• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-13 18:40:04 följande:
    Kan det vara så att din dotter skola inte är öppen för elever med stora svårigheter?
    nej inte alls. de tar in alla. Det finns en enorm konkurrens mellan skolor här så de är bara glada ifall man vill anmäla sig.

• Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-13 18:25:34 följande:
    ADHD är ett amerikanskt medicinskt begrepp som  är långtifrån godkänt av övriga länder. Som nästan allt som kommer från USA (gender studies, attachment theory osv) har Sverige tagit för givet att det var naturvetenskapligt.
    När det gäller autism ska man inte heller glömma alla flummiga teorier som byggde på psykanalys och som betraktades som natuvenskap (Bettelheim, Dolto) och som visade sig några decennier senare vara totalt felaktiga. Så medicin är inte nån exakt naturvetenskap. Några länder tycker också att homosexualitet är en sjukdom fortfarande och det tycker vi att det är korkat till exempel.

Jag ifrågasätter det eftersom när jag kom hit upptäckte jag att inget barn hade diagnos eller upplevdes som stökigt / störande för andra i klassen.
    I Sverige är nästan alla sjuka på nåt sätt, antingen med "diagnos" eller allergier av olika slag.. nåt måste väl vara fel ...

Det kan ju sägas om allt isf, från psykiskt mående till alla former av nervsjukdomar m.m. Jag känner både vuxna och barn med ADHD och det är en alldeles verklig diagnos som ger stora svårigheter för den som har det.
    Sen är det väll klart att barn inte upplevs som störiga i klassen om de tex tas ifrån klassrummet direkt de stör, men barn med ADHD finns över allt och i länderna där de "inte finns" hittar man dem bland missbrukare och kriminella.
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-13 19:09:47 följande:
    Det kan ju sägas om allt isf, från psykiskt mående till alla former av nervsjukdomar m.m. Jag känner både vuxna och barn med ADHD och det är en alldeles verklig diagnos som ger stora svårigheter för den som har det.
    Sen är det väll klart att barn inte upplevs som störiga i klassen om de tex tas ifrån klassrummet direkt de stör, men barn med ADHD finns över allt och i länderna där de "inte finns" hittar man dem bland missbrukare och kriminella.
    Definitionsfråga isåfall. Men jag är fortfarande övertygad, eller jag hoppas iallafall att många kriminella inte skulle ha blivit det med rätt uppfostran.Om det verkligen skulle visa sig att det är genetiskt öppnar det dörren till alla möjliga rasistiska teorier om gener ansvariga för kriminialitet osv.

I min dotters klass tas inte barnen som stör ifrån klassrummet utan får till exempel sätta sig på golvet och korsa armarna nära läraren.

Men ett hyperaktivt barn skulle inte ens lyckas med det utan skulle lätt sparka bordet, stolarna, läraren, kompisarna, och inte acceptera konsekvensen.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-13 19:17:12 följande:
    Definitionsfråga isåfall. Men jag är fortfarande övertygad, eller jag hoppas iallafall att många kriminella inte skulle ha blivit det med rätt uppfostran.Om det verkligen skulle visa sig att det är genetiskt öppnar det dörren till alla möjliga rasistiska teorier om gener ansvariga för kriminialitet osv.

I min dotters klass tas inte barnen som stör ifrån klassrummet utan får till exempel sätta sig på golvet och korsa armarna nära läraren.

Men ett hyperaktivt barn skulle inte ens lyckas med det utan skulle lätt sparka bordet, stolarna, läraren, kompisarna, och inte acceptera konsekvensen.
    ADHD barn är inte nödvändigtvis hyperaktiva även om de har svårt med impulskontrollen, utbrott får de när de inte förstår en situation eller vad som väntas av dem. ADHD är så mycket mer än utåtagerande barn som inte går att styra, den biten är en liten liten del av det hela, men med tanke på hur dina kunskaper om ADHD är så förväntar jag mig inte att du förstår det.

Många med ADHD självmedicinerar med droger, droger leder till kriminalitet. Det kan ingen uppfostran i världen ändra på så länge personen aldrig får veta vad som egentligen är fel.
  • mamma till tre busungar
    caliningrad skrev 2011-10-13 19:04:12 följande:
    nej inte alls. de tar in alla. Det finns en enorm konkurrens mellan skolor här så de är bara glada ifall man vill anmäla sig.
    Och de barn som behöver extra stöd, hur blir det med dem? Får de det?

Hur skulle det bli om ett barn ex vishade svårt för sömmarna eller materialet i skoluniformen pga en annorlunda perception (vanligt vid neuropsykiatriska funktionshinder), skulle man kunna anpassa?

Om ett barn inte orkar och klarar att vara i den stora barngruppen hela tiden? Hur skulle de göra då?

• mamma till tre busungar
    caliningrad skrev 2011-10-13 19:04:12 följande:
    Är du säker på att de skulle ta emot min son om jag kommer och berättar att han har svår epilepsi, autismspektrumstörning samt drag av ADHD?
  • Jagsjälv

Det vore ju bra med skoluniformer, så de fattigas barn inte ska känna sig utanför. Fast att inte ha råd med kläder verkar inte lika illa som inte ha råd med frukt. Då kanske deras föräldrar kan köpa frukt istället för nya kläder. Fast de köpte kanske cigg och öl istället...

Tänker tillbaka på trådar om avskaffade fruktstunder...

