• Anonym (vågar ni?)

Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?

När man läser senare tids forskning visar den att barn med ADHD ofta (men inte alltid) har lägre intelligens än friska barn. Varför är detta ett problem för föräldrarna? Varför vågar föräldrarna inte erkänna att deras barn inte är lika intelligenta som de flesta andra barn i samma ålder? Skäms ni, som är föräldrar till dessa barn, över era barn?

Jag funderar över skolgången också. Barn med ADHD ska gå i vanliga klasser, vilket ofta stör hela gruppen då många av dessa barn stör på lektioner samt har problem med vad klasskamraterna säger och gör, vad som händer under dagen mm och orsakar av den anledningen utbrott och oro i klassen. Varför vill man ha sitt barn med dessa svårigheter i normalfungerande klasser istället för att ge dem utrymme att lära sig allt de behöver under mer stimulerande och anpassade former?

Vill ni vara vänliga att förklara för mig hur ni tänker kring era barn och vad som är bäst för dem? Jag vet att det är ett känsligt ämne och menar inte att hänga ut föräldrar till barn med ADHD eller barnen och jag påstår inte att alla barn med ADHD har lika stor problematik eller att alla barn med ADHD är ointelligenta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 01:07
    Sorry, glömde länka, både forskning och artiklar finns i mängder. Börjar med några få men fyller på när tiden finns om ni önskar, ska sova så jag orkar upp med barnen om några timmar. God natt på er alla!

www.skolporten.com/art.aspx&id=a0A200000023soZEAQ

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681911

www.education.com/reference/article/children-ADHD-intelligent-innovative/

journal-advances-developmental-research.com/wp-content/uploads/2011/08/Comparison-Between-Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder-and-Best-Children-For-Intelligence-Poornima-233-237.pdf

• Svar på tråden Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?
  • Gomez

Ts Snacka skit. Jag säger tvärtom.

Problemet är för lite uppsyn och assistans i skolan. Det handlar om politik och pengar.
    Med rätt medicin och struktur så kan även den mest bråkiga unge bli president.

• asta66
    Gomez skrev 2013-12-03 09:47:01 följande:
    Ts Snacka skit. Jag säger tvärtom.

Problemet är för lite uppsyn och assistans i skolan. Det handlar om politik och pengar.
    Med rätt medicin och struktur så kan även den mest bråkiga unge bli president.

Absolut. Men visst är det ofta att ADHD mfl diagnoser följs åt med annat som begåvningshandikapp.  Jag tror inte att de tysta och fogliga är lämpade att bli statsminister.
  • Anonym (Morzan)
    Vilken idiotisk tråd!

Att dra alla personer med ADHD över en kam är ungefär lika korkat som att påstå att t.ex. alla med brunt hår är på ett visst sätt.

Intelligenskvot uppmätt i en viss, klinisk miljö är inte samma som i en klassrumsmiljö, speciellt inte för barn med ADHD eller andra NPF, eftersom funktionsnedsättningen till stor del består i koncentrationssvårigheter och oförmåga att avskärma ovidkommande stimuli.

Mina barn är otroligt intelligenta och vetgiriga, men misslyckas oftast att prestera i stökiga miljöer, därför att de har dessa svårigheter, bl.a. ADHD. 

Det sägs att många framstående, mycket intelligenta personer har/har haft ADHD, bland andra  Steve Jobs och Albert Einstein.
  • Aleniz

Jag har diagnostiserats med ADHD och jag har en IQ på 136 inom ramen logik. Min lägsta IQ förmåga ligger på 103 som är kommunikation, alltså framstår jag inte vara så smart som jag faktiskt är. Många som inleder ett ytligt förhållande med mig (nu talar jag om folk i allmänhet) uppfattar sällan min förmåga att tänka logisk och ifrågasätter gärna om det jag säger är hållbart.

Jag berättar detta för att jag tror starkt på att folk har fel uppfattning om ADHD. Det gör en inte mindre smart, bara mindre intresserad av det man inte gillar än vanligt, men gillar man som jag kunskap och har ADHD som också gör att man är extrem med det man gillar, så kan resultaten lika gärna vara att man är smartare än vanligt.

