• Bamboon

Amning förstör brösten?

Har ammat i 2 veckor o tycker mina bröst är förstörda- kör flaska nu men ändå. De 2 veckorna ser brösten inte ut som samma. Ska operera de. Någon som upplever samma??

• Svar på tråden Amning förstör brösten?
  • Frankofilen
    Glad i hågen skrev 2011-10-06 09:42:22 följande:

Brösten blir ju aldrig exakt som innan man fick barn, det hör liksom till själva babypaketet Vet inte hur det hade varit om man inte ammat alls, men dom har ju ändå "töjts ut" och varit mjölkfyllda förmodar jag.

Jag har ammat mina barn 1,5 år vardera, totalt 3 år fördelat på 5 års tid med uppehåll mellan barnen. Först när jag slutade amma såg det ju inte så kul ut, värsta raggsockarna, ha ha. Men nu, ett år senare, har det fyllts ut igen utan att jag gått upp i vikt och jag tycker det ser helt ok ut. Inte som när man var 18 men det hade det förmodligen inte varit ändå.

Men det där är ju upp till var och en och säkert individuellt hur mycket och hur dom förändras.

Har också ammat mina barn länge - första i ett år, andra i två år och nu är jag inne på tredje där jag hoppas kunna amma i två år också ungefär. Sedan finns det ju barn som inte vill ammas också. Då är det väl bara att sluta antar jag.

• zenoble
    Frankofilen skrev 2011-10-06 09:41:01 följande:
    Zenoble - jag ammar mitt tredje barn nu och är snart 38. Du är ung och vill kanske skaffa fler barn? Sa ingen läkare något om detta? Hur bröst med implantat kan påverkas av graviditet och amning?

Har en väninna med baaaaaaad experiences. Hon fick plocka ut sina, lyfta bysten och sätta in nya implantat. Det blev dyrt men nu är hon nöjd igen.

Jag är gravid nu. Jo pratade med honom om det innan men han sa att det inte behöver hända något med brösten, kanske behöver göra ett litet lyft i värsta fall. Och eftersom implantaten ligger bakom bröstmuskeln så påverkar det inte amning i de flesta fall men det KAN göra, så jag hoppas det fungerar. Funkade ju inte med första barnet ändå, men kanske med detta. Glad
  • Risgrynet

Förstör och förstör? Jag har fått mina bröst för att kunna amma mina barn så jag förstår inte riktigt hur man kan tänka att amningen förstör brösten... Att man väljer att operera sig när man ammat klart, det köper jag. För att man kan.

• Frankofilen
    zenoble skrev 2011-10-06 09:50:58 följande:
    Jag är gravid nu. Jo pratade med honom om det innan men han sa att det inte behöver hända något med brösten, kanske behöver göra ett litet lyft i värsta fall. Och eftersom implantaten ligger bakom bröstmuskeln så påverkar det inte amning i de flesta fall men det KAN göra, så jag hoppas det fungerar. Funkade ju inte med första barnet ändå, men kanske med detta. Glad
    Vad bra! Ja, de är nog duktigare idag också. Hon gjorde sina bröst för drygt 10 år sedan och metoderna idag är betydligt säkrare och bättre samt ger mindre ärrbildning.

Hoppas det fungerar bättre den här gången om du verkligen vill amma. Skrattande

• Bamboon
    Risgrynet skrev 2011-10-06 10:07:04 följande:
    Förstör och förstör? Jag har fått mina bröst för att kunna amma mina barn så jag förstår inte riktigt hur man kan tänka att amningen förstör brösten... Att man väljer att operera sig när man ammat klart, det köper jag. För att man kan.
    Jo visst det har man nog, men samtidigt behöver man ju inte gradera ned sig efter barn. Ska komma i mitt livs form, väger nu 59 kilo o ska ned till 50 kilo. Jag är ju mamma men ändå- vill definitivt inte ha flera barn för det komma påverka kroppen som den gör! Kan låta hårt men så är det. Som tur kan man ju ha sex som vanligt
  • Bamboon
    zenoble skrev 2011-10-06 09:37:31 följande:
    Jag fick som sagt göra ett stort lyft också, så kalaset gick på 55 lax. Var sjukskriven i 3 veckor och jag har ganska fysiskt ansträngande jobb så det var nästan maxtid. Och sen blir det ju lite värre eftersom jag gjorde en stort lyft samtidigt. Men 1 månad efter fungerar man väl som vanligt skulle jag säga Glad Super nöjd med storlek och allt.

Så om du känner att detta skulle göra något för dig på "insidan" också så tycker jag absolut du ska göra det!
    Ok men det är ju resultatet som är viktigt även om det kostar. Gjorde det mycket ont? Ska verkligen göra det- ska först tighta till mig i kroppen lite o gå ned 9 kilo. Sen inga flera barn!!
  • Bamboon
    zenoble skrev 2011-10-06 09:50:58 följande:
    Var la de snittet??
  • Äppelpaj80
    tompatiger skrev 2011-10-05 22:20:18 följande:
    Ruggugglan...

