• Två döttrar och en son

    Precis fått en undulat....

    Sonen fick en undulat när han fyllde år.
    Vi har aldrig haft fåglar förut.

    Hur ska vi ta hand om den?

    Hört att de helst ska vara två. Stämmer det?
    Kan jag bara gå och köpa en till då och sätta i buren??
    Hona eller hane?
    Vi har en hane.

    Han hade en hona hos sig fölrut fram till för ca två månader sen, då hon rymde tydligen...  

    Vilken frukt/grönsaker kan man ge till en undulat?
    Hur fångar man den igen om man släpper ut den att flyga i ett rum??       
    Hur får jag den tam?

    Vad vill den ha för "underhållning"?

    Hur är det med spegel? Dåligt eller bra? 

    Massa frågor!! 

  • Svar på tråden Precis fått en undulat....
  • Livisu

    Behöver de verkligen sällskap i form av en annan fågel? Han får ju sällskap av familjen också?

  • Två döttrar och en son
    Livisu skrev 2011-10-10 15:35:21 följande:
    ;) Jag hade iaf inte vågat ta emot den om jag inte visste nåt om det.
    En släkting har en undulat och den flyger in i buren när man lägger mat där.

    Nehej.
    Men jag visste lite om dem. Har dessutom träffat och kollat in den förut hos släktingen och läst lite i en undulatbok. Så helt aningslös är jag inte... Hade nog heller inte vågat ta hand om ett djur jag inte vetat någonting alls om!
    Men det känns som att det finns väldigt mycket mer att lära sig och bra att veta om dem än det lilla jag uppsnappat.

    Jag är mest rädd för att den ska smita....    
  • Ssimple
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 15:29:15 följande:
    Tack ska du ha!

    En del saker har jag väl vetat innan men t ex vilken frukt hade jag ingen aning om...
    Har haft hamstrar förut men det är ju inte riktigt samma djursort så. Skrattande  

    Track för tipset om taket!

    Men när kan jag tänkas släppa ut den första gången då...?Obestämd  

     Så det är en hona vi ska köpa alltså?
    Två hanar slåss eller...?

    Men kan man bara sätta in henne till honom direkt då??
    Blir de inte väldigt rädda eller slåss då....?

    Har inte riktigt pengar att köpa en helt ny bur till nu pga att han ska ha en kompis.....      
    Jag skulle råda dig att ha dom separat första dagarna. De kan få vara i varsin bur men ändå höra och se varandra. Man kan också lägga in den direkt men då kanske dom blir rädda, även om de vänjer sig med tiden.  Och så en annan grej, kolla på ex blocket om du vill köpa bur. De är många som säljer billigt jämfört med affärerna. Ha en stor bur så de kan flyga och röra på sig i buren också. Du kanske kan fråga personen du fick undulaten av alltså få deras bur kanske som du kan använda  till den nya undulaten :)
  • Två döttrar och en son
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-10 15:25:20 följande:
    Om din undulat ska bli tam så ska den inte ha sällskap. Undulater som har sällskap bryr sig bara om varandra.
    Vår undulat har dörren till buren öppen så gott som dagligen och flyger ut och in som det pasar honom. Så fort han ser att någon tar en banan, ett äpple eler annat ätbart så kommer han och vill smaka.

    Det där har jag också hört....

    Så en gång för alla: Måste undulater vara minst två för att inte lida??

    Eller kan de klara sig bra med människor som umgås ofta med dem....?   
  • Ssimple
    Livisu skrev 2011-10-10 15:44:53 följande:
    Behöver de verkligen sällskap i form av en annan fågel? Han får ju sällskap av familjen också?

    Familjen är människor, inte djur.
  • Två döttrar och en son
    Ssimple skrev 2011-10-10 15:49:46 följande:

    Familjen är människor, inte djur.

    Sant.
    Men många har ju ensamma undulater och dessa blir tama och pratar osv...
    Men de lider alltså av att inte ha en annan fågel hos sig?
  • Ssimple
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 15:53:39 följande:

    Sant.
    Men många har ju ensamma undulater och dessa blir tama och pratar osv...
    Men de lider alltså av att inte ha en annan fågel hos sig?
    Ja, det är klart. Tänk dig om du var ensam i ett rum hela ditt liv. Ni kommer inte alltid ha tid att umgås med fågeln och då kommer stackarn bara sitta där om dagarna :(
  • Ssimple

    Om den har en kompis kan dom leka, putsa varandra, sjunga etc.

