• gracel79

Hur kommunicera under adoptionsresan?

Hej!

Funderar på hur vi ska kommunicera med de här hemma under vår adoptionsresa. Förra gången, för några år sedan skrev vi mail till flera samtidigt, men nu känns det som det finns så många fler möjligheter. Hur har ni andra gjort? Resedagbok, blogg, grupp på facebook, skype? Andra ideér?

Om ni använt er av en blogg som är lösenordskyddad, vilken blogg då i sådana fall?   

• Svar på tråden Hur kommunicera under adoptionsresan?
  • Mimab

Vi bloggade från Kina med blogg.se. Den går att lösenordsskydda. Sedan valde jag att alla kommentarer skulle godkännas av oss, på så sätt läste vi alla kommentarer som vi fick. Fungerade jättebra!

• fabbemam
    Mimab skrev 2011-10-11 13:21:46 följande:
    Vi bloggade från Kina med blogg.se. Den går att lösenordsskydda. Sedan valde jag att alla kommentarer skulle godkännas av oss, på så sätt läste vi alla kommentarer som vi fick. Fungerade jättebra!
    Man kan också "kryssa för" så att alla kommentarer kommer till ens privata mail och på bloggen. Det var som julafton varje morgon att öppna mailen långt bort i Kina och se om någon hemifrån kommenterat gårdagens inlägg! På det viset slapp man också att leta bland alla gamla inlägg efter kommentarer som gjorts till dem från någon som inte varit o kollat på ett tag. Men godkännande funktionen fungerar ju på ett liknande vis.

En blogg är ju också ett minne för livet om man försäkrar sig genom att skriva ut den, vilket jag tänkt göra...
  • Nystart

Vi körde old school Skrattande. Några mail, några telesamtal och "neutrala" uppdateringar på min vanliga FB. Vi tog tillfället i akt att gå från tre till fyra i lillfamljen och lämnade de andra utanför så länge. Familj och vänner fick vänta tills vi kom hem med att se bilder t ex. Nu finns ju tekniken att meddela sig i realtid, men det kändes inte nödvändigt för oss.  Jag lägger aldrig upp några bilder på mina barn på FB eller någon annanstans på nätet, även om de är slutna forum. (Försökte dessutom ladda upp en naturbild på FB från guesthousets närverk och av upp för det var så segt.)Men alla känner olika behov av att uppdatera de där hemma, men det kändes kul att få berätta när man kom hem istället för att "alla" redan visste "allt".

• HOBBE49

Vi hade en blogg på Wordpress samt att vi förstås kommunicerade med mail och mycket på Skype.

• Namaste72

Privat blogg och Skype med närmaste familjen

{ Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • LindiweSA

Förra gången använde vi bara skype och vanlig epost. Den här gången har jag en blogg som väntar på att bli använd, den är lösenordsskyddad, men eftersom mina föräldrar och min syrra inte verkar vilja lära sig hur man går in på den antar jag att vi får lov att skicka nån epost då och då också, och eventuellt skypa.

• Chimamanda

Vi har skapat en lösenordsskyddad blogg på Blogger.com nu medan vi väntar. För att kunna gå in och läsa på den behöver man dels en inbjudan, dels ett googlekonto. Eftersom vi kommer att vara borta minst en månad, vill vi kunna lägga upp t ex bilder för att visa familj och vänner. Jag skulle ha kunnat tänka mig en öppnare blogg, men min man vill vara mer hemlig.

• ViljaDrömma
    Chimamanda skrev 2011-10-12 19:15:37 följande:
    Vi har skapat en lösenordsskyddad blogg på Blogger.com nu medan vi väntar. För att kunna gå in och läsa på den behöver man dels en inbjudan, dels ett googlekonto. Eftersom vi kommer att vara borta minst en månad, vill vi kunna lägga upp t ex bilder för att visa familj och vänner. Jag skulle ha kunnat tänka mig en öppnare blogg, men min man vill vara mer hemlig.
    Just precis så gjorde vi oxå! Det var såååååååå uppskattat av alla därhemma. De sa att det var dagens höjdpunkt att läsa vårt dagliga inlägg och se bilder av sin nya lilla släkting.

Blogger funkade kanon tyckte vi!
Svar på tråden Hur kommunicera under adoptionsresan?