• avocadoo

Åka hem 6 timmar efter förlossningen?

Väntar mitt tredje barn om tre veckor, och har två okomplicerade snabba förlossningar sedan tidigare.

Jag undrar hur ni som valt att åka hem direkt efter förlossningen har upplevt det och om det var rätt beslut eller om ni ångrade det?

Jag ska föda (förhoppningsvis) på BB Stockholm.

Kan man få med sig värktabletter mot eftervärkarna hem? Måste man komma tillbaka dagen efter? Hur funderar det?

Jag har ingen lust att ligga på sjukhus om jag och barnet mår bra, och trivs nog bättre hemma. Mina föräldrar kommer passa de andra två barnen första dygnet så vi får iaf vara ensamma hemma och så.

Alla erfarenheter uppskattas! 

• Svar på tråden Åka hem 6 timmar efter förlossningen?
  • avocadoo

Åh jag känner att jag verkligen vill åka hem direkt efter förlossningen. Man måste bara få OK från läkaren, eller är det en barnläkare som ska undersöka bebisen eller?

Har de "rätt" att övertala en att stanna om man själv & barn mår bra? 

• Krake

Vi åkte hem 3h efter förlossningen. Detta var dock i Tyskland och jag hade en BM som kom hem och tittade till mig varje dag de närmsta två veckorna, sedan något mer sällan. Alltså kan jag inte uttala mig om det rent administrativa i svensk vård.

Men jag tyckte det var skönt att gå hem tidigt! Jag vill inte ligga på nåt jobbigt sjukhus om det inte är nödvändigt. Tycker det verkar jättestressigt att vara där med en massa folk man inte känner som springer hos en.

Denna gång sparar vi resan helt och hållet och kör hemförlossning.

Moster, inte monster.
  • Rockan

Jag åkte hem efter sju timmar nu med andra barnet. Har inte ångrat mig en sekund, det var helt rätt beslut. Jag avskydde BB med första barnet och det var inget jag ville göra om.

Här (Göteborg) gäller att man ska stanna minst sex timmar och att barnläkare ska undersöka barnet innan man åker hem. De vill bl.a. se att blödningen avtar som den ska och att livmodern drar ihop sig. Sen är det återbesök för PKU-prov och en till barnläkarundersökning inom tre dygn.

• virre85
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-12 18:51:08 följande:
    Likadant här. Vi var kvar på förlossningen under den tiden, och satte aldrig foten på BB ens. Hade kunnat åka tidigare också, men vi fick vänta på läkaren som skulle undersöka E. Födde på Södra BB, SöS, iofs för ett antal år sedan så rutinerna kan ju ha ändrats.

Hade inga som helst problem, utom att jag var hungrig som en varg. 
    Vi var heller aldrig på bb och vi fick vänta på läkaren
    Detta var med andra barnet, men första stannade vi en natt på bb
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Strumpan08

Jag var inställd på att åka hem efter 6 h med andra barnet, första förlossningen var en okomplicerad historia och jag hade ju storasyster hemma som jag längtade hem till.. Men lillasyster mådde inte så bra när hon föddes så vi fick åka en sväng till neo och sen till spec. bb. Dock så var vi bara kvar där till nästa dag för då började jag klättra på väggarna och krävde få åka hem.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • Hedebris

Åkte hem efter 12 timmar. Åkte tillbaka i ambulans efter 3 dagar med 43 graders feber och vilopuls på 170. Antibiotikadropp, febernedsättandedropp och vätskedropp. Morfinsprutor och annat... Ångrar att jag åkte hem då... Men med första ångrar jag inget...

• avocadoo
    Hedebris skrev 2011-10-12 20:45:24 följande:
    Åkte hem efter 12 timmar. Åkte tillbaka i ambulans efter 3 dagar med 43 graders feber och vilopuls på 170. Antibiotikadropp, febernedsättandedropp och vätskedropp. Morfinsprutor och annat... Ångrar att jag åkte hem då... Men med första ångrar jag inget...
    Fick du en infektion? Väntade du länge innan du sökte vård eller kom det så plötsligt?
  • avocadoo

Ni som åkt hem direkt, har de försökt "övertala" er till att stanna längre? Har ni fått vänta i förlossningsrummet alla sex timmarna? Kändes inte det väldigt länge?

• Läängtar

Jag åkte hem efter 12 timmar. Vi va på bb hotellet 10 av dom timmarna.

• Litet My
    avocadoo skrev 2011-10-12 19:33:21 följande:
    Åh jag känner att jag verkligen vill åka hem direkt efter förlossningen. Man måste bara få OK från läkaren, eller är det en barnläkare som ska undersöka bebisen eller?

Har de "rätt" att övertala en att stanna om man själv & barn mår bra? 
    Rent krasst "får" man väl åka hem när man vill, man är ju inte tvångsinlagd.

