• Jegra

Ensam i förlossningsrummet

Jag har en son och är nu gravid igen (vecka 6) och jag börjar redan få smått panik när jag tänker på förlossningen. Sist när jag födde så lämnades jag själv jättemycket (fast min sambo var med mig såklart). Kommer ihåg hur himla läskigt det var att vara själv under krystvärkarna, fick nästan panik. De hade inte förstått att jag hade krystvärkar trots att jag sa det, så jag fick ligga där helt själv och då vågade man liksom inte krysta.

Är det vanligt att man blir lämnad själv under krystvärkarna? Någon mer som blivit lämnad ensam?

• Svar på tråden Ensam i förlossningsrummet
  • Jegra
    Lumo skrev 2011-09-30 09:28:34 följande:
    Du kan väl låna in en doula från en annan ort? ;)
    Närmsta förutom den på orten befinner sig 15 mil bort. Vill inte anlita någon som är så långt bort. Allt är så långt ifrån här i Norrland ;)

Men nu vet jag att jag ska vara övertydlig med det där. Skriva i förlossningsbrevet att jag inte vill bli lämnad själv mer än nödvändigt under krystvärkarna, och även prata med dem när jag kommer dit.

Men varken jag eller sambon har något minne av att de skulle kolla så att jag krystade. Det kanske var så övertydligt när krystvärkarna "satte igång", för då hade de ju hållit på ett bra tag.
  • J1983
    Jegra skrev 2011-09-30 10:09:26 följande:
    Närmsta förutom den på orten befinner sig 15 mil bort. Vill inte anlita någon som är så långt bort. Allt är så långt ifrån här i Norrland ;)

Men nu vet jag att jag ska vara övertydlig med det där. Skriva i förlossningsbrevet att jag inte vill bli lämnad själv mer än nödvändigt under krystvärkarna, och även prata med dem när jag kommer dit.

Men varken jag eller sambon har något minne av att de skulle kolla så att jag krystade. Det kanske var så övertydligt när krystvärkarna "satte igång", för då hade de ju hållit på ett bra tag.
    Var nånstans i Norrland födde du/ska föda?
  • JA77

TS, ha en barnmorskestudent med dig! De har bara en mamma i taget och kommer därför vara hos dig så länge det går. Bli inte uppskrämd av ordet "elev" eller "praktikant" - de är varken eller! De är STUDENTER. Barnmorskestudenter är i botten sjuksköterskor med flera års erfarenhet. Bakom sig har de en van barnmorska som de kallar på vid frågor etc.

Doulor är inte barnmorskor.

• J1983
    JA77 skrev 2011-09-30 16:01:48 följande:

TS, ha en barnmorskestudent med dig! De har bara en mamma i taget och kommer därför vara hos dig så länge det går. Bli inte uppskrämd av ordet "elev" eller "praktikant" - de är varken eller! De är STUDENTER. Barnmorskestudenter är i botten sjuksköterskor med flera års erfarenhet. Bakom sig har de en van barnmorska som de kallar på vid frågor etc.

Doulor är inte barnmorskor.

ja viktigt att komma ihåg att det är skillnad på student o student, när jag födde mitt första barn så hade jag två bmstudenter med i olika skeeden i förlossningen o de gjorde sina sista veckor på utbildningen o var därmed jätteduktiga o gjorde i princip allt själva o de hade all tid i världen för mig.. dock skulle jag inte vilja ha en bmstudent som inte är självgående o där alla moment måste göras två gånger osv.
  • Thegran

När mina krystvärkar började blev jag inte lämnad en sekund, utan hade två personal med hela tiden tills dottern var ute 30 min senare.

däremot så var jag själv när de satte igång, men sa till och blev undersökt och de märkte att det var dags.

