• twix

Kanarieöarna i mars 2012

Funderar på att åka till värmen i mars 2012. Vi har pratat om Kanarieöarna. Behöver lite tips. Vi åker två vuxna och två barn (3 år och 1 år och 9 mån). Någon som varit på något bra ställe med små barn??? Vad ska man tänka på??
    Har sett ett ställe Blue village Flamingo (Lanzarote) beach hotel, någon som varit där??? Hur var det i så fall?
    Någon som varit på Sunwing resort och spa Arguineguin?? Hur var det??
    Hur är maten när det är all inclusive?

Tar tacksamt emot alla tips vi kan få.

♥ ♥ (¯`°?.¸♥ Två prinsar ♥¸.?°´¯) ♥ ♥
  • Svar på tråden Kanarieöarna i mars 2012
  • Islandgirl01
    Lumo skrev 2012-01-09 23:15:47 följande:
    Klart du kan amma. Rekommenderar det t o m då det tryckutjämnar. Be om kuddar o filt innan ni startar! Du får som en liten sele till bäbisen som du fäster i ditt bälte.

Be om plats i gången så du lätt kommer ut om ni behöver röra på er.

Ta med småpryttelgrejer att underhålla med o ev saker hon gillar att äta. :)
    Toppen, tack snälla för tipsen!
    Någon som vet vilken del av ön som är bäst gällande vädret men även småbarn? Har en 5 åring och s¨å då lilltjejen på snart 8 mån
  • Pigelinen
    Islandgirl01 skrev 2012-01-09 23:18:47 följande:
    Toppen, tack snälla för tipsen!
    Någon som vet vilken del av ön som är bäst gällande vädret men även småbarn? Har en 5 åring och s¨å då lilltjejen på snart 8 mån
    Jag har hört att södra ska vara mer solsäkert såhärårs men jag vet inte. Det är vår premiärtur till kanarieholmarna;)

Vi kommer vara två vuxna o två barn ur min familjs (samt ytterligare 14pers... mina päron och alla syskon med familjer) och vi kommer som ni inte ha plats åt vår lilla, vår dotter kommer vara 13månader drygt när vi åker o stora tjejen 3½år. När vi flög i höstas så satte vi stora dottern imellan oss o jag vid gången med lillan. Smidigt att få lite extra plats vid benen på stora dotterns plats;)
  • Kenneth A

MAM88. Det börjar bli lite tråkigt att läsa om dryga svenskars inställning till övriga svenska turister. Aldrig reflekterat över att du också är en turist?  Apropå att de flesta talar "Svenska" Det vill jag påstå är en lögn!

Någon fras får man höra från restaurangägarna, som allt som oftast bakar ihop Svenskan och Norskan. De ska sälja in sin mat till oss, då är det väl bra om de lärt sin någon liten charmig fras.

Dessutom är Spanjorerna fantastiskt tillmötesgående vad gäller turisternas klumpiga försöka att tala Spanska, vilket även inkluderar mig.

Skillnad mot Fransmännen det.

1500 sek/dygn skriver du? Gick du på lyxkrog varje dag, eller ingår det en hel del drinkar i den summan?

Jag har varit på GC-Puerto ricco 5 ggr på 3 år. Skälet är just de trevliga människorna, den relativt billiga maten, att maten är god gör inte saken sämre.

Jag åker tillbaka i Mars-8, fick en resa (1V) inkl hotell i Amadores för 4596 (fritidsresor) för 2 personer.

Jag och min fru 48 år, lever gott på 1500/dygn. Då kan jag garantera dig att det slinker ned en hel del drinkar-vin-öl inom ramen för sen summan.

Jag kan jämföra med Teneriffa då jag var där 2005. Inget större fel (Los cristianos) på den ön, om det just då inte vore för den ihärdiga nybyggnationen. Konstgjort gräs över den södra sidan. Inte mkt av den varan i PR!!!

Jag fick en smärre c hock första gången jag besökte Puerto rico. De har enligt mig ALLT. Vita stränder, många stränder, trevligt folk, bra priser och god mat. Och vill jag vara uppe halva natten så har jag ca 100 barer-pubar-restauranger (Europacentret) att välja på. Vill jag tillbringa kvällen  med att se på solnedgången så tar jag mig bara en km till amadores där det också serveras utmärkt mat till bra priser. Amadores är mkt lugnt kvällstid.

Min favorit är en restaurang nere vid den gamla hamnen i PR. Waikiki heter den. Verkligen god mat oavsett jag äter pasta-fisk eller kött.

