• dothehula

Havandeskapsoenning?

Hej! Jag undrar om det är någon som vet om man måste söka havandeskapspenning för 60 dagar eller om det går att få för kortare period? Har försökt läsa på och sett att det är olika, tex en 1/2 havandeskapspenning mm men vad innebär detta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Havandeskapsoenning?
  • september 82

Hej, jag tror nog att halv havenskapspeng innebär att om du jobbar 100% får du ut 50%. Den andra halvan får du lösa på annat vis.
    Och man kan ju söka fom tidigast 60 dagar före beräknad förlossning. men om du tycker att du inte behöver mer än kankse 30 el 40 dagar kan du ju söka fom då. Men tänk på att de sista 11 dagarna före får man inte havenskapspeng. Då får man ta semester om man kan, vara utan pengar eller ta ut av föräldrapenningen.

• smulanC

Får du full havandeskapspenning får du vara hemma 2 månader innan BF, halv havandeskapspenning menar att du kan gå hem 1 månad innan.

• minjalin

Halv havandeskapspenning menar inte alls att du kan gå hem en månad innan som smulan C skrivit. Har du halv havandeskapspenning (eller graviditetspenning som det nu heter) så får du antingen jobba 50 % och så får du ersättning för de 50 % du inte jobbar (från 60:e dagen före fl fram till 10:e dagen före fl), eller så får du gå hemma och bara få ut ersättning för 50 % om du har råd. Jag hade 1/4 förra grav och då fick min arbetsgivare dra ifrån 1/4 av min arbetstid som jag fick gå hemma så det betydde bara kortare pass. Denna gången har jag fått hel beviljad. Jag har fattat det som så att du kan söka hel för 60 dagar innan men känner du sen när du är där att du mår jättebra och det funkar ändå så kan du nog välja att jobba längre och bara meddela fk det, men jag är inte helt hundra så ring fk och fråga för säkerhets skull.

Svar på tråden Havandeskapsoenning?