Aleniz skrev 2014-08-11 15:13:24 följande:
Jag har diagnostiserats med ADHD och jag har en IQ på 136 inom ramen logik. Min lägsta IQ förmåga ligger på 103 som är kommunikation, alltså framstår jag inte vara så smart som jag faktiskt är. Många som inleder ett ytligt förhållande med mig (nu talar jag om folk i allmänhet) uppfattar sällan min förmåga att tänka logisk och ifrågasätter gärna om det jag säger är hållbart.
Jag berättar detta för att jag tror starkt på att folk har fel uppfattning om ADHD. Det gör en inte mindre smart, bara mindre intresserad av det man inte gillar än vanligt, men gillar man som jag kunskap och har ADHD som också gör att man är extrem med det man gillar, så kan resultaten lika gärna vara att man är smartare än vanligt.
Du kan välja att tro eller inte på det jag säger, det är fullkomligt upp till dig, jag tänkte bara att det vore kanske intressant för dig att höra synvinkel från en person som inte behöver psykologisk utbildning för att begripa hur ADHD fungerar. Dessvärre så ignorerar psykologer ofta inside-infon och går på papper och glömmer att alla är inte lika, oavsett om de har ADHD eller ej.
Alla de jag känner med adhd även när det är i kombination med andra diagnoser som Asberger, bipolär och lite annat har högre iq alltså som din eller högre. Så även jag som har adhd och högfungerande autism ( Asberger )
Däremot så kan man falla på vissa saker som folk läser av utåt som tex i ditt fall kommunikationen eller i mitt fall läsa människors ansiktsuttryck, främlingars, de jag känner läser jag utan problem och jag läser av och noterar mycket mer än de egentligen vill dela med sig av. För jag noterar alla och jag menar alla små små detaljer i kropp, ansikte och röst. Det är faktiskt så jag fick mitt smeknamn häxan irl från start för vänner menade att jag bara visste saker men faktum är att jag läser de jag känner lätt helt enkelt, så lätt att jag får stänga av och försöka trycka bort saker oh se till att arga tyst om det jag "ser" idag har jag ju lärt mig att inte nämna saker nåja oftast iaf ibland funkar ju inte den impulskontrollen alls. :-/
Jag tror som dig att många har fel och här fördomar. Så man kan vara smart på ett sätt och ibland helt korkad på ett annat. När det kommer till kritan så är vi alla individer adhd eller ej.
Jag är den enda jag känner med adhd som inte har någon specialkunskap / specialintresse nej det var lögn min bästa vän är typ likadan och hans IQ är 165 och högre än min med råge men han är den enda som absolut alltid fattar vad jag pratar om. Behöver aldrig förklara mig och det är skönt med en sån ventil.
Min systerson här adhd och han är så gryt duktig på matematik. Han har nyss fyllt 8 men de tal han räknar ut med huvudräkning bara sådär är sånt som jag absolut måste ta fram en kalkylator för att lösa, jag är inte matematisk alls. Fast enligt testerna när jag gjorde min utredning så är jag både det och logisk. Gissar att det var det som gjorde att jag fick bra resultat på mensas lilla test på nätet för hundra år sen. Men jag är bara inte så intresserad av matte och sådant. Jag gillar människor, psykologi, filosofi, det är ämnen som får igång mig.
Så man skall vara försiktig när man dömer andra känner jag. Jo och barn blir vuxna, hur man var som barn behöver inte säga ett skit om hur man är när man passerat 25. Något som också är bra att ha i bakhuvudet. Jag blev förutspådd av min mammas väninna att bli knarkare, kriminell och ung mamma. Jag är inget av detta hon profetia slog inte in, in ya face liksom
Psykologer varierar nog lika frisk som vi andra med hur de ser saker och uppför sig. Min som gjorde utredningen var kanon. Påpekade att jag var lat, sant, och smartare ön testen säger också sant. Min lathet ter sig som så att jag bra inte fixar enkla uppgifter lite som att de är under min nivå och sen så korrekturläser jag inte eller kollar bakåt. Jag gör uppgiften men kollar egentligen inte om den blir rätt eller fel. Jo och sen fastnar jag på ett sätt att lösa något och då måste jag börja från ruta ett, kan inte backa bara hälften och ta upp utan måste börja om och då skiter jag i det typ. Det är min lathet. Detta är då när saker görs på tid så att säga.
Nä olika är vi allihop.