Servicen som jag får har jag aldrig fått i svedala! Restaurangerna i hamnen håller generellt sett en lite högre klass, (dock bara ca 10% på priset) pga att ca 75% av turisterna väljer Europacenter.

Mitt emot denna pärla ligger en mkt trevlig sportbar (Var där när spanien vann WM) som heter hawaii. En våning ovanför denna sportbar ligger det 5-6 restauranger, av vilka jag ätit hos 2. Rhodos palace åt jag på efter lyriska inl på nätet. En mkt bra grek! Den andra var lite av en besvikelse, dock inte äckligt. Jag har funnit så många bra restauranger i PR så jag har blivit lite bortskämd/kräsen. Jag åker alltid till Puerto Mogan, Gran canarias venedig säger de frälsta. Jag tycker dock att det är en extremt trevlig liten stad. Resan dit tar 30 min med båt-kostnad 10 Eur tor.

Henry,s uppe i bergen är en riktig pärla, dyrare men värt vartenda öre!!!

Så jag undrar vad din vännina är för en reseledare som inte verkar kunna finna pärlorna. Kanske är det för att de rekommenderar mediokra restauranger själva till turisterna. Jo, så är det, sen äter de där själva med en mkt förmånlig rabatt.

Jag kommer aldrig att åka till Indien. Så där ser man hur olika vi upplever saker o ting. Jag ville bara skriva lite om folket och priserna då ditt inl är extremt missvisande.

mvh/Kenneth

• Kenneth A

arguineguin har jag bara besökt. Enligt en vän är hotellet mkt bra, speciellt om ni är en familj. Han hade inte all-incl så det kan jag inte uttala mig om. Dock, det är 4-stjärnigt vilket brukar betyda bra mat. Området har dock ingen strand. Stranden de nämner är patetisk. Du har iofs bara en kvarts promenad till den fina Anfistranden. 5 min med taxi 3,50 Euro och du är i stormens öga ;O) Puerto rico. Handla parfym till du spricer i Europacentret. Halva priser och t.o.m. under det!!!

Någon i tråden frgade om en solsäker plats. Jag har ALDRIG besökt en solsäkrare plats är just Puerto rico-GC.

Skälet till att vi åker tillbaka nu igen. 8-Mars är för  jag vet att sannolikheten för minst 25C är mkt stor.

Det är Europas solsäkraste plats nästan året runt. I januari förra året njöt jag av svensk sommarvärme 6dgr av 7.

mvh/Kenneth

• Pigelinen

åh mera tips;)
    Ska skriva ner det du skrivit Kenneth. Vi åkter i ett större sällskap till ett AI med splasch hotell, men vi vill ju se ltie av ön min lilla del av sällskapet, två vuxna, en 3!åring o en 13månaders. Blir nog att ta lokalbussen endel. Vi kommer bo typ någon halvmil från Porti Ricco

• Islandgirl01

jättebra tips Kenneth.
    Vilket kanonpris till Amadores med FR. Hur lyckades du med det? Vi sitter i detta nu och letar just till Amadores eller närheten med FR och får dessvärre inte samma priser. Tips?

• Machapuchare
    MAM88 skrev 2011-12-15 08:48:59 följande:
    Kom hem från gran canaria i måndags ALDRIG MER! Har en väninna som bor där och arbetar för Fritidsresor så vi bodde hos henne. Vi sa, och även hon, att betala inte för boende det är det inte värt.-JÄVLIGT dyrt att leva-Turistigt, fruktansvärt mycket turister-inget grönt, bara massa utttorkad mark.-sa jag att det var så mycket turister och att de pratade svenska och hade svenska menyer överallt? NEJ tack. Tillråda på allt var det så dyrt!!Åk till teneriffa, det ska vara bättre enligt min väninna:)

Om du säger att Gran Canaria inte är grönt, bara en massa uttorkad mark så har du uppenbarligen inte sett dig omkring! Uppe i bergen finns massor av vackra tallskogar. Jag kan varmt rekommendera en tur upp i bergen om man har möjlighet att hyra bil för där är väldigt vackert!
  • Machapuchare
    Islandgirl01 skrev 2012-01-09 22:03:41 följande:
    Hej, hoppas det är ok att jag hoppar in här. Har en fråga hur ni gör med bebisarna på flyget. De får ju ingen egen stol. Resan till GC tar ca 6 timmar och lilltjejen kommer vilja sova och även röra på sig. Hon är snart 8 månader. Hon dricker heller inte välling eller ur flaska, kan man amma under start och landning?