Du kan välja att tro eller inte på det jag säger, det är fullkomligt upp till dig, jag tänkte bara att det vore kanske intressant för dig att höra synvinkel från en person som inte behöver psykologisk utbildning för att begripa hur ADHD fungerar. Dessvärre så ignorerar psykologer ofta inside-infon och går på papper och glömmer att alla är inte lika, oavsett om de har ADHD eller ej.

• HäckHäxan
    Aleniz skrev 2014-08-11 15:13:24 följande:

Jag har diagnostiserats med ADHD och jag har en IQ på 136 inom ramen logik. Min lägsta IQ förmåga ligger på 103 som är kommunikation, alltså framstår jag inte vara så smart som jag faktiskt är. Många som inleder ett ytligt förhållande med mig (nu talar jag om folk i allmänhet) uppfattar sällan min förmåga att tänka logisk och ifrågasätter gärna om det jag säger är hållbart.

Jag berättar detta för att jag tror starkt på att folk har fel uppfattning om ADHD. Det gör en inte mindre smart, bara mindre intresserad av det man inte gillar än vanligt, men gillar man som jag kunskap och har ADHD som också gör att man är extrem med det man gillar, så kan resultaten lika gärna vara att man är smartare än vanligt.

Du kan välja att tro eller inte på det jag säger, det är fullkomligt upp till dig, jag tänkte bara att det vore kanske intressant för dig att höra synvinkel från en person som inte behöver psykologisk utbildning för att begripa hur ADHD fungerar. Dessvärre så ignorerar psykologer ofta inside-infon och går på papper och glömmer att alla är inte lika, oavsett om de har ADHD eller ej.

Alla de jag känner med adhd även när det är i kombination med andra diagnoser som Asberger, bipolär och lite annat har högre iq alltså som din eller högre. Så även jag som har adhd och högfungerande autism ( Asberger )

Däremot så kan man falla på vissa saker som folk läser av utåt som tex i ditt fall kommunikationen eller i mitt fall läsa människors ansiktsuttryck, främlingars, de jag känner läser jag utan problem och jag läser av och noterar mycket mer än de egentligen vill dela med sig av. För jag noterar alla och jag menar alla små små detaljer i kropp, ansikte och röst. Det är faktiskt så jag fick mitt smeknamn häxan irl från start för vänner menade att jag bara visste saker men faktum är att jag läser de jag känner lätt helt enkelt, så lätt att jag får stänga av och försöka trycka bort saker oh se till att arga tyst om det jag "ser" idag har jag ju lärt mig att inte nämna saker nåja oftast iaf ibland funkar ju inte den impulskontrollen alls. :-/

Jag tror som dig att många har fel och här fördomar. Så man kan vara smart på ett sätt och ibland helt korkad på ett annat. När det kommer till kritan så är vi alla individer adhd eller ej.

Jag är den enda jag känner med adhd som inte har någon specialkunskap / specialintresse nej det var lögn min bästa vän är typ likadan och hans IQ är 165 och högre än min med råge men han är den enda som absolut alltid fattar vad jag pratar om. Behöver aldrig förklara mig och det är skönt med en sån ventil.

Min systerson här adhd och han är så gryt duktig på matematik. Han har nyss fyllt 8 men de tal han räknar ut med huvudräkning bara sådär är sånt som jag absolut måste ta fram en kalkylator för att lösa, jag är inte matematisk alls. Fast enligt testerna när jag gjorde min utredning så är jag både det och logisk. Gissar att det var det som gjorde att jag fick bra resultat på mensas lilla test på nätet för hundra år sen. Men jag är bara inte så intresserad av matte och sådant. Jag gillar människor, psykologi, filosofi, det är ämnen som får igång mig.

Så man skall vara försiktig när man dömer andra känner jag. Jo och barn blir vuxna, hur man var som barn behöver inte säga ett skit om hur man är när man passerat 25. Något som också är bra att ha i bakhuvudet. Jag blev förutspådd av min mammas väninna att bli knarkare, kriminell och ung mamma. Jag är inget av detta hon profetia slog inte in, in ya face liksom

Psykologer varierar nog lika frisk som vi andra med hur de ser saker och uppför sig. Min som gjorde utredningen var kanon. Påpekade att jag var lat, sant, och smartare ön testen säger också sant. Min lathet ter sig som så att jag bra inte fixar enkla uppgifter lite som att de är under min nivå och sen så korrekturläser jag inte eller kollar bakåt. Jag gör uppgiften men kollar egentligen inte om den blir rätt eller fel. Jo och sen fastnar jag på ett sätt att lösa något och då måste jag börja från ruta ett, kan inte backa bara hälften och ta upp utan måste börja om och då skiter jag i det typ. Det är min lathet. Detta är då när saker görs på tid så att säga.

