Kvarstående ömhet efter graviditet och förlossning..?
Hej, jag undrar om fler känner eller har känt som jag och vad det kan bero på, samt vad man kan göra åt det eller när man kan förvänta sig att det skall försvinna.
Födde mitt andra barn i juni. 9 år mellan barnen så kände mig helt återställd efter första så att säga. Nu gått snart fyra månader sedan jag förlossningen. Min fråga gäller kvarstående ömhet i ljumskar vid promenad, vilken strålar ner i benen, samt viss tyngdkänsla i underlivet, även det i samband med ljumskömheten men oxå efter toalettbesök då jag behövt krysta lite. Har varit hos gynekolog för cellprov 2,5 månad efter förlossningen, och fick då sk "godkänd" stämpel såväl vad gäller återställelsen.
Ca en månad efter förlossningen började jag med promenader, som jag sedan ökat på såväl gällande längd som tempo. Och började för en dryg vecka sedan med styrketräning, och försöker verkligen tänka på att inte träna för tungt eller göra vissa övningar, går på crosstrainer ca 30 min vilket känns helt ok jmf med promenader.
Kan min aktivitet vara för tung? Varför känner jag ömhet i ljumskarna som strålar neråt. Tyngdkänslan, har den med hormoner att göra? Minns att jag hade tyngdkänsla flera år efter förra barnet, men då endast i samband med mens. Vilket flera av mina väninnor oxå hade då. Men nu är det hela tiden om jag krystat eller varit aktiv. När kan detta förväntas försvinna? Någon som har tips,råd eller erfarenhet att dela med sig av.
Tack snälla ni.