• Cessan83

Gravida maskinförare / anläggare tungt arbete

Hej

Undrar hur ni gör som jobbar med dessa jobb och är gravida?
    Med egen firma har man piskan på ryggen att bita ihopa och i ett mansdominerat yrke finns en viss press och ensamhet.

BM var ju inte heller  insatt i detta.

Har ni klarat av att jobba i shackt  gräva hela dagar bära block sten, lägga rör mm.
     Berätta gärna hur ni gjort!

• Svar på tråden Gravida maskinförare / anläggare tungt arbete
  • Cessan83

Kan tänka mig det inte kommer bli en tråd med massor av inlägg ;)

• Stjärn

Hej, jag är precis i början av denna graviditet i v5.
    Jag har ett barn redan och när jag var gravid den gången så blev jag sjukskriven ganska snabbt, efter 3-4 månader. Är rädd för hur det blir denna gång, har redan ordentligt ont i magen och är livrädd för ytterligre ett mf. Tror det är ökad risk för mf när man bär tungt och har tungt jobb. Har liknande jobb som dig, men inte egen firma. Jag minns att den bm jag hade tyckte inte det var bra med mitt jobb som gravid, men mvc läkare brydde sig inte.

Jag fick även rätt till havandeskapspenning förra gången, när man har ett jobb som inte passar gravida så kan man söka det t.o.m från första graviddagen. Men eftersom ajg även blev sjukskriven så gick det i första hand så jag var sjuksriven. Tror det heter gravidpenning eller ngt liknande nu. Men om jag söker det nu så baseras min fp på min deltid som jag ju jobbar nu för att hämta tidigare på dagis, och man måste jobba 6mån heltid för att få upp sin fp-nivå.
    Jag kommer aldrig kunna jobba heltid fram til bf, men om jag anmäler att jag jobbar heltid och gör det tills det inte går längre så får jag väl bli sjuksriven och blir man det har man rätt till full fp, f"ör man kan inte räkna med att man skulle bli sjuk" säger försäkringskassan. Sök hp tycker jag.

• Cessan83

Tack för svaret ! Ja man börjar bli otymplig nu i v 24 ;)

• Cessan83

Från och med v 26 i graviditeten får man inte utsättas för vibrationer och buller blan över 85dB... eller vara där det krävs hörselskydd... för det kan skapa hörselskador på barnet mm

fanns mycket info på arbetsmiljöverket.....

• Jeanette28

Da har jag en annan fraga till er som vart gravida forut!
    Detta gar ju inte att jamfora med att bygga och grava men undrar om man klarar av att lyfta barn genom hela graviditeten?
    Detta ar min forsta, och blev erbjuden ett nanny jobb, dar det kravs att jag lyfter 2 barn (dem ar 5 manader nar jag borjar).
    Nagon som vet? Forlat att hoppa in sahar pa din trad och fraga =)

• Cessan83
    Jeanette28 skrev 2011-10-19 17:35:07 följande:
    Da har jag en annan fraga till er som vart gravida forut!
    Detta gar ju inte att jamfora med att bygga och grava men undrar om man klarar av att lyfta barn genom hela graviditeten?
    Detta ar min forsta, och blev erbjuden ett nanny jobb, dar det kravs att jag lyfter 2 barn (dem ar 5 manader nar jag borjar).
    Nagon som vet? Forlat att hoppa in sahar pa din trad och fraga =)
    Svårt att säga om du klarar det innan! Enbart din kropp som ssäger när det inte går längre...
  • Stjärn
    Cessan83 skrev 2011-10-19 14:27:52 följande:
    Från och med v 26 i graviditeten får man inte utsättas för vibrationer och buller blan över 85dB... eller vara där det krävs hörselskydd... för det kan skapa hörselskador på barnet mm

fanns mycket info på arbetsmiljöverket.....
    Från v17 får man inte utsätta fostret för de ljudnivåer som du använder hörselskydd vid, för vid den tidpunkten kan fostret få hörselskador. Och att köra maskiner som ger vibrationer i händerna får man inte göra alls när man är gravid då gravida är så känsliga i handlederna som då kan svullna.
  • Cessan83
    Stjärn skrev 2011-10-20 15:45:53 följande:
    Från v17 får man inte utsätta fostret för de ljudnivåer som du använder hörselskydd vid, för vid den tidpunkten kan fostret få hörselskador. Och att köra maskiner som ger vibrationer i händerna får man inte göra alls när man är gravid då gravida är så känsliga i handlederna som då kan svullna.
    I Arbetsmiljö lagen står det v 26 för då är barnets öron färdigtutvecklade .....  hoppas det inte vatt sen v17 för då vibrerades det på och paddades!
  • Stjärn

V17 sa bm och företagshälsovården när jag var gravid med första barnet. Hörseln kanske börjar utvecklas från v17 och därför det kan vara känsligt från den tiden.

