• Alvi

Vilka ska bjudas på dopet?

Jag har två halvbröder, båda har samma mamma, jag har annan mamma.

Med bror 1 har jag telefonkontakt kanske 1 gång varje månad, högst, ibland mindre än så. (Han har även lånat massa pengar av mig, så vi "måste" ha kontakt gällande det då och då). Han och hans familj var här ett dygn i somras, på genomresa på semestern. Jag och brorsans fru skriver lite statuskommentarer och gillar på FB, så lite kontakt har vi med.

Bror 2 har jag inte träffat sedan vårt bröllop 2005, har aldrig någonsin telefonkontakt med, och heller ej på FB, trots att vi är vänner där. Fick ett grattis när dottern föddes i somras, det är allt. Denne bror har en dotter, 19 år, som jag pratar lite msn- och FB-kontakt med. Han har en son som jag inte ens har som FB-vän.

Bror 2 gifte sig i somras, något som jag fick reda på genom FB. Vår bror (Bror 1) var bjuden - vilket ju inte är så konstigt, men inte jag, vilket ju EGENTLIGEN inte heller är så konstigt, eftersom vi aldrig har kontakt. Men det kändes ändå konstigt. (Särskilt som han och hans familj blev bjudna på vårt bröllop.)

Mitt dilemma: Vilka ska jag bjuda på dopet? Dop är ju en familjegrej, så Bror 1 med familj skulle jag vilja/kunna bjuda. Långsint som jag är skulle jag kunna tänka mig att helt skita i Bror 2, MEN jag pratar ju en del med hans dotter, så HENNE skulle jag vilja bjuda. Men sonen då, som jag aldrig pratar med? Det är ju dessutom jag som är den vuxna, så att säga, det ska ju inte ligga på ett barns (typ 17 år) ansvar att ha kontakt med sin faster.

Alltså, jordens största i-landsproblem, men vad tycker ni? (Jag har inga andra släktingar, alla är döda)

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 11:24
    Jag bjuder alla!
  • Svar på tråden Vilka ska bjudas på dopet?
  • La Lola

Jag skulle bjuda båda två (inkl deras familjer, dottern på 19 tänker jag på tex).

Sen om de vill komma eller inte, ja det är ju upp till de men jag skulle bjuda in de iaf.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Renesme

Bjud bara dom du känner för och skit i dom du inte har kontakt med. Vi bjöd alla mammas syskon men inte alla deras barn (mina kusiner) vi bjöd inte min pappas syskon men deras barn (mina kusiner). Det är barnets dag och dom som inte kommer va en del av dess liv kan stanna hemma.

• SilverLadyG

Jag skulle bjuda båda med familjer eftersom jag skulle vara bättre än dem. Skulle aldrig sjunka på den nivån som bror nr 2 och inte bjuda dig på bröllop men bjud du dem istället och visa att du har en annan klass.

• La Lola
    SilverLadyG skrev 2011-10-06 07:58:50 följande:
    Jag skulle bjuda båda med familjer eftersom jag skulle vara bättre än dem. Skulle aldrig sjunka på den nivån som bror nr 2 och inte bjuda dig på bröllop men bjud du dem istället och visa att du har en annan klass.
    Exakt så tänker jag också!
  • MattssonE

Jag skulle faktiskt bjuda båda två, det kan ju vara ett bra tillfälle att få upp kontakten igen, eller hur?

Jag bjöd mina kusiner och min faster ifrån Karlskrona, trots att jag inte har så bra kontakt med dem idag när jag blivit äldre, vi umgicks mest när jag var liten. Vi har mest kontakt på FB. Däremot så blev jag himla glad när de valde att åka från K-krona ända till Jönköping för att vara med på dopet, det tycker jag visar att man faktiskt vill ta del i både mitt och min dotters liv. Det är trots allt 30 mil, alltså 60 mil fram och tillbaka på en dag.

Så jag tycker man kan bjuda dessa människor, det är ju om de inte kommer som visar vad de är för människor.

• Westlove

Vi bjöd d personer som vi vet kommer vara en del av vårt barn! O som vill vara en del av vårt barn! Jag ser ingen mening i att bjuda folk som varken har eller kommer träffa mitt barn.. :) sen kan ju givetvis allt ändras under årenslopp! Min sambos släkt är en väldigt stor släkt så för att inte komma över 100 pers bara för att man bör bjuda så resonerade vi så här! :) lycka till:)

• Angel 87

Jag tycker du kan bjuda båda bröderna. Och kommer inte bror 2 då så kan ju i alla fall dotter där känna att hon kan komma om hon vill.
    Bor hon inte hemma så skicka bara till henne? Eller skriv på fb till henne kanske?

http://blogg.mama.nu/angel/ 

• kellikopter

Det verkar inte som bror2 bryr sig så jag hade nog faktiskt inte bjudit honom med familj. Det är helt rätt att man ska visa klass osv, men det för mig känns det inte lönt om personen inte bryr sig. För då har man ju inte bevisat någonting..

Bjud dottern iaf, om hon kan ta sig dit

• Renesme

Jag tycker inte det handlar om att "vara bättre än". MAn ska ju inte bjuda folk som man inte har en levande relation med bara för att man delar släktband. Iaf tycker jag så.

• lightfish

Jag tänker så här, vi bjuder in dom som visar intresse för vår familj och människor som vi vill
    ska finnas i vårt barns liv. Människor som vill oss gott. Sen om det är familj eller inte är ganska
    ointressant tycker jag.

• Pemberly

Bjud båda bröderna och deras fruar och barn, vill de komma är det väl trevligt och vill de inte komma (för att ni inte haft så mycket kontakt) så behöver de inte. Det är ju inte så många människor det handlar om så då kan man lika gärna bjuda alla tycker jag. Vi resonerar alltid så att vi bjudit alla med samma släktskapsrelation (tex alla våra kusiner på bröllopet trots att vi haft mer kontakt med vissa).

• Alvi

Tacl för alla svaren, nu ska inbjudningarna skickas ut, och jag kommer bjuda båda bröderna. Jag tycker lite som så att SÄRSKILT som vi har så dålig kontakt kan man iallafall ses på såna här tillställningar. {#emotions_dlg.flower}

• La Lola
    Alvi skrev 2011-12-07 10:47:30 följande:
    Tacl för alla svaren, nu ska inbjudningarna skickas ut, och jag kommer bjuda båda bröderna. Jag tycker lite som så att SÄRSKILT som vi har så dålig kontakt kan man iallafall ses på såna här tillställningar. {#emotions_dlg.flower}
    Helt rätt tänkt!
  • Alvi
    La Lola skrev 2011-12-07 10:48:19 följande:
    Helt rätt tänkt!
    Ja, PLUS att jag är the bigger person nu....
  • La Lola
    Alvi skrev 2011-12-07 11:07:50 följande:
    Ja, PLUS att jag är the bigger person nu....
    Precis!
  • qwoxy

Jag hade förmodligen bjudit alla. Men det är väl lite upp till dig hur du gör.

När min dotter döptes bjöd vi in alla släktingar vi hade kontakt med och en hel del vänner också. Varför vara långsint? Skicka en inbjudan och se om de dyker upp.

Svar på tråden Vilka ska bjudas på dopet?