Säg en man som gillar och väljer hängisar för ett par fasta tuttar...

En räcker och fråga nu inte din man för han vågar inte svara annat än ja på allt du säger får jag för mig...

Min man vill inte heller att jag ska operera mig? Han tycker brösten är jättefina fast de inte ser ut som "förr" efter 2 barn. Jag håller nödvändigtvis inte med honom men jag vet att han är ärligt eftersom han annars inte skulle behöva säga varje dag hur fin han tycker att jag är.

Visst föredrar väl kvinna som man att ha fasta snygga "naturliga" bröst rent estetiskt. Såna som de oftast ser ut när man är 20 eller innan man fått några barn.

Men det behöver inte betyda att man inte gillar bröst som hänger lite. Silikontuttar ser oftast väldigt plastigt ut. Tror många killar (över 20) föredrar att klämma på naturliga även om de kan tycka det är lite "häftigt" med silikonbröst att se på. Precis som jag kan tycka att det är lite häftigt med killar med överpumpad marcus schenkenberg kropp eller 30 cm lång snopp.  Det betyder INTE att jag vill att mina män ska ha såna attribut.

• zenoble

Ja det gjorde fruktansvärt ont första dagarna, men det var det värt! hoppas självklart att amningen funkar denna gång. Snittet blev under bröstet eftersom de ändå skulle göra ett ankarlyft så de var ju ändå tvungna att öppna där, om man bara gör förstoring lägger de däremot i armhålan. Ja det är ju bra om man bestämt att man inte vill ha fler barn innan. Jag kände mer att jag förlorar mycket om jag hade väntat med det.

Jag kan säga som så att min sambo tyckte inte heller jag behövde göra det, han tyckte om de som de var. Men det är trots allt jag som ska vara nöjd och inte han, och kan säga idag att han tycker om dem :) Ang. om de ser "plastiga" ut beror ju på helt hur man gör dem. De flesta som fått barn vill ju göra naturliga som de hade innan graviditet och tror inte nån som inte vetat hade sett att det var silisar. Men som sagt beror ju helt på vilken storlek och allt annat man väljer. Glad

• Bamboon
    zenoble skrev 2011-10-06 10:50:34 följande:
    Ja det gjorde fruktansvärt ont första dagarna, men det var det värt! hoppas självklart att amningen funkar denna gång. Snittet blev under bröstet eftersom de ändå skulle göra ett ankarlyft så de var ju ändå tvungna att öppna där, om man bara gör förstoring lägger de däremot i armhålan. Ja det är ju bra om man bestämt att man inte vill ha fler barn innan. Jag kände mer att jag förlorar mycket om jag hade väntat med det.

Jag kan säga som så att min sambo tyckte inte heller jag behövde göra det, han tyckte om de som de var. Men det är trots allt jag som ska vara nöjd och inte han, och kan säga idag att han tycker om dem :) Ang. om de ser "plastiga" ut beror ju på helt hur man gör dem. De flesta som fått barn vill ju göra naturliga som de hade innan graviditet och tror inte nån som inte vetat hade sett att det var silisar. Men som sagt beror ju helt på vilken storlek och allt annat man väljer. Glad
    Ok, var det värre än o föda barn i smärta? Om jag ev skulle bli gravid så skulle jag INTE amma- för jobbigt o krävande. jag har ju bara a kupaså ska göra b kupa men inte så plastigt om du förstår.
  • zenoble

Ja att föda barn var ju mycket mer intensivare i smärta ;) denna kan man ju i alla fall ta tabletter emot. Ja då får du ju ett naturligt resultat! Jag har ungefär 1 eller 2 storlekar större nu än innan. men det var vad jag ville ha också :)

• SunnyBunny

Jag måste bara säga att jag tycker det är så ironiskt att så många har som argument att de aldrig skulle operera sina bröst trots att de hänger osv. och det argumentet är - Min man/sambo/pojkvän tycker dem är fina som dem är!? Sen i samma mening beklagar de sig över alla kvinnor som opererar sig för att få uppmärksamhet? Det här hör jag nästan varenda dag från mina vänner/släkt och omgivning! Är det inte samma sak? Verkar vara viktigt vad ens partner tycker? Då gör man ju inte som man själv vill i slutändan endå!

Man ska själv vara nöjd med ens kropp. Inte för sin man eller omgivningen! Jag kommer operera mig för jag vill inte vara en planka! Jag vill ha kvinnliga former och inte små tomma påsar som hänger på min kropp. Och trots att min sambo älskar mig som jag är, och skulle fortsätta älska mina bröst utan operation kommer jag göra det.

Och jag är en av dem som vill att det ska synas att det är fejk. De ska vara runda meloner! Det ska bli helt underbart och få ha bröst! Har alltid haft små bröst, men nu är de extremt små efter graviditeten! Jag vill testa hur det känns och ha stora bröst innan jag blir gammal! Och ångrar jag mig i framtiden, ja då tar jag ut dem! De kan ju aldrig bli värre än dem är idag!