  • Tonårsmamman1
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 15:53:39 följande:
    Sant.
    Men många har ju ensamma undulater och dessa blir tama och pratar osv...
    Men de lider alltså av att inte ha en annan fågel hos sig?
    Verkligen inte, vår undulat mår hur bra som helst. Han är verkligen herren på täppan. Kommer och flyger som han vill, söker sig till oss när han vill ha sällskap. Nyfiken som bara den, vill gärna smaka både det ena och det andra.
  • Pimpinellan

    Vi hade undulater när jag var barn/tonåring. Alla hanar,två jättetama. En flög ihjäl sig ganska snabbt så han hann aldrig bli tam. Den första så tam att han t.o.m lydde kommando! De har haft burdörren öppen hela dagen så de kunnat flyga hur de velat. Haft sittpinne gjord av vanlig gren i ena fönstet så de kunnat sitta där och titta ut. Det blir lite skit här och där,men det får man ju ta. Våra har älskat att bada och "duscha" under vattenkranen. Ljummet vatten och svag stråle. Den första älskade också papper och att bita sönder det i småbitar så allt viktigt fick vi lägga undan. På natten låste vi dörren och la en handduk över buren-de börjar skrika så fort det blir ljust annars.Varma sommardagar tog vi ut buren och det gillade de också. Undulater är roliga djur som kan bli hur tama som helst om man har en hane ensam. Ingen tvekan om att våra varit lyckliga!

  • neleh

    en gammal undulat är i stort sett omöjlig att få tam, de ska helst vara ungar för att bli sådär riktigt supertama o goa. det smartaste om man vill ha en tam undulat är att skaffa en unge, helst runt 6 veckor o få den riktigt tam. det går snabbt med en sån liten. sen kan man skaffa en till som sällskap, då är den tama undulaten draghjälp för den nye, otame undulaten. då får du två tama istället plus två glada fåglar som du inet behöver ha dåligt samvete för, om de sitter ensam på dagarna.

    de ska INTE äta choklad o avokado, direkt dödligt för dem! helst undulatpellets, men tyvärr är det svårt om de redan är vana vid frön, vilket de flesta är. hirskolvar är godis bara. inte mat. har du möjlighet, gör ett litet klätterträd till dem.     

  • Två döttrar och en son

    Kan man ge dem banan?

    Hur gamla blir de förresten?
    15 år..?

    Tror denna är ett halvår ca....

    Vilka leksaker gillar de?

    Jag satte på en youtube-film med pratande och sjungande undulater och då började han svara dem och kvittra! GladÄr det ok att göra så, eller blir han förvirrad och knäpp av sånt eller...? Tungan ute  

    Hört någon som duschat dem med en blomspray med vatten.... Kan man göra det?

    Känner mig helt lost om detta!           

  • Tonårsmamman1
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 19:53:14 följande:
    Kan man ge dem banan?

    Hur gamla blir de förresten?
    15 år..?

    Tror denna är ett halvår ca....

    Vilka leksaker gillar de?

    Jag satte på en youtube-film med pratande och sjungande undulater och då började han svara dem och kvittra! GladÄr det ok att göra så, eller blir han förvirrad och knäpp av sånt eller...? Tungan ute  

    Hört någon som duschat dem med en blomspray med vatten.... Kan man göra det?

    Känner mig helt lost om detta!           
    Min undulat gillar banan, inte bara att äta utan även att prata med. Han älskar att sitta på kanten på fruktskålen och prata med alla frukterna.
    Min första undulat blev 15 år. 
  • Ssimple
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 19:53:14 följande:
    Kan man ge dem banan?

    Hur gamla blir de förresten?
    15 år..?

    Tror denna är ett halvår ca....

    Vilka leksaker gillar de?

    Jag satte på en youtube-film med pratande och sjungande undulater och då började han svara dem och kvittra! GladÄr det ok att göra så, eller blir han förvirrad och knäpp av sånt eller...? Tungan ute  

    Hört någon som duschat dem med en blomspray med vatten.... Kan man göra det?

    Känner mig helt lost om detta!           
    Ja, många undulater älskar banan.

    De kan bli upp till 16-18 år men oftast hamnar de väl på 7-8 har jag hört. Undulater är väldigt känsliga djur så var uppmärksam om du märker att undulaten är annorlunda. Minsta lilla tecken kan rädda fågelns liv.  

