• mucklis

Tidig potträning? När började ni?

Hej!
    Min son på 8 ½ månader har en tand på g och är väldigt lös i magen. Detta har resulterat i illröd rumpa, så röd att han inte ens kan ha blöja på sig. Jag skippade blöjan och lät honom krypa runt i små luftiga kalsonger istället. För ett tag sedan misstänkte jag att han behövde kissa då det gått ett tag sen senast. Jag tog av kalsongerna och satt honom på pottan och han började kissa efter ett litet tag.

Jag vet att han bara är 8 månader, men nu när han ändå inte kan ha blöja och i princip "måste" kissa på potta, ska man fortsätta att bekanta honom med den lr börja med blöjor på heltid igen efter att det röda på rumpan är borta? När började ni potträna era små? =)

• Svar på tråden Tidig potträning? När började ni?
  • Mariaaa

Ha blöja på med ta av efter maten och sätt han på pottan :) så gör jag med min tös som är 9 1/2 månad. Fungerar jätte bra.
    Även direkt på morgonen så sätter jag henne på pottan då hon oftast kissar då.

• fågelblå

Mina tvillingar är 9 månader och har kissat och bajsat på potta sedan de var 5 månader. De använder båda blöjor också så är inga blöjfria barn men sonen bajsar nästan bara i pottan. Tjejen verkar inte bry sig lika mycket ifall det kommer i blöjan men båda två kissar varje gång man sätter dem på pottan i samband med blöjbyte.

Det här är egentligen inget vi strävat efter men sonen verkar föredra att göra sitt i pottan och det blir bertydligt färre blöjor så här. Båda älskar att sitta på pottan också så tycker att man i princip kan börja hur tidigt som helst om de verkar tycka om det. Vår äldsta dotter slutade också bajsa i blöjan då hon var runt 8 månader men hade ändå blöja tills hon var lite på två år. Tidig potträning behöver alltså inte betyda att de blir tidigt blöjfria.

Lycka till!

• mucklis

Hittade precis min son i en kisspöl hehe. ^^ jag tänkte vänta lite med att sätta honom på pottan efter maten, men skulle nog satt honom där direkt inser jag nu. =) Kul att det funkat så bra för er, Mariaaa och fågelblå. Jag tänker fortsätta med att ha honom utan blöja hemma då och då och sätta honom på pottan.

• karet

Vi började sätta L på pottan vid 6 månader typ. Hon är nu helt blöjfri (bortsett från nattetid) och har varit det sedan 2-årsdagen. Mellan 1-2 år var hon helt torr hemma men hade blöja borta.

• mucklis
    karet skrev 2011-10-09 14:58:45 följande:
    Vi började sätta L på pottan vid 6 månader typ. Hon är nu helt blöjfri (bortsett från nattetid) och har varit det sedan 2-årsdagen. Mellan 1-2 år var hon helt torr hemma men hade blöja borta.
    oki =) rätt bra att man faktiskt kan börja tidigt med. Jag menar, varför måste man vänta tills de är runt 2? =) Men ska ligga i och försöka sätta honom på pottan lite då och då.
  • moggleif

I västvärlden är vi ju faktiskt löjligt sena med just detta. Så kör på det som du känner för.

• mucklis
    moggleif skrev 2011-10-10 11:54:09 följande:
    I västvärlden är vi ju faktiskt löjligt sena med just detta. Så kör på det som du känner för.
    Yes, ska fortsätta sätta honom på pottan. =)
  • Merlot

Dottern satte jag på pottan vid 7mån. Vid 11 mån kunde hon säga "kissa" när hon behövde gå på pottan så hon kände av det tidigt. Hon blev torr dagtid vid 15 mån och nattetid vid 21 mån.

En del säger att det handlar om en mognad, och visst kan jag tro det för min son som jag gör på samma vis med är inte alls lika "tidig". Han är nu 12 mån och kissar alltid just innan vi tar bort blöjan så jag antar att han inte kan kontrollera det utan det kommer då han ser pottan och kommer på att han är kissnödig. Men han får sitta på pottan varje dag så att det blir en rutin. Till slut kommer han ju få kontroll över blåsan och då är pottan en bekant vän

Men annars tycker jag detta med mognad är lite uttjatat. Tror att många barn hade kunnat vara torra tidigare om man verkligen skulle sätta dem på pottan istället för att vänta tills de själva vill. Jag tycker man ska lära barnen att sitta på pottan tidigt. Då har de möjlighet att välja den då de faktiskt får kontroll över blåsan. Det är en annan sak än då de vill bli av med blöjan. Det kan ju vara först vid 4 år även om de egentligen hade kunnat kontrollera det vid 2 års ålder. Jag anser att ett barn som kan kontrollera det ska gå på pottan/toa som alla andra friska människor. Så om ditt barn verkar lyckas rätt så bra på pottan redan nu, tycker jag absolut du ska fortsätta med det!

