• Anonym (mamma)

Leka mer med barnen och inte bara fri lek?

När jag gick på dagis 77 och ett par år framåt hade vi sååå skoj. Vi fick baka en gång i månaden. Vi lekte lekar både inne och ute som hela havet stormar, björnen sover, larven, under hökens vingar osv. Vi hade show med sång och dans. Vi spelade teater och mycket mer. Inte mycket skrik och bråk.

På barnens dagis idag är det helt andra bullar. När de är ute och leker är det antingen sandlådan eller fri lek. Fri lekbrukar mest gå ut på att springa och jaga varandra. Kasta sand på varandra. Mitt barn tycker inte om ute lekarna, han vill inte få sand i håret och öronen. Det brukar oftast sluta med bråk, fula ord och tårar. Utflykt en gång i veckan som är mycket uppskattad.

När de är inne är det mer organiserat med läsning, sagor och pyssel. Men även en del fri lek.
    Problemet inne brukar vara att det är stökigt vid lunchen.
    Försöker komma med idéer men men... Tror inte det uppskattas.            

Är det för mycket begärt att man vill att det skall leka mer med barnen och inte bara säga fri lek?

• Svar på tråden Leka mer med barnen och inte bara fri lek?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Forskning har visat att barn som blir avbrutna av organiserade lekar hela tiden slutar att leka självmant," det är ingen ide´för snart händer något annat."
     Jag tror på en pedagogik där barnen får få avbrott och många möjligheter till lek och aktivitet. Inom Vittra arbetar vi med långa arbetspass med avbrott för måltider. Vi erbjuder en lärande miljö där barnen leker och arbetar utefter sin egen förmåga, IUP och lust.  Vi erbjuder, skapande, mattematik, språk, lek, praktiskt och sensoriskt material, rörelsepass samling och högläsning.Pedagoger finns hela tiden i de olika arbetsområdena för att utmana barnens lärande och ha en nära pedagogiskrelation. Vi är halvadagen inne och halva ute, om det inte hällregnar.
     Läs läroplanen på skolverkets hemsida så kan du se vad du har rätt att kräva!

Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Leka mer med barnen och inte bara fri lek?