• Äntligenmamma

    jobbar som förskollärare - skola in barnet på egen avd?

    Är så glad att jag hittat hit och läst om AP. För snart ett år sedan fick vi vår efterlängtade son efter flera års försök. När han väl kom så var han en riktig famnis, älskade att ligga och mysa, amma och sova i famnen vilket jag och min man lät honom göra. Om vi la honom ifrån oss så blev han ledsen och grät. Vi fick ganska fort höra att vi skämmer bort honom och att det inte skadar om barn får skrika lite, något som för mig låter helt vansinnigt. Vi fick också massa bannor för att han sover med oss och för att jag sagt att han får sova med oss så länge som han behöver. Jag kan bli irriterad på alla som tjatar om att jag ska sluta nattamma.. att han inte behöver det längre. Så jag har länge trott att vi är ensamma och annorlunda i vårt sätt att vara med vår pojke ända tills jag hittade er....

    TACK!! vilken glädje jag kände när jag hittade era trådar. Kändes som att jag hittat hem!!

    Nu till min fråga: Jag jobbar som förskollärare och har redan hunnit börja oroa mig för när vår son ska börja förskola. Han ska tidigast börja om ett år så jag vet att jag är tidigt ute i mina funderingar. Jag skulle helst vara hemma längre men det går inte. Jag tycker inte att man ska lämna bort sitt barn innan 3 års ålder och därför gillar jag verkligen inte tanken på att han ska börja förskola. Det känns så jättefel att han ska gå på en annan förskola och att vi ska behöva skiljas åt under dagarna när jag ändå arbetar inom det yrket. Usch, jag vet inte... eller jo jag vet att jag hade velat ha honom på min förskola men jag vet att det finns många som tycker att man inte ska ha sina egna barn på sin förskola. Jag vet att det inte skulle påverka mitt sätt att arbeta, jag skulle ändå ha tid och ork och engagemang för alla barn. 

    Vad tror ni?   

  • Svar på tråden jobbar som förskollärare - skola in barnet på egen avd?
  • likeabaws

    Vittra:

    Fast det är väl jättebra att andra förskolelärarmammor berättar om sina egna erfarenheter?

    AP? fniss.

  • vittra
    bästamamman skrev 2011-10-08 10:49:53 följande:
    Vittra:

    Fast det är väl jättebra att andra förskolelärarmammor berättar om sina egna erfarenheter?
    Ja det är absolut jättebra, men då kan man se efter andra lösningar och det klart att diskussionen är mer givande om det kommer från föräldrar som öht har liknande förhållningssätt till sina barn. Det klart att det blir en sned vinkling i tråden om det bara är föräldrar som inte ens har ett AP-förhållningssätt som svarar.

    Och det är verkligen dags att du tar tag i din attityd, förövrigt skulle väl du sluta skriva i den här tråden eftersom du hatade mig så mycket och uppenbarligen hatar AP så mycket (fast jag inte ens tror att du vet vad det är)?  Så schas med dig!
  • Your Mama Bear

    Jag är AP-förälder och tycker att det låter som en riktigt dålig idé. Tror inte att det är optimalt vare sig för ditt eget barn eller för de andra barnen. Det är ju helt omöjligt att behandla sitt barn likadant som en grupp andra barn, hur mycket man än försöker.

  • Regnig måndag

    En stor nackdel för det egna barnet är att man brukar ha större krav på det egna barnet därför att man vet att det kan.
    Tror det är oerhört svårt att undvika eftersom det kräver att man är mycket medveten om sitt eget tankemönster. Det finns en anledning varför lärare sällan undervisar sina egna barn utan de hittar alltid andra lösningar.


    FIRA DEN INTERNATIONELLA CAPS-LOCK DAGEN DEN 22/10!!!
  • Maxbox
    Regnig måndag skrev 2011-10-08 11:36:34 följande:
    En stor nackdel för det egna barnet är att man brukar ha större krav på det egna barnet därför att man vet att det kan.
    Tror det är oerhört svårt att undvika eftersom det kräver att man är mycket medveten om sitt eget tankemönster. Det finns en anledning varför lärare sällan undervisar sina egna barn utan de hittar alltid andra lösningar.
    Jo, jag tror också att det kan vara en risk. Min son har en dagiskompis i samma ålder som honom, vars mamma också är förskollärare på deras förskola. Jag upplever att det ställs lite för höga krav på det barnet. Kanske för att kompensera så att barnet i fråga inte ska favoriseras.
  • Planer för Juni

    Mamma fick min bror på sin avdelning när han var liten. Liten kommun med få valmöjligheter, det var inget mamma valde.

    Hon har i efterhand berättat att hennes kollega fick ta min bror till sig. Mamma blev mycket hårdare mot honom, just bara för att var hennes son.

    Min bror fann sig bra till kollegan och gick till henne när han var på förskolan.

    Mitt tips är prata med dina kollegor. Vad säger de andra? Kan ha gå på din avdelning men inte i din grupp? Bli inskolad av någon annan?

    Lycka till.

  • Fanny b
    vittra skrev 2011-10-08 09:36:32 följande:
    Nej precis, så är det ju för sådana familjer.
    Vad menar du med "sådana familjer"?
  • Fanny b
    viseversa skrev 2011-10-08 09:36:25 följande:
    Det är en av anledningarna till att jag INTE vill ha mina barn hos dagmamma. Jag vet inte hur hon behandlar mina barn bakom stängda dörrar.

    Och jag tror risken att hennes barn får mer uppmärkasamhet och fördelar är extremt stor. Hennes barn är ju hennes biologiska. Och klart dom är viktigast.

    Därför är det fel att ha sitt egna barn på samma avd när man faktiskt har ett jobb som innebär att man tar hand om ANDRAS barn.