• JA77
    J1983 skrev 2011-09-30 16:04:59 följande:
    ja viktigt att komma ihåg att det är skillnad på student o student, när jag födde mitt första barn så hade jag två bmstudenter med i olika skeeden i förlossningen o de gjorde sina sista veckor på utbildningen o var därmed jätteduktiga o gjorde i princip allt själva o de hade all tid i världen för mig.. dock skulle jag inte vilja ha en bmstudent som inte är självgående o där alla moment måste göras två gånger osv.
    Visst är det så, men TS kan ju lika gärna få en nyfärdig barnmorska som måste få hjälp. Kanske sticka flera gånger, eller be någon annan känna då hon är ovan. Studenter är sällan självgående i allt, men i mycket! Det är samma sak med ovana kollegor. Vissa vågar knappt göra något själva, andra litar på sin yrkesroll. Studenten kan vara student på torsdagen och ny kollega på måndagen. Hänger du med? Jag tror TS behöver någon där personkemin stämmer.

När jag har studenter låter jag studenten alltid sticka först, koppla droppet osv. Men jag ger bara ett stickförsök för att patienten inte ska må dåligt. Stickrädda sticker jag alltid själv - men vem vet - jag kan ju också missa.
  • Trident5678

Jag minns faktiskt inte om vi (jag och maken) blev lämnade helt själva i förlossningsrummet under krystvärkarna. Jag minns att det var tillfällen då vi var ensamma i förlossningsrummet och även att det var tillfällen då BM gick ut men USK var kvar. Jag hade krystvärkar under fyra timmar, så det är mycket möjligt att vi under korta stunder var själva i rummet under den tidsrymden. Det var i alla fall väldigt lugnt på förlossningen den natten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Blomma80

Blev också lämnad när jag fick krystvärkar. Jag sa till den bm som jag hade då och hon konstaterade att jag var helt öppen. Sedan klappa hon mig på axeln och sa att jag skulle trycka lite som jag kände för det?! Sen gick hon ut ur rummet. När vi sedan ringde på klockan 7-8 minuter senare var sonen redan ute och hon börja gasta om att det inte ska gå så fort...Precis som det var mitt fel.
    Så jag har precis som du haft rejäl ångest av att jag blivit lämnad ensam.

Är nu gravid i v.34 och ska skriva i mitt förlossningsbrev om att jag absolut inte vill bli lämnad ensam då krystvärkarna sätter igång och dessutom är inte barnmorskan som jag hade sist välkommen. Hon var allmänt nonchalant innan den här episoden med att hon lämna mig å allt och jag vill känna mig trygg med min bm.

• JA77
    Blomma80 skrev 2011-09-30 16:25:52 följande:
    Blev också lämnad när jag fick krystvärkar. Jag sa till den bm som jag hade då och hon konstaterade att jag var helt öppen. Sedan klappa hon mig på axeln och sa att jag skulle trycka lite som jag kände för det?! Sen gick hon ut ur rummet. När vi sedan ringde på klockan 7-8 minuter senare var sonen redan ute och hon börja gasta om att det inte ska gå så fort...Precis som det var mitt fel.
    Så jag har precis som du haft rejäl ångest av att jag blivit lämnad ensam.

Är nu gravid i v.34 och ska skriva i mitt förlossningsbrev om att jag absolut inte vill bli lämnad ensam då krystvärkarna sätter igång och dessutom är inte barnmorskan som jag hade sist välkommen. Hon var allmänt nonchalant innan den här episoden med att hon lämna mig å allt och jag vill känna mig trygg med min bm.
    Men en BM har ju många patienter samtidigt. Det är svårt att vara konstant närvarande överallt. Tyvärr kan inte alla ha en varsin.
  • BelAir1

Barnmorskestudenter har inte en mamma i taget. Kanske i början av den kliniska utbildningen. Men inte sen. Då skulle man aldrig bli färdig...