Vår liten sov i bärsele (Manduca) på flyget både dit och hem. Väldigt smidigt!
  • MAM88

Macha.... : nja känner bara en som är BOSATT där och jobbar för Fritidsresor . Det är både hans och min uppfattning! Åker hellre till Insdien än GC .ALLA gånger och så mycket dyrare blir det INTE! Och japp var uppe i bergen!

• Kenneth A
    Islandgirl01 skrev 2012-01-12 21:51:39 följande:
    jättebra tips Kenneth.
    Vilket kanonpris till Amadores med FR. Hur lyckades du med det? Vi sitter i detta nu och letar just till Amadores eller närheten med FR och får dessvärre inte samma priser. Tips?
    Hej. Kul om mitt inl kan hjälpa någon. Tyvärr så missade jag på priset. Det ska vara 5496, bokade för bara ett par dgr sen. Hotelletheter Roslara och fann det via destination.se Det är frtidsresor som står för resan.

Jag tror faktiskt att det finns resor kvar till det priset. Jag har aldrig tidigare bott i Amadores. Men, eftersom jag kan området hyfsat så går jag till PR på 20 min. Taxi för överkomliga 3-3,50 Eur.

Jag har bott tre ggr hos Revoli playa. Ett kanonhotel som gladde mig enormt sommaren 11. e hade haft stäng i fyra mån för en totalrenovering. Underbar personal. Underbara rum!!! Närheten till allt är inte heller fel. In till Europacenter 10 min promenad,max! Till playan samma tid. Ett minilivs med BRA priser. Spar nere vid playan är så billigat att jag trodde jag sett fel på priserna. En medioker öl-33 cl 0,30= 2,70 sek. En heiniken samma mått 0,60. En läsk 0,60. Ost salami bröd osv till mkt förmånligare priser än hemma. Varken Mallis eller Teneriffa var i närheten av de låga priserna. Teneriffa hade dessutom ingen vidare mat. Nöjd med måltiden 2-3 ggr på 2 v är inte bra. Nu är jag kanske lite orättvis mot teneriffa då jag inte lade någon större tid på att finna de bra restaurangerna.

Leta gärna på nätet efter mattips. Tripadvisor är en bra site där ni kan finna en hel del bra restauranger. Dock, är det bara hyllat av engelsmän ska ni ta det med en nypa salt :o)

Min frus vän hade inte så höga förväntningar den förra vintern-26-Jan, hon blev galet glad när resan blev klar. Hon hade föreställt sin ett Europacenter typ instängd galleria. Det är inte ens i närheten av det. Tänk er istället ett Colloseum med retauranger pubar barer tec på äktarna så hamnar ni nära. Alltså inte taktäckt. 3-4 st säljer Estrella ISKALLA öl för 1,50= 13,50 sek. Då kan man inte klaga på priset. I Europacenter tog det ett bra tag innan jag åt första gången. Vi fann en kinakrog buffe md en FANTASTISK MAT!!! 6,90 Euro. 3,90 för de små.

Min tanke var att detta tar de igen på vinet/ölen. Den tanken kom på skam-då vi betalade ca 23-25 sek för en halvliter.

Sommaren är kanon på denna plats. Dock, senaste sommaren nådde temeraturen trot eller ej, upp till 50 C. Visserligen bara 2 dgr, men oj, vad jag svettades. Som diabetiker blir jag lite smånervös när värmer tokstiger. Men, med druvsocker iskalla öl och god mat fixar sig det mesta. När jag och frugan + 4 barn 2 av dem mina vuxna döttrar + två småttingar 16-17 år bodde på Revoli i Augusti mätte de upp 32C i polen. När jag svettas i polen är det aningen för varmt.

Frugan skulle prompt se flamencodans. Strax innan entren ca 50 m, så har de en kanonretaurang där uppträdandet sker efter maten. Inget inträde och absolut inga rövarpriser på maten. Nu är jag dock osäker på om den är öppen vintertid, men jag tror det. 

Var någonstans kan jag är en avocado med gambasräkor och en ljuvlig dressing till som lunch för 60 bagis??? En carbonara vid favoriten Waikiki (Gamla hamnen) för 7 Euro. Jag kan garantera att även den mest hungrige blir mätt. Servicen på den retaurangen har jag varken tidigare eller senare fått uppleva.

En liten rolig anekdot. PR är trots allt rätt litet, så när jag återvänder till revolis bar lunchställe eller deras  minimarket så känner folk igen en. Det blir lite som att träffa en vän om än för en kort tid. Samma visa har jag upplevt på retauranger, vilket bara är av godo. Och ni som reser med barn, herregud, vad de älskar barn.

