• sagapo

    Börja planera barn?

    Jag är ung och när jag, om jag får som jag vill, börjar försöka bli mamma kommer jag fortfarande vara ung, endast 22 år.

    Jag är 20 nu, har ett vikariat och ska få jobb bara jag har utbildat mig till undersköterska, det börjar jag med i höst, körkortet blir klart nu i vinter och eget boende är på gång. Jag har levt mitt liv och gjort allt jag vill göra. Om 2 år, när jag planerar att sätta igång kommer jag alltså ha jobb, ekonomi, körkort, eget boende och ha gjort allt i livet jag vill göra.

    Detta är min dröm och längtan sedan många många år och trots vakna nätter, skrik i flera timmar, senapsbajs eller vad som än händer, kommer jag ändå vara världens lyckligaste. Det kommer inte vara en dans på rosor, få barn är det, men jag kommer njuta av varenda sekund för jag har fått min dröm uppfylld och jag kommer kunna ge mitt barn allt vad de behöver. Allt utom en närvarande biologisk pappa för jag är singel. I framtiden kanske det kommer finnas en fadersfigur med i bilden men hon/han kommer ha båda sina gudföräldrar närvarande till 100% hela tiden oavsett om jag har partner eller inte.

    Om jag ska börja försöka få barn om två år och om jag dessutom ska göra en insemination känns det som att det är dags att börja planera och eftersom att det kan bli en väldigt lång process och riktigt hur lång vet man inte förns efteråt känns det ännu viktigare att börja planera allt i tid eftersom att innan jag är 25 vill jag vara mamma! Vill också i god tid veta om min ägglossning och blödning kommer för tätt m.m och sedan för att nästan på dagen kunna förutse när jag har ägglossning. Jag bor rätt lång upp i Sverige och för att slippa stressa ner till Danmark när det är dags kunna vara där någon dag i förväg.
    Någon som har tips på vad jag borde tänka på när jag börjar planera detta? Hur långt i förväg bör man börja planera och kartlägga sin ägglossning?

    Jag vill börja det hela i Maj 2013 och göra 2 inseminationer under samma cykel ev med akupunktur för att öka mina chanser och om det inte funkar göra en dubbel i Juni, också den ev med akupunktur och om inte det heller funkar, göra en dubbel i Juli även den med akupunktur i så fall och om det inte funkar på 3 inseminationer satsa på IVF.
     
    Jag har ännu inte haft det inledande samtalet med någon av klinikerna i Danmark eller rådfrågat min gyn. detta är ändast mina tankar om hur jag ska göra men någon med erfarenhet som har synpunkter på min inseminationsplan? Kanske på hur man kan förbättra den eller så?

     
  • Svar på tråden Börja planera barn?
  • Astakvasta
    Hallå!

    Hur har det gått. Blev det som du planerade?

    Kanske är föreningen femmis, frivilligt ensamstående mammor genom ivf/ insemination, något för dig? www.femmis.se     

    Om din plan fortfarande är aktuell tyckte kliniken jag åkte till att jag gärna skulle kolla ÄL med stickor varje månad 6 månader i förväg för att ha koll på hur min kropp brukar bete sig. Jag använde billiga stickor att kissa på först när jag fick utslag på dem testade jag med de lyxigare och exaktare clearblue äl-test. 

    Att lägga pengar på dubbla inseminationer verkar onödigt, kvinnor blir inte alltid gravida, men de donerade spermierna är ju toppkvalitet, så dubbelinseminationer ökar enbart chanserna marginellt.  

    Akupunktur kan boosta fertiliteten. Röker du ska du sluta med det, drick måttligt med alkohol och sluta helst med kaffe och svart the. Min klinik ville också att jag skulle äta minst 6 grönsaker om dagen. Ett lite otippat tips kan vara att alltid vara varmt klädd/inte frysa i den tidiga graviditeten. 

    Skriv gärna hur det gått för dig.   
     
     
Svar på tråden Börja planera barn?