• tahira

Hur skulle ni gjort, stanna hemma eller inte?

Imorse gick jag upp och väckte min son som säger att han känner sig "lite sjuk och hängig". Han är inte snuvig eller har feber, men under gårdagen var han hängig. Han säger att han mår illa.

Han brukar ibland överdriva när det gäller skador och sjukdom. Han var uppe lite senare än vanligt igår, och är uppenbart trött. Han trivs i skolan och tycker det är roligt. Han är 5,5 år. Skoldagen är 08.00 till 15.15.

Den ena föräldern tyckte att han skulle gå till skolan eftersom han nog bara var trött efter en varm (29C) och aktiv helg och vanligt måndagshängig. H*n menade att om barn skall stanna hemma från skolan så måste det finnas yttre tecken på sjukdom, annars är det skolk.

Den andra föräldern tyckte att om ett barn säger att han är sjuk så kan man inte misstro dem. Även vuxna blir sjuka utan feber eller hosta och man kan inte anklaga sitt barn för att ljuga om man inte har goda skäl, H*n tyckte att sonen skulle få stanna hemma, och om det visar sig att han mår bättre så skulle han göra sina läxor under dagen,

Skall tillägga att jag är hemma om dagarna.

Hur hade ni gjort, och hur tänker ni angående situationen? 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Svar på tråden Hur skulle ni gjort, stanna hemma eller inte?
  • La Lola

Stannat hemma en dag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mumama

jag hade låtit honom gå till skolan och sagt till dem att hålla ett öga på honom om han säckar ihop. Skulle även meddelat att han sagt att han inte mådde bra men att han överdriver när han inte vill något.

• Dimitra

Jag hade hållit barnet hemma. Om scenariot upprepar sig varje måndag skulle jag tänka om.

The Dimitra universe.
  • La Lola
    Dimitra skrev 2011-10-03 09:32:03 följande:
     Om scenariot upprepar sig varje måndag skulle jag tänka om.
    Så tänker jag också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Krake

Stanna hemma, om det är en begynnande magsjuka är det ju rätt taskigt att smitta ner hela skolan...

Moster, inte monster.
  • Pleco

Eftersom han ibland överdriver och han var uppe sent igår så skulle jag skicka honom till skolan.

• As mamma

Skulle skickat honom till skolan. Ibland kan det vara jobbigt just att komma iväg, men det blir bra efter ett litet tag. Men skulle nog sagt till läraren att hålla extra koll och ringa om han verkade må dåligt.

• Tygtiiger

Ett illamående barn hade jag hållit hemma för det är så jäkla jäkla jobbigt med magsjuka barn i skolan. Dels smittar de alla de andra och så har man en magsjuka som vandrar runt och dels är det ohemult jobbigt att ta sig hem med ett kräkande barn.

Säger som Dimitra - om det här händer varje måndag så får man nog ta tag i det, men säger han att han är sjuk så är han väl det.  

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Hur skulle ni gjort, stanna hemma eller inte?