Däremot är det ju bra att vänta tills barnläkaren kikat på bebisen utifall det skulle vara något, men skulle tippa på att de inte kan tvinga en.
  • Myyy

Jag födde theo klockan 01.45 på natten och ville hem dagen därpå. Det fick vi dock inte eftersom de inte hade någon barnläkare som kunde "godkänna" lilleman, så vi fick snällt stanna kvar en natt till fast vi inte ville :/ väldigt jobbigt då vi inte kunde erbjudas något familjerum och man fick vara helt ensam med en helt ny bebis.

• Venna
    avocadoo skrev 2011-10-12 21:50:22 följande:
    Ni som åkt hem direkt, har de försökt "övertala" er till att stanna längre? Har ni fått vänta i förlossningsrummet alla sex timmarna? Kändes inte det väldigt länge?
    Vi fick sonen vid 1-tiden på natten och fick stanna kvar på förlossningen när de fick veta att vi ville ha tidig hemgång. Det var ganska lugnt på förlossningen och de tyckte att det var onödigt att vi skulle åka ner på BB för bara ett par timmar. De fixade in en madrass till sambon så vi fick sova lite på natten. Sen gjorde de en undersökning på fm och sen fick vi åka hem. Efter 4 dagar fick vi åka på läkarkontroll och hörselprov (eftersom det första hörselprovet inte var godkänt som de gjorde uppe på förlossningen).

Jag har inte ångrat en sekund att vi åkte hem. Med dottern var jag på BB och tyckte bara att det var jobbigt.
  • Venna

Glömde tillägga- Jag upplevde det inte som långa timmar på förlossningsrummet. Det var jättemysigt faktiskt. De försökte heller aldrig övertala oss att stanna kvar längre. Eftersom allt gick jättebra och alla mådde bra så var de säkert bara glada att få lite extra plats över nere på BB

Jag tror att de märkte hur bestämd jag var på att åka hem. Dessutom är ju all vård frivillig, så de kan ju aldrig tvinga någon att stanna. Däremot kan de ju tala om riskerna med att åka hem, speciellt om de anser att mamman eller barnet kanske skulle må bäst av att stanna en dag extra.

• JuliaåRonjasmammis
    Nej, de ville nog snarare ha oss/mig därifrån, Jag sprang i korridorerna och tiggde helt skamlöst fler mackor/fikabröd/kaffe från personalens eget fikarum, och uppförde mig tydligen inte alls som en nyförlöst kvinna "ska/bör" göra, så det var nog bara glada när vi äntligen åkte. Vi fick vara i förlossningsrummet tills det kom in någon annan som behövde det bättre (tja, jag var ju ändå på benen så), då parkerade vi oss i tv-rummet.

Tiden gick ändå väldigt snabbt, förutom den sista timmen när vi väntade på att läkaren skulle komma.
    Life's a bitch and then you die
  • Emma 02

Nej ingen övertalning.
    Jag sa bara när de var klart att "Får jag åka hem nu?"  Förlossningen gick snabbt och jag var väldigt pigg + att bebisen mådde bra så det var inga problem.

Födde 4 på natten och läkaren kom vid 9 sedan fick vi vänta till kl 10....Sen var det bara att åka hem.

Vi låg kvar nere på förlossningen, men blev flyttade från rummet vi födde i till ett annat rum. Mannen låg och sov en stund och jag ammade + käkade godis så de timmarna gick ändå rätt fort      
  • LilaRos

Med sonen stannade vi en natt på bb, vi var kvar på sjukhuset 1½ dygn efter förlossningen, inget jag vill göra om! Fy.. bb var ingen rolig upplevelse! Och alla timmars väntan när vi bestämde att vi ville åka hem NU!  Är dock lite tveksam till om de hade låtit oss åka hem ännu tidigare då förlossningen var hyfsat lång och avslutades med sugklocka efter ett inte allt för bra skalptest.

Denna gång siktar jag på hemgång eftet 6h, föder jag på östra ska jag inte ens upp på bb!

Detta är lite OT, men behövde ni stanna yttligare efter läkarkontrollen av bebisen för ett blodsockerprov på den lille`? Vi behövde göra det, varför vet jag inte.. Frågade ungefär hur lång tid det brukar vara mellan amningarna, då de skulle ta testet innan han åt nästa gång. 3h fick jag till svar, sonen ville ha bröstet igen efter 30 min vad jag har förstått i efterhand är mer normalt...

• avocadoo
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-12 23:53:17 följande:
    Nej, de ville nog snarare ha oss/mig därifrån, Jag sprang i korridorerna och tiggde helt skamlöst fler mackor/fikabröd/kaffe från personalens eget fikarum, och uppförde mig tydligen inte alls som en nyförlöst kvinna "ska/bör" göra, så det var nog bara glada när vi äntligen åkte. Vi fick vara i förlossningsrummet tills det kom in någon annan som behövde det bättre (tja, jag var ju ändå på benen så), då parkerade vi oss i tv-rummet.

Tiden gick ändå väldigt snabbt, förutom den sista timmen när vi väntade på att läkaren skulle komma.
    Så det är så man gör om de inte vill släppa iväg en ;)
Svar på tråden Åka hem 6 timmar efter förlossningen?