Tidigare så var playa ingles det stora resmålet. Jag skulle ALDRIG bo där. Så ghettoaktigt. Inkastarna på retaurangerna är inte kloka. Det är lite för mkt mafiosostil övet det området. Prostutionen lyser inte heller med sin frånvaro. Jag läste att Playa del ingle skulle få en miljard från Eu för upprustning av området.

När ni går i hamnen, där ni även kan få åka med en speeboat-35 Euro-25min-person. Så gå inte fram till indierna som är mittemot Waikiki. Då blir ni tvärblåsta. Det är även från denna hamnen ni tar de fina/säkra båtarna till Puerto-Mogan,-10 Eur-tor. Där ni även  åka ubåt, givetvis en gul ;) Ni kan även starta eran promenad därifrån mot Amadores. Det är en säker bred gång på utsidan av själva berget. Passa då på och titta ned på  lagunerna. Efter 15 min så ser ni den mäktiga Amadoresstranden ovanifrån. Dock, stranden ärr inte så lång. Jag skulle gissa på 800-1000 m. Den är iofs hyfsat djup, och det fins alltid solsängar-4 Euro över.

Det som förrbryllat mig ärr att caraierna säger att det 'är högsäsong vintertid? Har jag inte märkt. Jag tycker att pulsen är så mkt högre somartid. Det är så många övervintrande pensionärer vintertid, vilket givetvis inte stör på något vis. Men det känns iaf som att det är fler turister sommartid.

Det var då släva f*n vad jag hyllar detta ställe. Är det den enda plasten jag har besökt? Nej! Jag har sett 9 länder. Jag har varit i Spanien minst 12-13 ggr.Dock, jag har aldrig blivit så fäst vid en plats som denna.

Inget negativt? Jo. Nötköttet är inte vad det borde vara, det smakar papper. Det finns säkert något ställe som har bättre marinad/krydda. Men tyvärr så har jag provar 5-6 ggr, ingen gång gjorde mig glad. Köttet är mkt mört, det spricker på något annat.

Fläsfilen, å andra sidan en annan sort, rekommenderas utan ångest. Fisk skaldjur kyckling  och paellan är superb!

Ett prisex till. Paella som bara kan beställas för 2 kostar 23-25 Eur. Supergott, speciellt hos waikiki!!!

Ni som har tonåringar behöver inte oroa er. Det finns 3 diskotek i Europacentret för dem. Som ett dragplåster (förmodar jag) har de 3 transvestiter som går omring på styltor i centret. Enligt mig ett kul inslag, det fotas vilt när de kommer. Vid en jämförelse är säljarna i centret rena västanvinden. Ett no thank's räcker nio ggr av tio.

Gå inte på säljarnas snack, står lite varstans om möjligheten att åka gratis taxi till amadores eller anfi. Ni får så fort ni kliver ur bilen en extremt trevligdam (vilket gör det hela svårare)  som eran guide. Till råga på allt bjuder fanskapet på en liten lunch ;) Hon lämnar er inte ur sikte en sek, utan vill bara sälja andelsslgh och få er att handla i deras köpcenter. Centret i Anfi är lyx, Lacoste rayban osv. Nu köpte jag iofs 2 par Rayban i Eurocentret PR, jag kunde inte motstå det, när priserna låg på 800-900 istället för 1500 som här hemma.

mvh/Kenneth
  • Snösparv

Vi har funderingar på Gran Canaria med vår ettåring, så jag lånar gärna tråden lite jag med Glad Jag undrar om ni som rest med så små barn tagit med egen mat? Vi bor troligtvis på allinclusive. Klurar på att åka med apollo.

Vi själva är beresta och reser aldrig på charter, men nu vill vi göra en enkel resa med vårt lilla barn. Vill inte att det är för varmt heller. Håller med TS om att vi vill få lite sol och miljöombyte!

