• trettioplus

Hur mycket saker får ditt barn?

Hur mycket prylar får ditt barn?
    Varför/varför inte?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket saker får ditt barn?
  • Rhoda Horswunce

Smagrejer far han oftast nar han ber om det, men det ar inte sa ofta han gor det. Stora grejer far han antingen onska sig i fodelsedagspresent eller spara ihop till sjalv.

• Loriyana

Jag försöker verkligen hålla mig från att ge henne för många presenter....men det är så himla svårt! Jag älskar verkligen att köpa saker till min dotter. Men det rör sig om små saker såsom pärlplattor, glitterlim och tuchpennor och sånt.

• Themis

Ja just det, böcker glömde jag.

Jag älskar böcker och anser att det är lika viktigt som mat, så jag ger väl sonen en ny bok varje gång jag själv har varit i bokhandeln ungefär...

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Leoella

Lite då och då - ganska ofta.
    Varför? För att vi har råd och det är kul att köpa. Men jag kan i och för sig tycka vi borde vara mer sparsamma med presenterna; för att det verkligen ska "uppskattas" och inte bli någon slags dålig ovana eller "rutin" att man alltid kan få saker.

Han är dock aldrig tjatig om att få saker i affärer eller annat. (snart 4 år) Tjatar han när han fått nej så får han INTE sin vilja igenom.

• April barn

Han får någon enstaka gång en mindre sak (storleken ritblock/tidning) och större saker på jul/födelsedag

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • Selma1966

Vi handlar relativt ofta. Mest för att vi själva lessnar på befintliga leksaker hemma eftersom vi oftast är med och leker med sonen. Han tjatar inte själv om leksaker (adopterad som ännu inte förstått att man kan tjata till sig saker - han blir glad för allt nytt som dyker upp).

• HappySus

Vi har tidigare varit väldigt sparsamma med att handla saker till dottern, dessutom har vi fått mycket i andrahand också och de sakerna har liksom mer smält in än blivit presenterade som presenter. Hon har även gått på förskola heltid så då har det ju funnits så mycket att leka med där. Vi har gjort mycket utflykter och så på helgerna också så det har varit ganska lite lek hemma, mest puzzlande och lego. När vi köpt småskaer förr har det varit böcker eller dvdfilmer.

Nu har vi däremot precis flyttat utomlands och jag är hemma med henne, så nu behövs det verkligen leksaker. Dessutom har hon precis gått in i en ny fas och är mer intresserad av små leksaker än innan och vi har passat på att förnya allt i och med flytten. Hon fyllde precis år också vilket har gjort att hon har fått väldigt mycket på sistone så nu är det köpstopp fram till jul. Annars kommer jul knappt vara skoj... Egentligen vill jag inte handla speciellt mycket, tycker man kan klara sig bra med ganska lite eftersom mycket ändå blir liggande.  Men när vi gick igeno det vi hade hemma för att ta med oss insåg vi att hon är för stor för det mesta nu.

• Shasti

Lite då och då - ganska ofta. För ofta tror jag... Har en 3 årig tjej. För att jag älskar att köpa grejer till henne och handlar mycket på loppisar, där har man ju råd att shoppa loss nästan hur mycket som helst. Med jämna mellanrum går vi igenom alla hennes leksaker och böcker och hon får välja ut sånt hon inte tycker om längre eller har tröttnat på. I somras sålde hon av en del av sina saker själv på sin första loppis för och av barn . Vinsten fick hon köpa nya grejer för .

• sahara sahara

Mer och mer sällan, men det är bara bra.

Jag säger som flera andra - förbrukningsgrejor som målarpapper och färg, såpbubblor och ballonger köper vi ofta och det är sånt som brukar finnas hemma.

Böcker... Lite för ofta för att ekonomin ska må bra av det. Framför allt som hon fortfarande gärna vill höra samma böcker om och om igen.

Större saker som hon behöver får hon när hon behöver dem eller vi lyckas hitta dem. Hon fick bord och stolar för att ha någonstans att sitta och rita. Nyss fick hon en balanscykel för att vi hittade en Early Rider på blocket och tyckte att det var fånigt att den skulle stå i förrådet och bara vänta.

Mindre leksaker, som en nalle, en bil, en boll, några badleksaker får hon lite då och då när hon vill ha och det är läge. Det är inte så ofta.

Eftersom vi planerade så dåligt så fyller hon år på hösten, och har alla sina namnsdagar på hösten. Därför kommer det nog bli en del sommarleksaker i baraförattpresent framöver.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Gladskit

Vår son får alldeles för mycket grejer, tyvärr. Fast jag känner mig inte direkt skyldig utan det är hans pappa som ofta sticker åt honom smågrejer. Legogubbar, tidningar och sånt smått. Men ändå, det har nästan blivit så att han förväntar sig att få något när man är iväg och handlar och det är jättejobbigt. Särskilt som han är enda barnet och därmed är ganska mycket i centrum ändå.
    Jag är livrädd för att han ska bli bortskämd och inte fatta sakers värde, därför har jag x antal gånger försökt förklara för hans pappa att nu räcker det. Nu blir det inte en enda grej förrän till jul. För mig var det på jul och när man fyllde år som man fick saker som man önskat sig. De tillfällena faller ju liksom lite när man får saker hela tiden.

Vissa människor klarar det där ändå, en nära vän var väldigt bortskämd med saker och pengar när han var liten, blev servad med mycket hemifrån och behövde aldrig hjälpa till eller betala för sig hemma. Men han blev en vettig människa ändå för han visste att han var väldigt priviligerad och att alla inte hade det så.
    Däremot är ju risken lika stor att det går åt andra hållet, att man inte alls förstår hur lyckosamt man haft det utan förväntar sig en massa och blir bortskämd rent ut sagt och det vill jag INTE att min pojke ska bli!

• tackförfisken

Pysselprylar( papper, lim , färg mm) köper vi när det tar slut. Annars får dom större( 4 och 7 år) aldrig något. Dom får veckopeng och sparar själva till det dom vill ha. Sist köpte fyraåringen en stor leksakshäst för 500 kr.. lycklig som kunde betala den själv. Ja, till jul och födelsedag får dom såklart paket. Och böcker köper vi ofta. Men vi älskar att läsa:)

Svar på tråden Hur mycket saker får ditt barn?