• snrkfroken

SKa jag tala om för chefen att det är en planerad graviditet?

I vår yrkeskår uppfattas jag som en väldigt ung mor men jag är faktiskt 28år. Jag är relativt nyanställd heltids vikarie och jag tror inte att detta är särskillt väntat eller önskat. Har inte gjort min "karriär" ännu.
    Ska jag tala om att graviditeten är planerad? Det kan ju eventuellt komma fram ändå efter ett tags prat på arbetsplatsen. Dumt att ljuga kanske... fler tips och ideer på vad jag ska göra/säga?
    Ska försöka att inte be om ursäkt för det jag "ställer till med" och försöka visa lite pondus... inte tigga om förlåtelse :)

• Svar på tråden SKa jag tala om för chefen att det är en planerad graviditet?
  • Gladskit

Tycker inte att du behöver berätta alls om graviditeten var planerad eller ej, det har inte dom med att göra. Och jag kan inte se att det skulle ändra din situation på något sätt.

• Pia och Elna

Inget av ovanstående du informerar helt sakligt om din graviditet och kommande föräldraledighet och inget annat. Sen vad du vill säga till kollegor eller likande är ju upp till dig men den officiella informationen till chef m.m. bör du bara vara saklig vid.

• Lowika

Varför ska du säga det?... Inte deras business om det var planerat eller ej.

Förutsätt inte heller att de kommer se negativt på det! De flesta lite äldre (chefer) har ju barn själva, och de är faktiskt inte så läskiga som man kan tro!

• TheBobCat

Svara sanningsenligt om de/chefen frågar, men berätta det inte om du inte behöver...

?Only the weak blame parents, their race, lack of good fortune or the quirks of fate.? - Louis L'Amour
  • Pia och Elna
    TheBobCat skrev 2011-10-06 11:52:26 följande:
    Svara sanningsenligt om de/chefen frågar, men berätta det inte om du inte behöver...
    Jag skulle faktiskt om någon på en arbetsplats frågade mig om min graviditet var planerad eller inte bli så chockad att jag nog bara hade sagt att det ska de skita i. Så bör inte en chef fråga.
  • snrkfroken

Vill ju gärna hålla mig väl med chefen pga vikariatet och vi har en lite ovanlig situation. Hon är även en av våra kollegor och kommer säkert vara nyfiken och fråga för att hon bryr sig medan jag kommer vara misstänksam och tro att hon snokar...

• Pia och Elna
    snrkfroken skrev 2011-10-06 11:59:31 följande:
    Vill ju gärna hålla mig väl med chefen pga vikariatet och vi har en lite ovanlig situation. Hon är även en av våra kollegor och kommer säkert vara nyfiken och fråga för att hon bryr sig medan jag kommer vara misstänksam och tro att hon snokar...
    Men inte frågar väl folk om andras graviditeter var planerade? Det tydker jag verkar jätteknäppt.
  • Erika1207

Jag har själv varit chef under 2 års tid, har dock inte varit med om att någon blivit gravid. På den arbetsplatsen så stod dom flesta väldigt nära varandra, men jag tror inte att jag hade frågat ändå, jag hade nog bara blivit glad för min kollegas skull.

Så fort jag får ett plus så kommer jag garanterat känna samma sak som du gör (ska börja på ett nytt jobb 1/11), det är ju alltid lättare att Säga till andra vad man bör och inte bör säga eller göra.

Jag tror iaf utifrån min förra chefsposition att det inte kommer bli några frågor som du känner att du inte vill svara på:)

Lycka till!

• Barbabok

Men, menar du att nån frågar om ni haft slarvsex eller planerat vid ÄL? Vad har du för kollegor?

• Erika1207

Nja, men ibland kam det komma ut en fråga bara: jaha men va kul, är det något ni tänk på länge?"

Det var så jag menade :)

• Selma1966

Vadå, ska du berätta om antalet samlag också? Blir man gravid förutsätter man väl att det är planerat om det är vuxna det handlar om? Vore det INTE planerat skulle jag definitivt inte berätta det. Snacka om skadligt för framtida karriär att berätta att man inte vet hur man förhindrar en graviditet vid 28 års ålder De ska vara glada för din skull, så be inte om ursäkt för allt i världen! Då skadar du snarare dina kollegors chanser att följa i dina lyckliga fotspår!

• snrkfroken

På tisdag ska jag berätta... samlade kraft i torsdag men pallade inte :)

Svar på tråden SKa jag tala om för chefen att det är en planerad graviditet?