Så inga tips om att inte åka dit tack Flört

• Machapuchare
    Snösparv skrev 2012-01-16 12:44:13 följande:
    Vi har funderingar på Gran Canaria med vår ettåring, så jag lånar gärna tråden lite jag med Jag undrar om ni som rest med så små barn tagit med egen mat? Vi bor troligtvis på allinclusive. Klurar på att åka med apollo.Vi själva är beresta och reser aldrig på charter, men nu vill vi göra en enkel resa med vårt lilla barn. Vill inte att det är för varmt heller. Håller med TS om att vi vill få lite sol och miljöombyte!Så inga tips om att inte åka dit tack

Vår ettåring åt samma mat som oss och det fungerade utmärkt. Äter samma mat som oss hemma också. Hade med några burkar (frikadeller) att använda när vi inte ville beställa en egen portion till liten. På hotellet åt vi buffé och det fanns alltid bra saker för liten att äta där.
  • DramaQueen
    Kenneth A skrev 2012-01-13 18:34:03 följande:
    Sommaren är kanon på denna plats. Dock, senaste sommaren nådde temeraturen trot eller ej, upp till 50 C. Visserligen bara 2 dgr, men oj, vad jag svettades. Som diabetiker blir jag lite smånervös när värmer tokstiger. Men, med druvsocker iskalla öl och god mat fixar sig det mesta. När jag och frugan + 4 barn 2 av dem mina vuxna döttrar + två småttingar 16-17 år bodde på Revoli i Augusti mätte de upp 32C i polen. När jag svettas i polen är det aningen för varmt.
    Intressant det du skriver om att du påverkas av värmen som diabetiker, det gör jag med, med min diabetessköterska är helt inkomitent så hon säger att det inte har med saken att göra. Hur reagerar du??

Sorry att jag lånade tråden =) Men tummen upp för Lanzarote, gillar den ön =)
  • Kenneth A
    DramaQueen skrev 2012-01-16 16:25:29 följande:
    Intressant det du skriver om att du påverkas av värmen som diabetiker, det gör jag med, med min diabetessköterska är helt inkomitent så hon säger att det inte har med saken att göra. Hur reagerar du??

Sorry att jag lånade tråden =) Men tummen upp för Lanzarote, gillar den ön =)
    Hej DramaQueen.

Din diabetessköterska borde byta jobb. Värmen gör per automatik att du förbränner mer,alltå lägre värden.

Oavsett du simmar cyklar tränar på gym eller solar så startar förbränningen extra, ett dilemma för alla diabetiker, dock lätt att få kontroll över iaf för mig.

Blir det tokvarmt 45c och över det så garderar jag mig med en druvsocker varje kvart. Dricker öl, vilken uppoffring ;) äter gärna pasta (kolhydrater) så brukar jag fixa det. +:et är att jag kan äta en hel mjukglass och av ren nyfikenhet testa mig på hotellet 10 min och 700m promenad senare, och ha fantastiska 5-6

Jag drar även ned på medicineringen när jag är i värmen, annars skulle jag få tokkänning. Glöm inte saltet.

Man mår riktigt illa när man känner av saltbristen. För varnen satsar/ade jag på en påse turkisk peppar per vecka, det gick bra och de åt det med glädje. Nu börjar jag längta till PR bara 6 V kvar.

mvh/Kenneth
  • Kenneth A
    MAM88 skrev 2012-01-13 17:25:23 följande:
    Macha.... : nja känner bara en som är BOSATT där och jobbar för Fritidsresor . Det är både hans och min uppfattning! Åker hellre till Insdien än GC .ALLA gånger och så mycket dyrare blir det INTE! Och japp var uppe i bergen!
    Ja, åk du till Indien. Men att det inte skulle vara så mkt dyrare är en utopi. Har du räknat in armadan av dyra sprutor som ska tas innan resan? Iofs så belastar det bara budgeten under den första resan. En vän till mig höll på att stryka med i Indien. Han fick i sig läckande flodvatten via hotellet.

Iofs så borde han ha varit försiktigare, och inte en borstat tänderna i deras kranvatten. Nu har iofs inte det så mkt med själva landet att göra. Dock, han hade det så tråkigt så klockorna stannade.

Å andra sidan så uppskattar du något som kanske inte är riktigt hans melodi. Det är just det den här tråden handlar om. Alla är olika funtade, vi har ofta olika smak, vad gäller kultur,mat och övriga intressen. Det måste vara rena döden för en som inte gillar sol, pasta och fotboll, att åka till Milano :)

Men jag med familj och vänner har funnit så mkt som tilltalar oss på Gran canari, då speciellt Puerto Rico.
    Jag är fullständigt klar över att jag kommer att besöka PR minst en gång/år livet ut.

Jag åker till Dalarna varje sommar, ingen tycker att det är konstigt, så varför inte även samma plats utomlands om man tror sig ha funnit sin pärla. Ps priset du betalade för en flygstol är mer än vad jag ger med hotellet inräknat. så det gäller att använd nätet flitigt, och plöstligt händer det. ds

mvh/Kenneth
Svar på tråden Kanarieöarna i mars 2012