• JA77
    BelAir1 skrev 2011-09-30 18:28:08 följande:
    Barnmorskestudenter har inte en mamma i taget. Kanske i början av den kliniska utbildningen. Men inte sen. Då skulle man aldrig bli färdig...
    Hur då aldrig bli färdig? Min väninna är just klar barnmorska, hon har alltid bara haft hand om en ! En, men intensivt. Det var snarare i början som man hade flera då man hängde på sin handledare och inte var självständig.
  • BelAir1

Alltså det låter jättekonstigt. Man ska ha hand om minst 50 passningar + 50 förlossningar. En förlossning kan ju gå hur sakta som helst. Ska man då bara ha en åt gången så tror jag det är svårt att bli klar i tid.

• JA77
    BelAir1 skrev 2011-09-30 19:02:13 följande:
    Alltså det låter jättekonstigt. Man ska ha hand om minst 50 passningar + 50 förlossningar. En förlossning kan ju gå hur sakta som helst. Ska man då bara ha en åt gången så tror jag det är svårt att bli klar i tid.
    Jodå, alla hann med i hennes kurs! De har massor av praktik, sista terminen var nästan bara förlossning. Hon bor i Stockholm, och då föds flera barn varje pass! På mindre sjukhus är det däremot inte så. Deras kursledning sa att man ska ha en i aktivt förlossningsarbete.
  • BelAir1

Ok men det hör nog inte till vanligheterna eftersom man som bm måste kunna prioritera då man oftast har flera patienter. Så det är en viktig sak att träna på under praktiken. Även om man bara skulle ha en i aktivt förlossningsarbete så kan man ju ha flera passningar samtidigt, alltså mammor som ligger inne av andra orsaker än förlossning.

Sen vet jag att det på nåt sjukhus (Stockholm?) är så att varje bm bara har en patient åt gången och bara är hos henne nästan hela tiden. 

Mamman ska helst inte lämnas ensam under krystskedet eftersom många blir osäkra då. Men en förstföderska med EDA kan krysta i 3 timmar så då kan ju barnmorskan/undersköterskan vara tvungen att gå ut ibland för att ta hand om någon annan patient eller dricka nåt eller så.

• Blomma80

Nej, jag förstår också att man inte kan vara i rummet hela tiden som barnmorska. Men har någon krystvärkar och är helt öppen hoppas jag verkligen att det finns bättre rutiner än att säga tryck som du vill, och gå ut därifrån.

Dessutom "hängde" hon ju i vårat rum två timmar efter allt var klart, så jäkla fullt upp kan hon ju inte ha haft...

• JA77
    BelAir1 skrev 2011-09-30 19:54:24 följande:
    Ok men det hör nog inte till vanligheterna eftersom man som bm måste kunna prioritera då man oftast har flera patienter. Så det är en viktig sak att träna på under praktiken. Även om man bara skulle ha en i aktivt förlossningsarbete så kan man ju ha flera passningar samtidigt, alltså mammor som ligger inne av andra orsaker än förlossning.

Sen vet jag att det på nåt sjukhus (Stockholm?) är så att varje bm bara har en patient åt gången och bara är hos henne nästan hela tiden. 

Mamman ska helst inte lämnas ensam under krystskedet eftersom många blir osäkra då. Men en förstföderska med EDA kan krysta i 3 timmar så då kan ju barnmorskan/undersköterskan vara tvungen att gå ut ibland för att ta hand om någon annan patient eller dricka nåt eller så.
    Vana barnmorskor har ju flera åt gången, men nu pratar vi ju om STUDENTER som är där för att lära sig. Och önskar mamman närvaro, brukar det vara prioriterat så att studenten tar närvarobiten, medan sin handledare har överblicken på de andra.
  • Demyra

Min barnmorska trodde inte på mig när jag sade att jag hade krystvärkar, för nån minut tidigare hade jag bara varit öppen 5 cm. Min sambo fick ryta åt henne att komma och kolla läget (Hon stod vid datorn och skrev nåt).
    Som tur att hon inte hade gått ut för 8 minuter senare så var dottern född.

Svar på tråden Ensam i förlossningsrummet