Inskolning på dagis idag för mitt barnbarn.Vart INTE som min dotter tänkt sig.Jag är orolig som Mormor.
Hej!
Min dotter skulle börja skola in sin son första dagen idag.han är 1½ år.När vi var där och tittade på förskolan (helt oplanerat) så visade en i personalen oss runt där och berättade vad som skulle hända osv.
Nu idag när min dotter och hennes pojkvän(pappan till barnet) kom till dagiset så verkade dom knappt veta att det var idag dom skulle börja inskolningen.
jag vill minnas att från när jag skolade in min dotter så var det en i personalen som visade oss var hon skulle hänga sin jacka och ställa skorna och visade var dom skrivit hennes namn ( trygghetsfaktor).
Detta är en småbarnsavdelning och dom är som mest 13 barn på avdelningen med 4-5 personal.
Jag trodde att när dom kom nu så skulle dom få vara med på någon slags samling på morgonen,men den samlingen visade sig vara ute på gården och ingen visade dom var dom skulle hämta mitt barnbarns "väst" som han ska ha på sig.Man lämnar tydligen barnen ute på gården vid den sk samlingen.När dom skulle gå in så var barnen jätteleriga om händerna och som min dotter uppfattaded et så tvättade dom inte av banens händer så dom fick gå in smutsiga och leriga på händerna in på avdelningen.En del barn hade lera i hela ansiktet.När min dotter bad om nånting att få torka av sin son med (han var lerig i hela ansiktet) så kom personalen med en bit torrt toapapper.
Ingen i personalen kom fram och försökte få kontakt med mitt barnbarn,och nu vill dom tydligen att hon ska pröva att lämna han själv redan på Fredag denna vecka när första dagen var så här??Dom var hemma redan klockan 11 och var på dagiset klockan 9 imorse som det var bestämt.
Ska det vara såhär?
det delades inte ut några papper till dom om hur rutinerna var på dagiset och om det var något som man skulle tänka på.
Ska första inskolningsdagen för en sån här pass liten -1½ år- vara så här?När han ramlade och slog i pannan på dagisgården så var det nån personal från en annan avdelning som gick fram och bara ställde han upp och gick ifrån han.Utan att försöka trösta eller se efter om han gjort sig illa