Det är inte bra med vibrationer för händerna, hoppas du klarar dig från svullnad och domningar. Vissa har kvar svullnad och domningar efter förlossnigen också, då kan man operera, tror det heter ungefär karpatelsyndrom el ngt liknande om jag minns rätt.

Har du sökt gravidpenning?

• Cessan83
    Stjärn skrev 2011-10-24 12:57:19 följande:
    V17 sa bm och företagshälsovården när jag var gravid med första barnet. Hörseln kanske börjar utvecklas från v17 och därför det kan vara känsligt från den tiden.

Det är inte bra med vibrationer för händerna, hoppas du klarar dig från svullnad och domningar. Vissa har kvar svullnad och domningar efter förlossnigen också, då kan man operera, tror det heter ungefär karpatelsyndrom el ngt liknande om jag minns rätt.

Har du sökt gravidpenning?
    Det ända jag får av av att padda är sammandrag ningar...  så slipper detta nu!

Svullnaden och domningarna är ju inte graviditeten, den risken finns även annars.. Karpaltunnelsyndrom är en vanlig förslitning som drabbar många.

Jag ska ansöka , men känns svårt att lyckas med det... men får försöka ! Finns en del punkter i arbetsmiljön som säger att man inte får så får åropa dessa,

Sjuksrivning är inte lönt om man inte sitter i rullstol, var riktlinjena enligt socialstyrelsen så det känns helt kört..än i alla fall. men man hamnar kanske där av att fortsätta jobba;( annars så får man stanna hemma utan ersättning  och ta den smällen.
  • Room19

Jag arbetar på ett sågverk som innebär hög ljudnivå, tunga lyft, maskin körande, obekväma arbetsställningar och ett tufft arbetstempo. Jag är bara i vecka 15 men har redan kännt av det jag tror e  foglossningar å börjar bli orolig på hur de ska bli längre fram i graviditeten.
    Min barnmorska tyckte det var bra att jag hade ett rörligt arbete men jag vet inte om de känns så bra just nu=/

• Cessan83
    Room19 skrev 2011-11-13 16:59:54 följande:

Jag arbetar på ett sågverk som innebär hög ljudnivå, tunga lyft, maskin körande, obekväma arbetsställningar och ett tufft arbetstempo. Jag är bara i vecka 15 men har redan kännt av det jag tror e  foglossningar å börjar bli orolig på hur de ska bli längre fram i graviditeten.
    Min barnmorska tyckte det var bra att jag hade ett rörligt arbete men jag vet inte om de känns så bra just nu=/

Börja samtala med din arbetsgivare om lösningar...
  • malunk

Hej
    jag är gravid i vecka 23 och kör hjullastare, kanske inte så fysiskt krävande men är ändå rädd att jag ska skada bebisen när jag kör i många stora gupp eller när jag måste jobba långa långa dagar nu på vintern. ledighet är inget alternativ då jag blir "mobbad" av killarna på jobbet och ska ta över företaget i framtiden. har bara svårt att riktigt uppskatta att vara gravid när jag oroar mig för jobbet hela tiden :/ men jag tror de blir bättre när bebisen är här! :)  

• bondbrud

Intressant tråd!!

Som egenföretagare så har man ju inget annat val än att arbeta varje dag... Så det är nog ngt som jag får försöka planera för den dagen jag bli gravid............ :-S Jag kan helt enkelt inte vara ledig, alls.

Min mor jobbade samma dag som jag och min tvillingbror föddes!  (Tung mkt fysiskt yrke)

• Cessan83

Som egen företagare om fattades man inte av arbetsmiljölagen därför fick jag ingen ersättning från FK för tiden innan de 60 dagar man får gravpenning för!

Men graviditetspenningen var inget problem ! det beviljades i mitt fall.

men alla anställda och AB företagare omfattas av  arbetsmiljölagen så ni får ersättning tidigare!

Svar på tråden Gravida maskinförare / anläggare tungt arbete