• Lillpluttan

Resa till Indien m 2-åring i januari.

Hej!

I januari ska jag och in man resa till Indien i 3 veckor. Vår son som då precis fyllt 2 år är såklart med..

Tidigae har vi flygit inom europa några gånger och då har det gått bra. Det har oftast varit till städer. Nu ska vi tåga runt i Indien till Taj mahall (Agra) och Goa samt Kerala. Har någon av er varit där? Vill gärna ha tips på hur man underhåller en 2-åring på långflyg, tåg och så vidare. Är bärsele ett alternativ i större städer (Mumbai och Dehli)..

Är tacksam för alla tips inför resan, stora som små, om allt ni kan tänka er! 

• Svar på tråden Resa till Indien m 2-åring i januari.
  • lillalflygiz

På min blogg finner ni många bra tips under praktiska restips, men även på andra sidor..

hur ni kan underhålla honom ;)

http://blogg.alltforforaldrar.se/liniz/

bra m många små leksaker och variera fr dag till dag

har bara vart på i Goa, så kan inte svara på det andrar tyvärr ... :/

• Mollis

Jag har varit på alla de ställen du nämner. Men det var innan jag fick barn. Nu har jag en 8-månaders och har inte direkt någon erfarenhet av att resa med barn, speciellt inte tvååringar. Men jag kan berätta lite om de ställen ni ska till.

Indien som land är extremt tättbefolkat så ni kommer bli mycket uppvaktade av nyfikna personer, tiggare och försäljare. Ställ in er på det. Och er dotter kommer få extremt mycket uppmärksamhet. Men försök att njuta trots det, för det är en del av charmen. Goa är ganska annorlunda från resten av Indien. Det är mycket mer västerländskt och turistigt än övriga landet. Och därför lite lättare att resa i. Likaså Kerala. Agra kommer vara mer intensivt. Men Taj Mahal är klart värt lite trängsel. Indierna är väldigt fredliga och toleranta så man behöver inte vara rädd.

Det kan nog vara svårt att ta sig fram med vagn på många av ställena för trottoarerna är inte alltid hela. Så bärsele kan nog vara en bra idé. Tänk på att det är väldigt smutsigt överallt så våtservetter och alkogel kan vara bra att ha med...

Att åka tåg är ett bra sätt att ta sig fram. Det går ganska långsamt, men de håller nästan alltid tiderna (mycket bättre än SJ...) Om man ska ta sig långt så brukar resorna vara på natten så så har man sovvagn.

Missa inte att ta en båttrur på flodsystemet Backvaters i Kerala. Och gå på onsdagsmarkanden i Anjuna i Goa! Dehli tyckte jag inte var så fantastik stad, men tipsar hellre om Jaipur som också ligger där uppe i norr.

Förbered er på en spännande resa med annorlunda kultur!

• Lillpluttan

Resan var underbar och det var inga som helst problem att resa dit med en 2-åring...

Tänkte bara berätta i fall nån annan har samma plan.. Åk! Mycket revligt land och bästa resmålen är:

södra Goa (paradiset!!), samt Kerala...      

• Per Hernik

Hej!
    Har rest mycket och långt med mina små barn. Bla Australien, Nya Zeeland, Thailand och Vanuatu. Istället för en bärsele skulle jag satsa på en bärstol. Att bära en 2-åring på magen är rätt tungt och jobbigt för ryggen. Bärstolen som vi använde var ihopfällbar och fick tom plats i bagagehyllan på flygplanet men hade inte så stort lastutrymme. Ska man mer "vandra" så finns större modeller med mer lastutrymme. På barnreseguiden.se (http://www.barnreseguiden.se/se/att-ta-med/b%C3%A4ra-barn-3080045) finns lite tips om bärstolar och lite olika varianter att titta på. Barnreseguiden har också en pack/checklista att kolla av http://www.barnreseguiden.se/se/att-ta-med/packlistor-4226345.
    Per

Svar på tråden Resa till Indien m 2-åring i januari.