När introducerade ni potta?
Som frågan lyder, när började ni introducera potta och på vilket sätt?
Som frågan lyder, när började ni introducera potta och på vilket sätt?
Min dotter är förtigt född så hon är ju där de brukar vara i stbilitet och så då vi vörja men då hon var ca 6 månader börja vi att låtta henne sitta en liten stund då fick vi hjälpa henne att sitta på den då hon inte var stabil sjäv att sitta.
Då hon var cá 10 månader så börja vi med pottan som en natulig del av vardagen hon fick sitta på pottan då hon vaknade på morgon efter hon ätigt och sovig. Hon är nu 14½ månad har bar bara bajsa i bläjan 7 gånger sen hon var 10 månader. Hon väljer pottan.
Min son har fått sitta på pottan från det att han var ca 1 år. Det har inte varit varken rutinmässigt eller regelbundet utan vi har satt honom där när vi har bytt blöjan och det har passat i vardagen helt enkelt. När han blev ca 2 har han fått sitta på toan i stället. Han både kissar och bajsar på pottan men har bara lyckats säga till själv att han behöver kissa typ 3 ggr. Det går att låta honom vara utan blöjan men bara om man sätter honom på toaletten typ 1 g/kvart. Nu är han snart 3 år och inte ett dugg intresserad av att slippa blöjan. Vi stressar inte utan låter honom ta sin tid.
En tråd o följa (om den fortfarande är aktiv). Min son är snart 11 mån o han har nu lärt sig o sitta bra (sen i utvecklingen) o tänkte nu böra introducera potta!
Nån som har bra tips? Ska läsa igenom båda sidorna. Tänkte ta fram pottan varje gång jag år på toa så får han sitta där samtidigt. O varje gång han vaknat ska jag sätta honom där o kanske när han ätit. :/
oj vad många börjar tidigt.
min son är 2 år och 3 månader, och han har haft pottan i sitt rum sen 1 årsdagen, men inte varit intresserad.
nu har vi smått börjat lite, han sitter på den vid blöjbytena. men än så länge inte kommit nåt än. Kan inget om sånt här, så la själv in en tråd precis, innan jag såg att denna kategori fanns!
Köpte en då sonen var 1,5. Men han förstod inte riktigt grejen och verkade inte riktigt kunna "hålla sig" om något var på gång, så fick han gå utan blöja blev det problem.
Nu är han 2,5 och har själv börjat tala om att han måste kissa och tycker inte om kiss eller bajs i blöjan. Så han blev blöjfri över någon dag sådär, men får fortfarande en om man skall ut längre sträckor, och inte vet om man kommer springa på en toalett eller inte, samt när han skall sova.
Vid 4 månader när han kunde sitta upp och nådde ner med fötterna. Jag satt alltid bakom honom som stöd, höll om honom och lät honom leka med någon spännande leksak eller läsa en bok under tiden. Vi brukar potta efter sömn och mat och vid "signal" och för det mesta så slipper vi bajsblöjor. Han är 1,5 nu och kissar fortfarande ofta i blöjan, men det känns ändå bra att han har ett avspänt förhållande till pottan, kiss och bajs. Pottan är något helt naturlig för honom eftersom att den varit med så länge.
Min dotter (snart ett år) sitter på pottan när hon vaknar och efter måltid. Ibland ger hon tecken på att vilja bajsa och då blir det då oxå. Hon har fått sitta där sen hon var lite mer än sju månader. Hon verkade fatta vad det gick ut på ganska snabbt och verkar tycka det är skönt att slippa bajs i blöjan :) ibland kissar hon bara, men det är sällan hon inte gör ngt alls. Hon kan inte säga att hon vill bajsa eller kissa (än), men man märker på nåt sätt på henne när hon vill gå, eller så kryper hon till toadörren :D
Vill tillägga att när det kommit något i pottan har vi klappat händerna och gett mkt beröm. O hon blir så stolt! :D