• mammaskön

Jag började sätta min dotter på pottan när hon var 8 månader. Satte henne på morgonen och efter maten. Det har gått jättebra. Hon är nu 1 år och bajsar och kissar i pottan. Hon är inte torr,det kommer kiss i blöjan, men det är väldigt smidigt att slippa bajsblöjor.

Så fortsätt du, tycker jag.

Jag tycker även att det känns skönt att börja tidigt för då har jag inte känt någon press att det ska lyckas. Utan vi har kunnat ta det med lugn.

• mucklis
    Merlot skrev 2011-10-11 09:53:06 följande:
    Dottern satte jag på pottan vid 7mån. Vid 11 mån kunde hon säga "kissa" när hon behövde gå på pottan så hon kände av det tidigt. Hon blev torr dagtid vid 15 mån och nattetid vid 21 mån.

En del säger att det handlar om en mognad, och visst kan jag tro det för min son som jag gör på samma vis med är inte alls lika "tidig". Han är nu 12 mån och kissar alltid just innan vi tar bort blöjan så jag antar att han inte kan kontrollera det utan det kommer då han ser pottan och kommer på att han är kissnödig. Men han får sitta på pottan varje dag så att det blir en rutin. Till slut kommer han ju få kontroll över blåsan och då är pottan en bekant vän

Men annars tycker jag detta med mognad är lite uttjatat. Tror att många barn hade kunnat vara torra tidigare om man verkligen skulle sätta dem på pottan istället för att vänta tills de själva vill. Jag tycker man ska lära barnen att sitta på pottan tidigt. Då har de möjlighet att välja den då de faktiskt får kontroll över blåsan. Det är en annan sak än då de vill bli av med blöjan. Det kan ju vara först vid 4 år även om de egentligen hade kunnat kontrollera det vid 2 års ålder. Jag anser att ett barn som kan kontrollera det ska gå på pottan/toa som alla andra friska människor. Så om ditt barn verkar lyckas rätt så bra på pottan redan nu, tycker jag absolut du ska fortsätta med det!
    Just nu sätter jag honom oftast på pottan bara för att vänja honom vid den. Låter honom vara utan blöja lite då och då. Han har inte kissat eller bajsat i pottan sedan han gjorde det senast men det är väl mest för att han inte gått utan blöja jätteofta. (han har inte blöjutslag längre och det börjar bli kallt så vill helst ha kläder på honom) Han verkar dock intresserad av pottan. När den står framme kryper han fram till den och undersöker. =) Som mammaskön skrev så känner jag att jag inte behöver stressa med det då han är så liten, men det är skönt att börja tidigt så att han kanske börjar gå på pottan tidigare.

Belönade ni de små när de kissat lr bajsat på pottan? Alltså sa vad duktig du är, osv. Hur motiverade ni dem till att vilja gå på pottan? Eller kom det naturligt? =)
  • Krake

Det är aldrig för tidigt för potta/toa så länge det sker avslappnat och utan press, stress och prestationskrav.

Vår son satt på toa första gången när han var 3 veckor. Han bajsar på toa ca en gång om dagen, så sparar vi ett bajsblöjebyte. Men vi har ingen ambition att få honom torr än på ett tag. (han är 16 månader) 

Moster, inte monster.
  • Krake
    mucklis skrev 2011-10-16 09:14:31 följande:
    Belönade ni de små när de kissat lr bajsat på pottan? Alltså sa vad duktig du är, osv. Hur motiverade ni dem till att vilja gå på pottan? Eller kom det naturligt? =)
    Nej, ingen belöning men vi delar fascinationen och glädjen över den fina högen och den roliga toaspolningen. Säger typ OJ vad MYCKET BAJS!!! Det tycker han är kul...
    Moster, inte monster.
  • mucklis
    Krake skrev 2011-10-16 09:40:18 följande:
    Det är aldrig för tidigt för potta/toa så länge det sker avslappnat och utan press, stress och prestationskrav.

Vår son satt på toa första gången när han var 3 veckor. Han bajsar på toa ca en gång om dagen, så sparar vi ett bajsblöjebyte. Men vi har ingen ambition att få honom torr än på ett tag. (han är 16 månader) 
    Krake skrev 2011-10-16 09:41:46 följande:
    Nej, ingen belöning men vi delar fascinationen och glädjen över den fina högen och den roliga toaspolningen. Säger typ OJ vad MYCKET BAJS!!! Det tycker han är kul...
    Oki =) oj, det var tidigt, men det skadar väl inte antar jag. ^^ vi sa: "vad kul, du har kissat på pottan!" när han kissade. Han log lite så antar att han tyckte det var kul. =)
Svar på tråden Tidig potträning? När började ni?