• Pilkingtonforpresident

Namngivningscermoni - Tips och råd tack!

Jag och sambon funderar på att ordna en namngivningsceremoni för vår lilla dotter som nu är 2 månader.
    Dock har vi ingen aning om hur man anordnar en sådan och har inte lust att spendera stora pengar eller mycket tid så lite tips emottaget tacksamt!

* När ska man ha ceremonin? Kan man vänta tills bebisen är 4-5 mån?
    * hur brukar själva ceremonin gå till (moment)?
    * Hur många ska man bjuda? (var drar man gränsen - vid bara familj? Vid familj + närmsta vännerna?)
    * Måste man bjuda på mat eller räcker fika och vad mer exakt kan man då bjuda på som är ganska enkelt men rejält?
    * Kan man ha den hemma eller bör man hitta en lokal och isf - vilken typ av lokal passar bäst?
    * Hur funkar det med "gudfäder"/faddrar samt "doppräst" när man inte döps i kristlig/religiös bemärkelse?

Sedan tar jag gärna emot alla tips på hur man kan lägga upp cermonins moment och på hur man gör det extra stämningsfullt på denna speciella dag, både för oss och gästerna.

Stort tack på förhand! :)

• Svar på tråden Namngivningscermoni - Tips och råd tack!
  • nephline

Vi hade namngivning ganska nyligen för vår dotter som snart är 6 månader. Vi valde att göra det enkelt med vänner och släkt. Vi bokade in en lokal, fixade fram en enklare buffé och berättade lite om hennes namn och varför vi valt dem. Dessutom hade vi sedan innan utsett två faddrar som fick sina hemkomponerade fadderbrev. En namngivningsceremoni kan man i mitt tycke utforma såsom man själv vill.
    För inspiration kanske  http://www.dopguiden.se/namngivning/ kan vara något :)
    Lycka till! 

• ania

Jag favoriter denna tråd! Ska också ha namnceremoni åt min son nån gång i slutet på detta år hade jag tänkt.

• MadHatter

Vi lånade mina föräldrars stora trädgård och hade namngivningscermonin där - med den lilla altanen som "scen". Bjudna var släkten och våra närmaste vänner.

JAg hade gjort ett programhäfte där det också fanns texter till de sånger som vi sjöng under cermonin. Förutom sånger så hade min bror skrivit en fin och rolig dikt som han läste. Vi hade också en mkt stor heliumfylld ballong med dotterns namn och adress i som vi skickade iväg i hopp om att någon skule hitta den och skicka ett kort (det gjorde dock ingen). Som avslutning planterade vi ett träd i mina föräldrars trädgård. Det blommar varje år på dotterns födelsedag.

Vi hade buffé med massa god mat som hämtades i köket och åts i trädgården (vi hade tur med fantastiskt väder) och avslutade med glasstårtor som jag gjort.

Vi hade inte någon "gudmor" eller "gudfar", men det kan man väl ha fast kalla det något annat.

• Pilkingtonforpresident

Tack alla för tipsen - fantastiskt bra! :)

Fortsätt gärna att tipsa här i tråden framöver - jag är väldigt nyfiken på alla olika varianter av en sådan här ceremoni:)!

• Sandy85

Jag puffar jag åxå =)
    Vill ha tips då jag funderar på att ha någon slags namngivning eller välkomstfest för min dotter, i början av nästa år!

En sak som jag tänkt iaf, är att ha en fin bok med blanka sidor i framme, och pennor i olika färger, så att alla gäster får skriva en varsin hälsning till dottern =)

Jag tycker att du kan vänta tills barnet är 4-5 månader, det är väl valfritt när man vill ha det =)
    Det duger fint att vara hemma, och fika räcker bra! 

• Emmis1982

Hej!

