Tygtiiger skrev 2011-10-04 23:18:53 följande:
Måste barnen sitta kvar till alla ätit upp?
Nej, det är för jobbigt och det vill jag inte lägga kraft på. Men om de har kompisar hemma måste de sitta kvar tills barnen ätit upp, annars blir det svårt för de andra att äta när ett barn gått ifrån för att leka.
Måste dom äta upp på tallriken?
Nej. Det är svårt att bedöma aptit när man är liten, dessutom vill oftast min son att jag lägger upp. Vi kör helst på "ta lite och ta om tills du är mätt". Om han regelmässigt tog mer än han åt upp skulle vi väl få ändra oss på något sätt.
Måste dom smaka allt?
Ja, men bara smaka dvs det räcker att ta en yttepyttelitensmulbit längst ut på gaffeln.
Måste dom äta sånt dom inte tycker om?
Absolut inte, vilken tortyr. De kan få äta sådant som de inte tycker är fantastiskt roligt men inte sådant som de tycker är direkt äckligt.
Får barnen annan mat än de vuxna?
Bara i undantagsfall, om vi vill äta något som jag vet att vår stora son absolut inte tycker om. Men hellre att vi har flera olika tillbehör vid bordet, så kan han äta sig mätt på det han gillar och vi äter ändå samma mat allihop.
Behöver dom bara sitta ner och äta när dom vill?
Förstår inte riktigt hur du menar - vi kräver att man sitter ordentligt vid bordet när det är mat, det är inte förhandlingsbart, men om vår sexåring verkligen inte är hungrig så behöver han ju inte äta.
Vad gör ni om dom sticker från bordet?
Utgår från att han är färdigäten. När han var liten så frågade vi om han var klar och sa att antingen får han komma och äta nu eller så får han vänta till nästa gång vi ska äta.
Får dom ha leksaker vid bordet?
Nej, det distraherar för mycket från ätandet. Vid frukost får man läsa men det är bara för att jag är uppfostrad så och för att jag själv vill läsa tidningen på morgonen
Skickar ni iväg barnen om dom kastar mat på golvet?
Ja, om min sexåring skulle göra det så skulle han åka från bordet, men med en ettåring skulle jag se det som normalt. En treåring - tja, om det var med flit skulle jag säga till att man inte gör så, och frågat om han/hon var mätt, och om det hände flera gånger på raken lugnt konstaterat att nu är du nog mätt, va, och tagit bort mat och barn.
Vi försöker ha det någorlunda trevligt vid bordet, för mig innebär det att balansera mellan att barnen ska lära sig bordsskick så de funkar med andra människor och att inte tjata ihjäl måltiderna.
Jag klipper bara ut detta, för det är så vi har det hemma. Om elvaåringen kastar mat på golvet (vilket inte hänt på måååångas år) skulle han få torka upp det själv och få svara på varför han gjorde så. Om treåringen gör så så antar vi att hon är färdig. Men samtidigt var det längesedan hon gjorde det också..
Vi försöker också ha trevligt vid bordet, båda barnen är ganska små i maten så det känns vitkigare att det inte blir massa tvång och låta matsituationen vara så bra som den kan bli