    "sprayflaska" fungerar väldigt bra, men var försiktig så kan du inte "pumpar" mycket på en gång då de är ovana till en början..

    Ang. leksaker: http://www.undulatportalen.se/sysselsattning.html 
  • Två döttrar och en son

    Mer frågor

    Hur sover dem??

    Blir de inte trötta av att sitta på en pinne hela tiden? Skrattande

    Är de alltid tysta på kvällen?
    Denna verkar vara lite trött nu... pratar inte som han gjort förut under dagen och ser sömnig ut och hänger lite liksom och blundar till lite... Vill han sova då?

    Ska jag hänga över ett skynke då han vill sova ifall vi är vakna? 

  • Ssimple
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 20:26:59 följande:
    Mer frågor

    Hur sover dem??

    Blir de inte trötta av att sitta på en pinne hela tiden? Skrattande

    Är de alltid tysta på kvällen?
    Denna verkar vara lite trött nu... pratar inte som han gjort förut under dagen och ser sömnig ut och hänger lite liksom och blundar till lite... Vill han sova då?

    Ska jag hänga över ett skynke då han vill sova ifall vi är vakna? 

    Haha :) nej de blir inte trötta, de sover på benen eller om de är riktig bekväma så sover de på ett ben. Som de här:



    Den är säkert bara trött och ovan vid den nya miljön och alla nya ansikten. Ge honom lite tid. Eftersom du känner ägaren så är de bra att fråga om hur fågeln brukar vara :)  Du kan, om du vill, täcka halva buren men låt ena vara ljust så han hittar till mat och vatten. 
      
  • Tonårsmamman1
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 20:26:59 följande:
    Mer frågor

    Hur sover dem??

    Blir de inte trötta av att sitta på en pinne hela tiden? Skrattande

    Är de alltid tysta på kvällen?
    Denna verkar vara lite trött nu... pratar inte som han gjort förut under dagen och ser sömnig ut och hänger lite liksom och blundar till lite... Vill han sova då?

    Ska jag hänga över ett skynke då han vill sova ifall vi är vakna? 
    Vår undulat sover när han är trött. När vi går och lägger oss så hoppar han upp på en speciell gunga i buren och sitter där tills det blir morgon och vi tar av filten som vi lagt över buren.

    Hn sitter inte på en pinne hela dagen. Han är ute och flyger och har sina favoritplatser i huset, där han sitter och pratar med sina kompisar. Sedan leker han med sina leksaker i buren.
  • Pimpinellan

    Kan man ge dem banan?
    Ja,våra har ätit det mesta

    Hur gamla blir de förresten?
    15 år..?
    Kan bli över 20,men det är kanske ovanlig

    Vilka leksaker gillar de?
    Allt sånt där vanligt man kan köpa till dem plus allt annat som finns i ett hem! Plocka ut tändstickor och gå fram till bordskanten och släppa ner och titta efter dem var en favorit hos vår första!

    Jag satte på en youtube-film med pratande och sjungande undulater och då började han svara dem och kvittra! GladÄr det ok att göra så, eller blir han förvirrad och knäpp av sånt eller...? Tungan ute  
    Nejdå,våra älskade att man "pratade" med dem.

    Hört någon som duschat dem med en blomspray med vatten.... Kan man göra det?
    Ja,de gillar vatten och i naturen duschar de gärna

  • linn74

    Hej!
    Såg att inlägget var skrivet förra året,men väljer iaf att svara då vi är i tankar o planer att köpa undulater. Bästa sidan vi hittat på it är: undulatportalen. Där finns massor av bra läsning o tips. Och: Ja, de skall vara 2 st. De som säger min undulat är så glad o är med oss o blir glad när vi är hemma vet inte vad de pratar om, klart den blir glad,.den är beroende av en människa/människor, det är enda sällskapet,men det finns oxå en lag som säger att de ska vara 2 st, oavsett vad andra eller en de i en djuraffär säger. De mår inte bra av att vara utan en annan undulatkompis. som sagt läs mer om det på undulatportalen.
    Där har vi läst en hel del. Vi har nu satt oss i kö hos en uppfödare o kommer få köpa våra undulater om 3-4 månader ung.och genom henne har man livslång support o kan vända sej till henne om det blir problem, det känns tryggt.Lycka till! 

Svar på tråden Precis fått en undulat....