Nä olika är vi allihop.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (vågar ni?) skrev 2011-09-29 00:46:08 följande:

När man läser senare tids forskning visar den att barn med ADHD ofta (men inte alltid) har lägre intelligens än friska barn. Varför är detta ett problem för föräldrarna? Varför vågar föräldrarna inte erkänna att deras barn inte är lika intelligenta som de flesta andra barn i samma ålder? Skäms ni, som är föräldrar till dessa barn, över era barn?

Jag funderar över skolgången också. Barn med ADHD ska gå i vanliga klasser, vilket ofta stör hela gruppen då många av dessa barn stör på lektioner samt har problem med vad klasskamraterna säger och gör, vad som händer under dagen mm och orsakar av den anledningen utbrott och oro i klassen. Varför vill man ha sitt barn med dessa svårigheter i normalfungerande klasser istället för att ge dem utrymme att lära sig allt de behöver under mer stimulerande och anpassade former?

Vill ni vara vänliga att förklara för mig hur ni tänker kring era barn och vad som är bäst för dem? Jag vet att det är ett känsligt ämne och menar inte att hänga ut föräldrar till barn med ADHD eller barnen och jag påstår inte att alla barn med ADHD har lika stor problematik eller att alla barn med ADHD är ointelligenta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 01:07
    Sorry, glömde länka, både forskning och artiklar finns i mängder. Börjar med några få men fyller på när tiden finns om ni önskar, ska sova så jag orkar upp med barnen om några timmar. God natt på er alla!

www.skolporten.com/art.aspx&id=a0A200000023soZEAQ

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681911

www.education.com/reference/article/children-ADHD-intelligent-innovative/

journal-advances-developmental-research.com/wp-content/uploads/2011/08/Comparison-Between-Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder-and-Best-Children-For-Intelligence-Poornima-233-237.pdf

Jag undrar vad du menar med frågan varför vi vill ha våra barn i normalfungerande klasser och inte i anpassade former?

Vad är det för "anpassade former" du pratar om?

Det finns några få skolor som har anpassade klasser för barn med autism men har inte hört om några för barn med adhd.

Tror du att föräldrarna bara kan välja att placera sina barn i dessa specialklasser (som såvitt jag vet inte existerar).

Eller är det särskolan du pratar om?

De tar ENBART in barn med diagnosen utvecklingsstörning. Man får inte ens gå där om man har autism+adhd och stora problem i skolan utan då skall skolan ge särskilt stöd.
  • Litet My

Anonym(meja): Här i kommunen finns en skola där Bup, skolan och soc slagit sig samman för utåtagerande barn (oftast med ADHD i bakgrunden) där man gjort en jättesatsning på behandling med hela familjen. Dock är det ovanligt men har varit en enorm hjälp för barnen och där målet alltid är att barnet ändå tillhör sin hemlösas och skall slussas dit så småningom. Dock är det inte helt enkelt att få in sitt barn där.

• Zeebede12

Detta är en komplicerad fråga, men jag kommer ihåg specialklasserna från förr där ingen presterade för alla var stökiga och lärarna tog för givet att dom med adhd är dummare än övriga.

Min son med adhd har det visat sig att han tillhör toppen i samhället när det komer till intelligensen. Han är intelligentare än dom flesta. Att placera ho om i en miljö bland andra stökiga barn med kanske lägre intelligens skulle vara förödande. Det skulle allmänt vara förödande att placera ett adhd barn i en stökig miljö. Det barnet skulle inte få någonting gjort.

Vad min skola visat är att dom faktiskt kan hjälpa till. Han får vara med i klassen men ges möjlighet att gå ut i korridoren och springa av sig. Det finns ett tyst rum intill han kan gå in i.

Anledningen till att han stör är nog oftare att dom andra stör honom än att han stör dem. Ett klassråd är en stökig miljö.

