• Philippa

Hade du köpt nya skor till sonen?

Min son (blir 18 i januari) har sommarjobbat hela sommaren och har fått sammanlagt 18.000 kr i lön.

Jag sa redan i början av sommaren till honom att han får nu klara sig med dessa pengar fram till (minst) årskiftet samt köpa alla kläder skor etc själv... Han sa okay...

Igår kom han hem från skolan och har ett stort hål fram vid tån på höger sko och säger till mig att han behöver nya skor... Ja, sa jag det är väl bara att köpa det...

Då säger han att han har INGA pengar kvar Och att JAG ska/måste köpa nya skor till han.....

VA??

Vad hade ni gjort?

OBS! Han får inte sitt studiemedel denna termin för dessa pengar tar jag till all bensin som vi är ute och övningskör med.. han kör minst 25-30 mil/veckan....

• Svar på tråden Hade du köpt nya skor till sonen?
  • skånegås

Då får han väl sluta övningsköra några veckor/en månad och betala skorna med de pengarna... Tar längre tid att klara körkortet, logisk konsekvens som känns.

• FruG

Har det blivit hål för att de helt enkelt är slitna hade jag köpt ett par nya till honom.

• anyXX
    skånegås skrev 2011-10-05 19:28:46 följande:
    Då får han väl sluta övningsköra några veckor/en månad och betala skorna med de pengarna... Tar längre tid att klara körkortet, logisk konsekvens som känns.

låter rimligt tycker jag, 18 000 är mycket pengar att göra av med på så kort tid...
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Zofian

Grodan hade en bra lösning tycker jag. Nån konsekvens bör han ju få om han ska märka att det var ett misstag som drabbar honom att göra av med alla pengar redan.

• viseversa
    Håller med. och nej du ska inte köpa skor till honom. Speciellt inte när du sagt att han får stå för det själv.
  • Kimona
    Håller med!
  • arkeologitjejen

Vad har han lagt pengarna på då? Har han något att sälja och varför gick skorna sönder? Det är ju svårt att bara säga bu eller bä utan att veta omständigheterna.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Philippa
    arkeologitjejen skrev 2011-10-05 19:38:44 följande:
    Vad har han lagt pengarna på då? Har han något att sälja och varför gick skorna sönder? Det är ju svårt att bara säga bu eller bä utan att veta omständigheterna.
    Han har levt ett "lyxliv" i sommar, det enda han har köpt är bensin till moppen, en jacka och sedan en massa utemat som han bjuder sina kompisar på och en massa godsaker....

Hans skor går sönder hela tiden... vet inte hur han bär sig åt egentligen....?
  • hannis

Nej jag hade inte köpt nya skor. Däremot hade jag dragit ner rejält på övningskörningen och sett till att de pengarna gick till skor och kläder i stället. Att övningsköra så mycket är verkligen inte nödvändigt!

Svar på tråden Hade du köpt nya skor till sonen?