    Sen finns det ingen annan vuxen för mina barn att ty sig till om dom inte skulle trivas med dagmamman. Jag vet inte om hon har gjort dom aktiviteter hon sagt att dom gör. Hur vet jag att hon inte bara sitter vid datorn och låter ungarna härja fritt? 

    Sen har dom ofta ingen utbildning heller. Och jag skulle inte känna mig trygg med att hon som ensam vuxen är ute på promenad med 7 ungar varav alla kan få ett ryck och springa rakt ut i vägen.

    Och vad gör man om dagmamman är sjuk? Då finns ju inget annat alternativ än att stanna hemma med sina barn själv och förlora inkomst. 

    Eller tänk om ett barn skadar sig allvarligt som kräver vård. vem ska åka in med barnet då? Hon kan ju inte lämna dom andra barnen ensamma och knappast ta med dom heller. 
    Det finns ju olika erfarenheter av att dagmammor. Själv var jag hos en dagmamma och känner inte igen mig i din beskrivning av din verksamhet. Visserligen så hade inte mina dagmammor egna barn, så jag kan inte uttala mig i denna fråga. Men när det gäller frågan om om man inte vet hur ens barn behandlas hos dagmamman, så kommer detta ofta fram. Det behöver inte handla om att dagmamman medvetet behandlar sina dagisbarn illa, utan bara om dålig personkemi mellan dagbarn och dagmamma. Själv trivdes jag inte hos min extradagmamma, och då fick jag byta sådan. Nu kan det vara så att olika villkor och regler gäller i olika delar av landet för dagmammor, men om min ordinarie dagmamma var sjuk, så fick jag komma till en fast extra dagmamma.  När det gäller aktiviteter så träffades ofta dagmammorna med sina barngrupper, vid den lokala skolan, och gjorde även andra utflykter. Samma problematik finns, dvs om personalen följer sin agenda när det gäller barnens aktiviteter, finns också på dagis.

    För om personalen tex säger att de är ute varje dag med barnen, så betyder inte att de gör det. Precis som dagmammor teoretisk kan välja att sitta vid datorn under arbetstid framför att engagera sin i sina dagbarn kan dagispersonal välja att stå vid sidan och bara titta på när barnen leker framför att engagera sig i deras lek.

    Jag skulle tro att för nödsituationer finns lösningar för dagmammor om de tex måste åka in akut med sjukt/skadat barn.
  • vittra
    Fanny b skrev 2011-10-09 10:24:59 följande:
    Vad menar du med "sådana familjer"?
    Att det är naturligt för sådana som säger föräldrarnas namn!
    Jag kanske skulle ha använt "de familjer" istället?
  • cloudberry79

    Jag är AP i mycket, men kan inte tänka mig att ha mitt eget barn som elev. Jag jobbar i skolan och har väldigt svårt att se en bra lösning på situationen eget-barn-i-klassrummet. Jag har sett riktigt dåliga lösningar på en liten byskola då en elev hade sin egen mamma som mentor, det är inte rättvist mot barnet att tvinga barnet in i dubbla roller. Även om man själv klarar att hålla både professionell och privat roll gentemot sitt barn tror jag det är oerhört förvirrande för BARNET att det är så. Mamma är en person på jobbet och en person hemma liksom, det kan man inte kräva av ett barn att förstå.


    If you love me - please don't feed me!
  • vittra
    cloudberry79 skrev 2011-10-09 11:40:04 följande:
    Jag är AP i mycket, men kan inte tänka mig att ha mitt eget barn som elev. Jag jobbar i skolan och har väldigt svårt att se en bra lösning på situationen eget-barn-i-klassrummet. Jag har sett riktigt dåliga lösningar på en liten byskola då en elev hade sin egen mamma som mentor, det är inte rättvist mot barnet att tvinga barnet in i dubbla roller. Även om man själv klarar att hålla både professionell och privat roll gentemot sitt barn tror jag det är oerhört förvirrande för BARNET att det är så. Mamma är en person på jobbet och en person hemma liksom, det kan man inte kräva av ett barn att förstå.
    Jag som själv kommer från en liten ort finner det visserligen helt naturligt eftersom alla var tvungna att ha det så... så jag ser ingen skillnad på skola och förskola i det läget och jag tyckte heller aldrig att det blev några konstigheter bara för att lärarna hade sina egna barn i klasserna. Men jag tycker ändå det är bättre då att ordna verksamhet i det egna hemmet om man inte vill utsätta barnet för de dagliga separationer som förskolan annars innebär.
  • Fanny b
    vittra skrev 2011-10-09 10:57:04 följande:
    Att det är naturligt för sådana som säger föräldrarnas namn!
    Jag kanske skulle ha använt "de familjer" istället?
    Då förstår jag vad du menade. Tack för att du förklarade det.
  • FenomenaA

    Jag arbetar som förskollärare, och är AP-förälder i det mesta, och skulle inte ha mina barn på min avdelning. Speciellt inte som 2-3-åringar. Förskollärarrollen och föräldrarollen är så väldigt olika. Jag varken vill eller kan vara professionell emot mitt barn. En tvååring är, i mitt tycke, liten. Den vill förmodligen, iaf som nyinskolad, sitta mycket i mammas knä. Kanske amma? Då kan jag inte göra mitt jobb, och jag VÄGRAR skjuta mitt barn ifrån mig för att vara "professionell". Det rimmar illa med mina prioriteringar (som faller under AP).

    Vi löser detta genom att vara hemma med sonen tills han är 2½ år, med vårdnadsbidrag. Sen går han korta dagar, och jag jobbar på en annan (närbelägen) förskola. 

Svar på tråden jobbar som förskollärare - skola in barnet på egen avd?