Vad vi som föräldrar gör är att söka hjälp. Att utbilda skolan. Att utbilda oss själva. Försöka få till en speciallärare som lugnar ner vår son och faktiskt även kan vara en resurs till resterande i klassen. Dessutom "drogar" vi vårt barn för att få honom lugnare. Dvs ger honom adhd medicin. Vilket vi får mycket sikt för.

Om man istället för att kritisera föräldrar med barn som har adhd istället försöker prata med dem och komma på lösningar så kommer vi längre. En förälder till ett adhd barn har i många år fått ta kritik från andra vuxna som inte förstår. Plus att det är extra jobbigt med ett hyperbarn. Tänk på det. Dessutom är adhd ofta ärftligt, vilket kan betyda att föräldrarna ofta har samma problematik.

Att ha adhd är inget fel utan det är bara ett sätt att tänka annorlunda. Därför är det så extra tråkigt att människor vill att dessa personer ska flyttas bort från övriga. Alla har vi något. Ska vi ha ett helt segregerat samhälle där endast några få får ingå i en elitgrupp?

Is
  • Vanilla ice queen
    Zeebede12 skrev 2015-11-03 10:27:35 följande:

Detta är en komplicerad fråga, men jag kommer ihåg specialklasserna från förr där ingen presterade för alla var stökiga och lärarna tog för givet att dom med adhd är dummare än övriga.

Min son med adhd har det visat sig att han tillhör toppen i samhället när det komer till intelligensen. Han är intelligentare än dom flesta. Att placera ho om i en miljö bland andra stökiga barn med kanske lägre intelligens skulle vara förödande. Det skulle allmänt vara förödande att placera ett adhd barn i en stökig miljö. Det barnet skulle inte få någonting gjort.

Vad min skola visat är att dom faktiskt kan hjälpa till. Han får vara med i klassen men ges möjlighet att gå ut i korridoren och springa av sig. Det finns ett tyst rum intill han kan gå in i.

Anledningen till att han stör är nog oftare att dom andra stör honom än att han stör dem. Ett klassråd är en stökig miljö.

Vad vi som föräldrar gör är att söka hjälp. Att utbilda skolan. Att utbilda oss själva. Försöka få till en speciallärare som lugnar ner vår son och faktiskt även kan vara en resurs till resterande i klassen. Dessutom "drogar" vi vårt barn för att få honom lugnare. Dvs ger honom adhd medicin. Vilket vi får mycket sikt för.

Om man istället för att kritisera föräldrar med barn som har adhd istället försöker prata med dem och komma på lösningar så kommer vi längre. En förälder till ett adhd barn har i många år fått ta kritik från andra vuxna som inte förstår. Plus att det är extra jobbigt med ett hyperbarn. Tänk på det. Dessutom är adhd ofta ärftligt, vilket kan betyda att föräldrarna ofta har samma problematik.

Att ha adhd är inget fel utan det är bara ett sätt att tänka annorlunda. Därför är det så extra tråkigt att människor vill att dessa personer ska flyttas bort från övriga. Alla har vi något. Ska vi ha ett helt segregerat samhälle där endast några få får ingå i en elitgrupp?

Is
    Det görs intelligenstestar vid utredning och det sänkta arbetsminnet gör att snittet för en person går ner. Inte för att folk med ADHD är lågbegåvade.
  • Mems

Kan säga att jag har en intelligens nivå som är rätt mycket högre än normalt, jag har 3 barn men 2 större flickor på 9 & 10 år som också har en intelligensnivå som är högre än normalt.

Att säga att forskning säger så har jag svårt och se det som det minsta givande och undrar hur man tänker?

Är det så att de med "vanliga" barn vill utmärka ADHD barnen som bristfälliga för att göra sina barn bättre?

Jag tror däremot att många ggr så handlar det om lite klassfråga.

Jag tror många med adhd som har föräldrar med trygga förhållanden och pengar anses mer vara drivna och driftiga men de med sämre ekonomi anses som en belastning.

Jag är uppvuxen helt utan ekonomisk trygghet och visste inte ens om jag skulle få mat för dagen.

Mina barn har det helt motsatt och jag tänker för mitt liv kämpa för att mina barn ska få chanser att utveckla sina förmågor, med eller utan adhd förtjänar alla barn det.

Och barn som blir trodda på eller bygger självkänsla har bättre förutsättningar.

Svar på tråden Forskning visar att barn med ADHD har ofta lägre intelligens, varför erkänner föräldrarna inte det?