• Katarina30

När berättade ni på jobbet om graviditeten?

Hej,
    Jag är nu gravid med mitt andra barn och undrar lite när ni berättade på jobbet om graviditeten?

(med första barnet berättade jag i vecka 12 då min chef sprang på mig inne på damtoaletten och hörde att jag kräktes i mitt bås så det kom liksom fram då.)

Nu är jag på nytt jobb, inte illamående och funderar lite på när man ska berätta?

Ska tillägga att det redan syns lite mage, jag är i vecka 10 nu. Det syns tidigt på mig. 

• Svar på tråden När berättade ni på jobbet om graviditeten?
  • tess1988

Om jag inte hade mått illa alls så hade jag nog väntat till v 13 iaf :) 

Men jag mår sjukt illa hela tiden, och började kräkas flera gånger per dag för två veckor sedan. Då berättade jag för mina arbetskollegor. (var i v 8 då). Mkt tidigare än vad jag hade tänkt, men så har jag ett jobb som kräver att jag är social och pigg och pratsam hela dagarna oxå :P Kan inte gömma mej på ett kontor så att säga..  

• Johanninen

Haha, när jag väntade min dotter så var det kollegorna som klappade mig på huvudet och sade åt mig att göra ett graviditetstest då jag mådde så illa. Själv var jag övertygad om att illamåendet berodde på cancer eller nåt. Så då visste alla innan jag visste. Går visst inte att dölja sånt på en arbetsplats där 95% är kvinnor, och varenda en fött barn...

Denna graviditet berättade jag om i vecka 12 efter en veckas sjukskrivning för illamåendet. Men min närmsta kollega visste redan, eftersom jag sprang som en tätting för att hämta luft och dricka vatten, och jag hade berättat för henne varför så hon inte skulle tro att jag arbetsvägrade...

För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
  • qouix

Berättade för chefen i vecka 23 och kollegorna i vecka 26. Jobbade som assistent och träffade bara kollegorna när vi byttes av. Hade stora tröjor på mig så innan vecka 20 syntes det inte och sen så såg nog vissa och undrade men sa inget förrän en kollega frågade mig..

Vet inte varför jag inte berättade tidigare, men jag tyckte om att hålla det för mig själv på jobbet och slippa bli särbehandlad...

• JeanneDArc

Vecka 7 när jag svimmade på jobb Det hade jag inte tänkt göra, men jag jobbade också bara med kvinnor och dessutom inom vården. Så när svimmade blev det ju lite uppståndelse och plötsligt var det en sjuksköterska som tog prover på mig osv. Jag fick bara "erkänna" så de kunde sluta oroa sig för mig hehe Söta var de.

• Starelli

Berättade när jag var i vecka 18 o när alla började se en liten mage :)

• anezka

Med första berätta jag i v 10 med mitt andra i v 5 tyvärr vart det missfall i v 15 med tredje våga jag inte berätta men när jag var i v 26 frågade chefen om jag skulle ha barn då var det bara att erkänna 4 berättade jag i v 16 och 5 barnet i v 36 för jag visste inte att jag var gravid innan och hon föddes i v 37

• Katarina30

Oj, oventande gravid, det lät omtumlande.

Jag ska försöka att dölja graviditeten så länge som det går. Som sagt, det syns tidigt på mig, men jag gillar inte heller särbehnadlingen.  

Stora toppar och koftor får duga!  

• EmeelieeA

Jag är i v 7 och har inte berättat på jobbet än. Vill vänta minst till v 12 :) är lite rädd för vad de ska säga. Jobbar som servitris o har bara jobbat där i. 3 veckor. Känns som att dom inte vill ha en gravid gå och servera. Men nerverna överdriver säkert lite också!

• Elisah

Är själv i ett dilemma, arbetar på en liten arbetsplats med endast två pers på avdelningen (jag och chefen). Min chef sa upp sig 3v innan jag fick veta att jag är gravid. Eftersom jag har två barn sedan tidigare är det ingen som väntar sig att vi ska få ett 3:e.., och eftersom situationen är lite konstig  vill jag vänta så länge det går.
    Lite tufft denna gången dock då jag både mår illa (har inte gjort det tidigare!) och dessutom redan har liten mage (v.10..).
    Försöker köra på tjocka tröjor och bylsiga kläder. Eftersom det fortfarande finns risk för missfall vill jag inte berätta ngt om det skulle visa sig få ett oväntat slut.. Tror att det blir en smärre chock för VDn när båda på vår avdelning försvinner...

• Elisah

Som svar till trådstartaren. Med första barnet berättade jag i v.11, med andra barnet redan i v.9 då det började spekuleras på jobbet. Har än idag ingen aning hur de kunde märka..! Men jag antar att jag inte var lika noga med att dölja det då som nu.

• EmeelieeA

Jag är i 12+0 idag och har fortfarande inte berättat för någon på jobbet än..

• Flodis Hjärtat

Är i vecka 15 men har inte berättat än. Kommer berätta för chefen efter fostervattenprovet den 5 dec.

Svar på tråden När berättade ni på jobbet om graviditeten?