Så roligt att läsa att någon mer ska ha en namgivning. Vi ska ha namngivning om två veckor för vår dotter Wilma som föddes i juni. Hon är då 5 månader och vi tog en helg vi tyckte passade bra och kombinerade det med första adventsfirande. Vi har en bekant som ska sjunga två låtar under cermonin, Handens fem fingrar och Utan dina andetag med Kent. Så kommer vi ha en växt som vi kallar "Livets träd" som en i varje generation ska vattna och bidra med näring för att det ska växa. Som en fin symbol som dottern ska ha kvar förhoppningsvis länge. Vi kommer sedan hänga på ett halsband och berätta varför vi gett henne det namn vi gett henne. Wilmas farmor kommer läsa en dikt för henne. Vi kommer även att ha en "gästbok" där alla gäster får skriva något till Wilma, jag kommer att lägga tips bredvid på exempel de kan skriva: Denna plats ska du besöka, denna film ska du se...m.m.

Sen kommer vi bjuda på fika och hoppas på en trevlig stund för alla :) Kolla gärna på min blogg framöver så kommer jag säkert lägga ut lite mer. Hoppas du fick lite ideér. Det sköna med namngivning är att man får bestämma allt själv :)

Lycka till!

http://www.emmaochwilma.blogspot.com/

• Lillfot

Hej!

Vi hade namnkalas för vår tjej i lördags, hon är nästan 7 månader.

Så här såg vårat program ut:

Jag och pappan välkomnade alla till dotterns namnkalas. En vän till oss sjöng ”Vart du än går” Jag berättade om varför vi valt just dotterns och vad det betyder Faster/fadder läser dikt. En vän till oss sjöng”Det gåtfulla folket” Jag och pappan utbringar en skål (i pommac) Fika och kalas därefter!

Vi hade pyntat lokalen vi hyrt i överflöd av rosa (rosa prinsesstårtor, ballonger, vimplar, servetter, rosa gästbok,  rosa ljus - you name it) och huvudpersonen var självklart kläd i rosa klänning och rosett :)

Man gör som man vill helt enkelt men detta var en helt fantastisk dag och verkligen att minnas för livet!    
  • Lillfot

Just ja, vi var ca 75 personer - vi ville bjuda både familj och vänner, men det känner man ju efter själv hur man vill.

Sen hade jag gjort i ordning var sitt "fadderbrev" (självklart utprintat på rosa papper i rosa kuvert haha) till vår dotters faddrar (min bror och min mans syster). Det finns mallar att hitta på nätet. Men så det blir något lite konkret av fadderrollen kände jag. 

• Myrtuva

Jag är lite fundersam... ingen i våra familjer håller på med sång osv så det skulle kännas väldigt krystat att ha musik och grejjer.
    Jag funderar på om vi ska ha musik på i bakgrunden som man bara stänger av när vi ska hålla tal. Åh då kommer andra frågan, vad ska man säga i talet då? 
    Jag är rädd att hela grejjen ska kännas så himla tillgjort. Men kanske vi ska berätta varför vi har valt namnet och sen bara tända ett ljus och avsluta med att skåla?
    Får panik bara jag tänker på det här! =/ 

• Sandy85
    Myrtuva skrev 2011-12-01 12:21:58 följande:
    Jag är lite fundersam... ingen i våra familjer håller på med sång osv så det skulle kännas väldigt krystat att ha musik och grejjer.
    Jag funderar på om vi ska ha musik på i bakgrunden som man bara stänger av när vi ska hålla tal. Åh då kommer andra frågan, vad ska man säga i talet då? 
    Jag är rädd att hela grejjen ska kännas så himla tillgjort. Men kanske vi ska berätta varför vi har valt namnet och sen bara tända ett ljus och avsluta med att skåla?
    Får panik bara jag tänker på det här! =/ 
    Samma här! Prata inför massa folk, om det så är ens släkt, är inte heller nån favorit! =P
  • Kaarolin

Någon som har tips på vad man kan skriva i ett fadderbrev? :)

Svar på tråden Namngivningscermoni - Tips och råd tack!