Vad jag längtar!

• Bamboon
    SunnyBunny skrev 2011-10-06 11:28:22 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är så ironiskt att så många har som argument att de aldrig skulle operera sina bröst trots att de hänger osv. och det argumentet är - Min man/sambo/pojkvän tycker dem är fina som dem är!? Sen i samma mening beklagar de sig över alla kvinnor som opererar sig för att få uppmärksamhet? Det här hör jag nästan varenda dag från mina vänner/släkt och omgivning! Är det inte samma sak? Verkar vara viktigt vad ens partner tycker? Då gör man ju inte som man själv vill i slutändan endå!

Man ska själv vara nöjd med ens kropp. Inte för sin man eller omgivningen! Jag kommer operera mig för jag vill inte vara en planka! Jag vill ha kvinnliga former och inte små tomma påsar som hänger på min kropp. Och trots att min sambo älskar mig som jag är, och skulle fortsätta älska mina bröst utan operation kommer jag göra det.

Och jag är en av dem som vill att det ska synas att det är fejk. De ska vara runda meloner! Det ska bli helt underbart och få ha bröst! Har alltid haft små bröst, men nu är de extremt små efter graviditeten! Jag vill testa hur det känns och ha stora bröst innan jag blir gammal! Och ångrar jag mig i framtiden, ja då tar jag ut dem! De kan ju aldrig bli värre än dem är idag!

Vad jag längtar!
    Härligt att en till fattar saken. Jag ska göra mina lite stora men ska se naturligt ut ändå. Upp till mig o göra det säger min sambo- om jag vill. Han betalar!!
  • Krake

Vet inte om du ammade, SunnyBunny, men isf så har du väl redan testat att ha stora bröst?

Jag har också små bröst men när jag ammade så fick jag ju testa på hur det såg ut med... nåja, jättestora var de ju inte men stora för mig, typ 3-5 ggr större än vanligt beroende på tidpunkt. 

Det var klart intressant och hade en fördel, vissa kläder satt bättre. Men på det stora hela tyckte jag inte det passade mig så jag var glad när de gick ner och blev plattare än någonsin igen... När jag ser bilder nu från den tiden så tycker jag det ser rätt fult ut med de där "bihangen" där fram. 

Min mamma och syster fick behålla sin storlek som de fick vid amning och har stora bröst nu, fast de började med lika små som jag. Konstigt! 

Moster, inte monster.
  • SunnyBunny
    Krake skrev 2011-10-06 11:37:01 följande:
    Vet inte om du ammade, SunnyBunny, men isf så har du väl redan testat att ha stora bröst?

Jag har också små bröst men när jag ammade så fick jag ju testa på hur det såg ut med... nåja, jättestora var de ju inte men stora för mig, typ 3-5 ggr större än vanligt beroende på tidpunkt. 

Det var klart intressant och hade en fördel, vissa kläder satt bättre. Men på det stora hela tyckte jag inte det passade mig så jag var glad när de gick ner och blev plattare än någonsin igen... När jag ser bilder nu från den tiden så tycker jag det ser rätt fult ut med de där "bihangen" där fram. 

Min mamma och syster fick behålla sin storlek som de fick vid amning och har stora bröst nu, fast de började med lika små som jag. Konstigt! 
    Jo jag ammade! Och jag hade ETT gigantiskt bröst:/ Så jag fick aldrig njuta av den tiden då det såg förjävligt ut! Men visst jag var riktigt snygg från sidan där de större bröstet satt;) Jag har alltid inlägg i BH och gele och skit så jag vet att jag kommer se bra ut i stora bröst;)
  • Krake
    SunnyBunny skrev 2011-10-06 11:41:26 följande:
    Jo jag ammade! Och jag hade ETT gigantiskt bröst:/ Så jag fick aldrig njuta av den tiden då det såg förjävligt ut! Men visst jag var riktigt snygg från sidan där de större bröstet satt;) Jag har alltid inlägg i BH och gele och skit så jag vet att jag kommer se bra ut i stora bröst;)
    Haha, ja DET önskar sig nog ingen.
    Moster, inte monster.
  • SunnyBunny
    Bamboon skrev 2011-10-06 11:35:21 följande:
    Härligt att en till fattar saken. Jag ska göra mina lite stora men ska se naturligt ut ändå. Upp till mig o göra det säger min sambo- om jag vill. Han betalar!!
    Härligt:) Betalningen här kommer från gemensamt konto så det är väl bägge två som kommer stå för den notan;) Men så är det i ett förhållande! Min sambo ska köpa en båt, och det är stort sett bara för hans skull så ha! Bägge nöjda;)
  • Bamboon

Ja vi  har ju allt gemensamt alla pengar så att säga. Skönt när båda är nöjda- vi köpte ny bil som han mest ville ha så visst.

• telgebo

Det är graviditeten som förstör brösten och inte amningen.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 11 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+3) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Amning förstör brösten?