• vampyria2

Men att säga att det är bra för barn som har det fattigt att de inte blir lika utsatta är att stoppa huvudet i sanden, inte blir de mindre fattiga för det och alla kommer ändå att veta att de är fattiga. Skoluniformer har man endast i skolan så på fritiden har alla barn sina egna kläder ändå, sen kommer man till det här med att få ärva skoluniformen en fattig lär få göra det och alla kommer att reta den för det m.m
    Sen blir inga barn mindre fattiga för att man gömmer dem, ta tag i problemet i stället för att gömma dem för att vi andra ska kunna må bra.

Jag tycker att det är viktigt att alla barn får utrycka sig på det sättet de vill, många gör det genom kläderna och det hör till när man växer upp att man ska få göra det.
    Sen kan man dra upp såna saker som de som tex är födda i fel kropp ska de tvingas att ha på sig en viss uniform för ett visst kön även om de känner att det är helt fel, skoluniformer är så gott som alltid olika för pojkar och flickor vad tycker de som förespråkar genus m.m om det?

Dessutom varför ska nån annan bestämma vad man ska ha på sig eller vad mina barn ska ha.?

Jag kan komma på hur många bra anledningar som helst för att man inte ska inför något sådant och hoppas verkligen att det aldrig någonsin går igenom något så dummt i sverige.

• vampyria2
    Plutteli skrev 2011-10-13 20:11:14 följande:
    ADHD barn är inte nödvändigtvis hyperaktiva även om de har svårt med impulskontrollen, utbrott får de när de inte förstår en situation eller vad som väntas av dem. ADHD är så mycket mer än utåtagerande barn som inte går att styra, den biten är en liten liten del av det hela, men med tanke på hur dina kunskaper om ADHD är så förväntar jag mig inte att du förstår det.

Många med ADHD självmedicinerar med droger, droger leder till kriminalitet. Det kan ingen uppfostran i världen ändra på så länge personen aldrig får veta vad som egentligen är fel.
    Oj här har du faktistk fel alla barn med ADHD är hyperaktiva annars har de ADD    Är själv mamma till två barn med ADHD och en med ADD
  • Plutteli
    vampyria2 skrev 2011-10-13 20:53:44 följande:
    Oj här har du faktistk fel alla barn med ADHD är hyperaktiva annars har de ADD    Är själv mamma till två barn med ADHD och en med ADD
    ok, jag har träffat barn med ADHD som tack vare rätt hjälp inte varit hyperaktiva på det sätt TS pratar om. De har kunnat sitta stilla och lyssna m.m. tack vare att de tex fått gå ut och springa 5 min på skolgården eller nått när det börjar bli för mycket för dem och sen kommit in och satt sig igen :)
  • cookiedoh

fran en som bor i ett land dar man har skol uniform, en uniform for ett barn kostar runt 2000 kr och det e den lagre nivan. Dom som vill losa mobbning och utanforskap med a ha uniform, det funkar inte. Battre a lagga pengarna pa ge barna utbildning sa dom inte mobbar och accepterar alla!

• Lenora
    cookiedoh skrev 2011-10-13 23:16:48 följande:
    fran en som bor i ett land dar man har skol uniform, en uniform for ett barn kostar runt 2000 kr och det e den lagre nivan. Dom som vill losa mobbning och utanforskap med a ha uniform, det funkar inte. Battre a lagga pengarna pa ge barna utbildning sa dom inte mobbar och accepterar alla!
    2000kr för en enda skoluniform?? Var bor du?

De flesta som jag känner med barn i skolåldern betalar inte mer än 2000kr för en hel uppsättning av flera skoluniformer och skor per termin och de har det riktigt gott ställt. 
  • tänkertill
    2000 för en uniform på en statlig skola?! Vad kostar andra saker i det landet då som jämförelse? Vilker land är det?
    Låter inte rimligt och helt annorlunda mot exempelvis UK som flera har berättat om här.
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-13 20:17:39 följande:
    Är du säker på att de skulle ta emot min son om jag kommer och berättar att han har svår epilepsi, autismspektrumstörning samt drag av ADHD?
    Hej!
    absolut bergsaker. Nar jag anmalde min dotter skickade jag ett mail, blev inte tillfragad nanting om min dotter och hon accepterades utan villkor. Sen nar hon borjade fick jag svara pa en liten enkat, men hon skulle naturligtivis ha fatt borja iallafall.

Epilepsi har aldrig nansin hindrat ett barn att folja en normal skolgang. Det ar mest nar man simmar att man maste se till att det inte blir nan kris just da, annars riskerar man att drunkna om man faller medvetslos.

Autismspektrum = barn med Asperger lyckas ibland battre an andra, eftersom deras hjarna kan losa problem som vanliga barn inte kan

Drag av ADHD = som sagt ar jag inte overtygad att ADHD ar en riktig sjukdom iallafall.

Jag ar ratt ofta i min dotters skola, och pa alla assemblies star alla barn pa led, lyssnar stilla, sa jag kan inte se att nagot barn skulle beskrivas som hyperaktivt. 
    Det finns en enorm skillnad i stamningen som rader pa svenska skolor i jamforelse med skolor dar traditionella undervisnings metoder anvands.

Om man tittar bakat i tiden sa tror jag inte att vara foraldrar hade sa manga barn med "diagnos" i sina klasser heller sa jag tror verkligen att det ar mest en pahitt.
  • caliningrad
    som sagt i min dotters skola kostar 3 uniformer = ca 60 EUR totalt, och de ar jattefina.
    I Sri Lanka som ar ett fattigt land ges uniformer till alla elever.

Om det finns skolor som passar pa att forsorja sig pa uniformforsaljning ar det en annan fraga, men jag tror inte att det skulle bli aktuellt ifall den statliga svenska skolan skulle bestamma sig att infora uniform. 
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?