• sanara88

Svärmor klippte min dotter!!!

Min dotter var idag hos sin farmor i ca 1 timme ringde och fråga om hon kunde på komma på besök en stund, tyckte hon behövde se henne "gör inte det ofta nog tycker jag"... Sambon hämtar henne och jag gör i ordning kvälls macka, vi sätter oss i soffan och jag ser att farmor KLIPPT henne!!!!

Hur hade du reagerat?!?!
    Flickan är 20 mån. 

• Svar på tråden Svärmor klippte min dotter!!!
  • ss24
    La Lola skrev 2011-10-12 23:10:18 följande:
    Och 1 liten cm i bak...?

Är det verkligen värt att tjafsa om?
    Egentligen spelar det väl ingen roll hur många cm som klipptes - det är ju det faktum ATT någon klipper ens barn hår utan att fråga. Vad mer är då ok att göra utan att fråga... Jag hade blivit riktigt arg och besviken.
  • Thaleya

jag hade blivit asförbannad. typisk grej min svärmor skulle kunna tänka sig göra som gammal frisör, måste nog ta ett snack med henne om sånt innan vi skaffar barn.

• La Lola
    ss24 skrev 2011-10-13 00:28:15 följande:
    Egentligen spelar det väl ingen roll hur många cm som klipptes - det är ju det faktum ATT någon klipper ens barn hår utan att fråga. Vad mer är då ok att göra utan att fråga... Jag hade blivit riktigt arg och besviken.
    Jag hade kunnat förstå ilskan om det hade rört sig om en riktig klippning men lite tpppning bara..näe, det är inte värt att bråka om tycker jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Smulan1979

Min farmor klippte mig när jag var 4-5 år, mamma var riktigt sur. Jag förstår henne, snett blev det o vad tusan så gör man ju inte.

• DexX

Jag hade blivit galen!! De är INTE okej att klippa andras barn utan tillåtelse.
    Spelar ingen roll om de är 1 mm eller 10 cm!  Man klipper inte andras barn utan tillåtelse punkt. 

• DexX
    La Lola skrev 2011-10-13 06:59:01 följande:
    Jag hade kunnat förstå ilskan om det hade rört sig om en riktig klippning men lite tpppning bara..näe, det är inte värt att bråka om tycker jag.
    Men även om de är 1 milimeter så är de fortfarande en princip sak, man klipper helt enkelt inte andras barn utan förälderns tillåtelse!
  • Susanne 977
    sanara88 skrev 2011-10-12 22:27:11 följande:
    Min dotter var idag hos sin farmor i ca 1 timme ringde och fråga om hon kunde på komma på besök en stund, tyckte hon behövde se henne "gör inte det ofta nog tycker jag"... Sambon hämtar henne och jag gör i ordning kvälls macka, vi sätter oss i soffan och jag ser att farmor KLIPPT henne!!!!

Hur hade du reagerat?!?!
    Flickan är 20 mån. 
    Detsamma hände mig. Dottern hade lite lång lugg & skulle åka till farmor. Jag bad specifikt!!! mannen att säga att inte klippa hennes hår. Det sköter jag själv.
    När hon kommer hem så har hon ändå klippt henne.

Kan ju säga att vi hade inte ngt superbra förhållande innan (svärmor och jag) och det blev definitivt sämre sen.
    Saken är ju att det är respektlöst!.
    Självklart så växer hår ut, men man skall respektera andra människor.

Jag blev så klart skitarg och besviken.
  • Trident5678
    sanara88 skrev 2011-10-12 22:27:11 följande:

Hur hade du reagerat?!?!
    Flickan är 20 mån. 

Jag hade inte blivit glad. Svärmor (eller någon annan än vi föräldrar) ska inte på eget initiativ klippa mina barn. Jag hade inte behövt ta upp det till diskussion med svärmor. Det hade maken gjort.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mia83

Jag hade blivit skitsur! Farmor får gärna klippa barnen om hon ber om lov först och om vi tycker det behövs, men inte annars. Det är vi som är föräldrar och vi som bestämmer. Som tur så har jag en vettig svärmor, så hon frågar alltid. Barnens mormor däremot litar jag inte ett dugg på, för hon respekterar inte mig och min man alls när det gäller vårt föräldraskap.

