J1983 skrev 2011-09-30 16:04:59 följande:
ja viktigt att komma ihåg att det är skillnad på student o student, när jag födde mitt första barn så hade jag två bmstudenter med i olika skeeden i förlossningen o de gjorde sina sista veckor på utbildningen o var därmed jätteduktiga o gjorde i princip allt själva o de hade all tid i världen för mig.. dock skulle jag inte vilja ha en bmstudent som inte är självgående o där alla moment måste göras två gånger osv.
Visst är det så, men TS kan ju lika gärna få en nyfärdig barnmorska som måste få hjälp. Kanske sticka flera gånger, eller be någon annan känna då hon är ovan. Studenter är sällan självgående i allt, men i mycket! Det är samma sak med ovana kollegor. Vissa vågar knappt göra något själva, andra litar på sin yrkesroll. Studenten kan vara student på torsdagen och ny kollega på måndagen. Hänger du med? Jag tror TS behöver någon där personkemin stämmer.
När jag har studenter låter jag studenten alltid sticka först, koppla droppet osv. Men jag ger bara ett stickförsök för att patienten inte ska må dåligt. Stickrädda sticker jag alltid själv - men vem vet - jag kan ju också missa.