet och uppleva kultur. I början av nästa år har vi tänkt oss dra dit.
    Jag kommer att skriva resdagbok i min blog så ni får veta allt hur min dotter anpassar sig till det främmande landet och mat förstås.

She will turning into a REAL chinesedoll:D

P.s tack så hemskt mycket för att ni delade med er erfaranheter och råd.
    Hoppas ni kan ge mig mer råd vad det gäller att natta 8 måanders bäbis utan tutte och sov i sin egen säng:( jag har misslyckats totalt...hon bestämmer över situationen! Hjärtat blöder när man ser ett litet barn gråter utan stop...suck! 
  • PigletChina

Vissa människor begriper jag mig verkligen inte på, att de kan sitta glada på vägen mot solen men muttra "bittra" på vägen hemåt.
    Att sitta i ett trångt flyg i flera timmar med små skrikande barn är mycket påfrestande plus psykiskt utmattning för alla partner.
    Vissa människor har helt enkelt inte tolerans, tar inte hänsyn, har inte överseende och att bete sig allmänt otrevliga mot barnen måste det innebära att det sitter en skruv loss någonstans i deras huvud, med tanke på att de själva reser också med lite större barn.

Besök gärna min blogg rörande barn, föräldraskap och resande. www.tigermor.blogspot.com
  • Dixie
    PigletChina skrev 2014-01-03 14:49:15 följande:
    Vissa människor begriper jag mig verkligen inte på, att de kan sitta glada på vägen mot solen men muttra "bittra" på vägen hemåt. Att sitta i ett trångt flyg i flera timmar med små skrikande barn är mycket påfrestande plus psykiskt utmattning för alla partner. Vissa människor har helt enkelt inte tolerans, tar inte hänsyn, har inte överseende och att bete sig allmänt otrevliga mot barnen måste det innebära att det sitter en skruv loss någonstans i deras huvud, med tanke på att de själva reser också med lite större barn.
    Besök gärna min blogg rörande barn, föräldraskap och resande. www.tigermor.blogspot.com

Fast jag kan förstå att man blir irriterad om små barn skricker en hel flygresa.
Svar på tråden I vilken ålder är det lämpligt att resa med barn?