• cruz

Grundskolor som köper in handledning i TBA (autism)?

Hej, jag bor i Stockholmsområdet och jag undrar om någon möjligtvis känner till grundskolor som köper in TBA handledning som hjälp till autistiska barn som går integrerat i grundskolan? Vi håller på att planerar vår autistiska sons skolgång och vi skulle helst vilja att han går integrerat, följer grundskolans läroplan och har resurs och lärare som får handledning i TBA.

• Svar på tråden Grundskolor som köper in handledning i TBA (autism)?
  • mamma till tre busungar

Svedenskolan tror jag kan vara ett alternativ och även Lunaskolan. Vi ska själva titta på skolor i höst inför vår sons skolstart nästa år. Fast de är special- skolor som riktar sig till barn inom autismspektrum. Dvs barnen går inte integrerat med andra "normalstörda" barn

• Johan M.

Hej
    jag är också intresserad av detta ämne - vi bor i Norrköping och där är kommunen än så länge helt avvisande till TBA - men landstinget har nyligen svängt. Vi är också intresserade av kontakt med skolor som arbetar integrerat med andra barn och köper in TBA handledning. Det vore bra att kunna skicka vår dotters assistent för att se hur man kan jobba. 

• Johan M.

Jag ser nu att man kan få information om skolor i Stockholm på Autism och Asperförbundets hemsida för Stockholmsföreningen.

• Maria1976

TBA skola i Stockholm = Kungsholmens Grundskola

Kungsholmens Grundskola har en verksamhet med stor autismkompetens och TBA inriktat arbetssätt, vi tog kontakt med dem i skolsökandet inför vårt skolval för vår son och upplever kontakten med dem som personlig och professionell, de har en väldigt duktig och kompetent handledare och verksamhetsledare som arbetar med att skapa team runt varje elev. Vi kommer att välja Kungsholmens Grundskola!

Svar på tråden Grundskolor som köper in handledning i TBA (autism)?