• Anonym (Har hört)

Familjehem som tar emot ensamstående med ett barn?

Har hört att det finns familjehem som tar emot en vuxen mamma med barn. Mamman har fått adhd som vuxen. Hon är väldigt trevlig, lugn och en bra mamma, men kan svikta i sitt mående. Soc vill sätta barnet i familjehem för att mamman ska orka. Men det finns har jag hört familjhem för mor och barn. soc sammarbetar inte där pga kostnader ( dom säger det inte högt, men den ekonomiska krisen i denna kommun är hemsk. Mamman och barnet har en fin kontakt och att barnet skulle förflyttas ensam långt ifrån mamman skulle vara förödande. Mamman har varit på sjukhus en tid efter svåra upplevelser. Mamman säger inte imot, men vill hitta andra lösningar och bett om det. Men soc struntar i det och detta är inte frågan om LVU då mamman inte är en fara för sitt barn. Någon som vet något om familjer som tar emot mamma och barn tillsammans? Får jag svar här så kan mamman visa det svart på vitt då soc sagt, ta reda på allt. Hon kämpar som sjutton. Hennes kontakt med psykiatrin är hemsk. Dåligt läkarkontakt som inte bryr sig osv...men får inte byta...
    Tacksam för svar. Barnet är i fokus sägs det då ska inte ekonomi stå före barnet anser jag utan att denna sammarbetsvilliga mamman som försöker och inte är farlig för sitt barn utan tvärtom borde få vara tillsammans.

• Svar på tråden Familjehem som tar emot ensamstående med ett barn?
  • Lena

vore inte kontakt-/stödfamilj bättre? (och billigare)

• Queenie70

Självklart ska man innan man beslutar om att skija ett barn från en förälder först undersöka möjligheterna till placering tillsammans. Om inte mamman är ett uppenbart hot för sitt barn och efterfrågar en mor och barn placering på frivillig basis så har jag svårt att se att det skulle kunna bli aktuellt med ett LVU. Mor och barnplaceringar är inte alls ovanliga.

• Anonym (Har hört)

mamman hade en kontaktfamilj men kontaktfamiljen skötte inte sitt uppdrag och ny har dom inte sökt. mamman blev sämre i sin adhd pga fel behandling och personalbrist, kämpade på för sina rättigheter och behandling. så detta handlar om att barn och mamma ska få vara i ett familjehem tillsammans under en tid. Det ska finnas, har hört om det. därför vänder jag mig till er som är kunniga, vet om familjhem, varit det är det...eller socialsekreterare som vet att det finns.....

• Anonym (Har hört)

soc säger nej till barn och mor placering. Ena stunden var anledningen till det att hon inte behöver utredas för sin föräldrar roll, utan behöver ta hand om sig själv. Men mamman vill ju inte vara utan sitt barn då mamman sätter barnet alltid i fokus.
     då modern sviktat i sitt mående pga av våldtäkt och förföljelser så har mamman hamnat på sjukhus och barnet fått vara i tillfälligt jourhem 3 grr. barnet är en bit över 5 år och mamman har varit ensamstående och inga problem med missbruk osv.
    Jag vet, alla reagerar på att dom inte erbjudit det, utan att mamman själv tagit upp det. Det är INTE vanligt. Men soc sammarbetar inte, dom slutar, byter handläggare. Psykiatrin tar inte sitt ansvar....mamman drar i alla trådar och får olika bud från olika håll...
    Hon får ju ha sitt barn nu utan problem, då borde väl soc kunna fixa det bästa för barnet, speciellt när mamman är den viktigaste i barnets liv som dom själv säger...( har varit med och hört )

• Queenie70
    Anonym (Har hört) skrev 2011-10-03 17:33:15 följande:
    soc säger nej till barn och mor placering. Ena stunden var anledningen till det att hon inte behöver utredas för sin föräldrar roll, utan behöver ta hand om sig själv. Men mamman vill ju inte vara utan sitt barn då mamman sätter barnet alltid i fokus.
     då modern sviktat i sitt mående pga av våldtäkt och förföljelser så har mamman hamnat på sjukhus och barnet fått vara i tillfälligt jourhem 3 grr. barnet är en bit över 5 år och mamman har varit ensamstående och inga problem med missbruk osv.
    Jag vet, alla reagerar på att dom inte erbjudit det, utan att mamman själv tagit upp det. Det är INTE vanligt. Men soc sammarbetar inte, dom slutar, byter handläggare. Psykiatrin tar inte sitt ansvar....mamman drar i alla trådar och får olika bud från olika håll...
    Hon får ju ha sitt barn nu utan problem, då borde väl soc kunna fixa det bästa för barnet, speciellt när mamman är den viktigaste i barnets liv som dom själv säger...( har varit med och hört )
    Mamman behöver se till att det DOKUMENTERAS att hon själv önskar en mor/barn placering. För att vara på den säkra sidan ATT det verkligen dokumenteras så ska hon se till att detta nedtecknas och begära ut journalanteckningen.
  • Anonym

När jag fick barn var jag väldigt ung, och efter ett år tog jag kontakt med soc då jag inte hade någon lägenhet och situationen hemma hos mina föräldrar var ohållbar. De sa att jag kunde få bo på ett stödboende om jag ville, för ensamstående föräldrar (vilket jag inte var, var ihop med pappan), där man bodde i en 1,5:a med sitt barn och så fanns det personal dygnet runt i byggnaden. Då fick man hjälp när man behövde det, men hade ändå sin egen bostad. De hade också en lägenhet där personalen var, där man kunde vara tillsammans med andra föräldrar och personal. Finns det ingen sådan lösning?

• Anonym

Låter precis likadant som mitt ärende. Otäckt likt. Fast jag har aspergers istället för adhd. Jag bad om mor och barn placering. Blev nekad. Mådde sämre och sämre tills dom ungefär ett år senare lvuade barnet istället.

• Anonym

Finns en underbar familj utanför Norrtälje som tar imot en Mamma och hennes barn. Har iaf en kompis som bodde där i närmare 1-2 år. Tills hon va på banan igen och kunde flytta :) hon kom från Sthlm.

Svar på tråden Familjehem som tar emot ensamstående med ett barn?