• linas fina

Av ren princip tycker jag inte att någon annan än föräldrarna behöver klippa barnets hår.
    Dock kan jag tycka det är lite synd att så måga föräldrar när barnet är så litet som 20 månader anser att utseende är viktigare än det rent praktiska. Ett hårspänne är ingen höjdare på ett litet barn. Själv höll jag dotterns hår kort när hon var under tre år. Eller hennes första hår hade jag svårt att kapa till en början, dock ansade jag alltid luggen för att den inte skulle irritera ner i ögonen.
    Men faktum kvarstår, andra behöver faktiskt inte gå loss med saxen i barnets hår. 

• Snösparv
    linas fina skrev 2011-10-13 13:28:44 följande:
    Av ren princip tycker jag inte att någon annan än föräldrarna behöver klippa barnets hår.
    Dock kan jag tycka det är lite synd att så måga föräldrar när barnet är så litet som 20 månader anser att utseende är viktigare än det rent praktiska. Ett hårspänne är ingen höjdare på ett litet barn. Själv höll jag dotterns hår kort när hon var under tre år. Eller hennes första hår hade jag svårt att kapa till en början, dock ansade jag alltid luggen för att den inte skulle irritera ner i ögonen.
    Men faktum kvarstår, andra behöver faktiskt inte gå loss med saxen i barnets hår. 
    Jag är helt enig med dig, just det att utseendet är så fruktansvärt viktigt. Samtidigt som det såklart inte var farmoderns uppgift.
  • PigletChina

Svärmor/mannens mamma... äush det verkar vara ett ständigt problem att man aldrig kan komma ifrån deras terro vare sig det handlar om mannen eller barnbarnet. Min svärmor är likadan om inte värre. Hon älskar att kommentera allt jag gör (petar i felen). Hur min man ska klä sig, hur han ska se ut och hur jag ska ta hand om mitt barn. Varje gång de kommer hem till oss blir det otrevliga stunder för att de stör sig på allting. Som svärdotter vill man inte hamna i krigsozon med ens svärmor, men ibland tycker jag att hon går för långt för att hon har velat styra vår familjerelation via min kära make som aldrig vågar säga ifrån.
    Ibland känner jag att hon vill ta över min mammaroll åt mitt barn, det är inte ok tycker jag.
    Svärmor...vad ska man göra åt dom.

Kika gärna in min blogg om barn, kultur, resa och föräldraskap.
    www.tigermor.blogspot.com

Besök gärna min blogg rörande barn, föräldraskap och resande. www.tigermor.blogspot.com
  • KriSan

Min svärmor gjorde det på våran dotter....klippte hennes lugg så hon såg ut som en riktig liten potta...Men jag sa ingenting...det var ju inte för att vara elak som hon gjorde det...Men dock sa jag åt sambon att ALDRIG mer...sambon hade varit med när hon gjort det o antagligen gett sin tillåtelse...så när jag kom hem från jobbet fick jag en smärre chock...men luggen är utväxt igen och min dotter har inte lidit några fysikska eller psykiska men...

Mirakel 1: -98 , Mirakel 2 : -99 och Mirakel 3: -08
  • BBB

Åh fy katten! Så gör man bara inte. Hoppas du kan säga till henne, att hon gick för långt där.

• EnStoltMamma

Åhh min sons farmor klipper honom JÄMT! Och nu hade vi varit till en frisör för det är dax för fotografering på förskolan till veckan:) han va så fin och glad över sin nya frisyr! Men,!!! Så i måndags va han hos sin farmor, som vet att vi va hos frissan med honom, och ändå tar hon saxen och klipper honom! Det ser hemskt ut!:( (vilket jag såklart inte säger till sonen!) men jag blev verkligen inte glad över vad hon gjort! För det ser hemskt ut och håret står åt alla håll och kanter.. :( jag tycker såklart att min son är lika fin ändå, men jag såg på honom att han va inte jätte glad över att ha blivit klippt igen..

• Höghus

Jag förstår dig TS, jag hade blivit vansinnig. Kanske för att jag som barn "tvångsklipptes" för att det var praktiskt och hatade den där luggen med hela mitt hjärta. Avskyr fortfarande lugg och tycker det är fult med snaggade barn. Nu har jag som tur är världens bästa svärmor som aldrig skulle klippa utan att fråga först.

• TinkyWinky

Jag förstår dig TS. Jag hade blivit förbannad.. o dte hade kvittat hur lite/mkt hon eller hon annan klippt.. 

Det är bara en sån sak, men klipper inte ngn annan barns hår, iaf inte utan att se så det är ok. 

★°☆Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Bf 17/2 -13☆°★
  • XcsM

Jag hade nog blivit irriterad. Visst hade hon väl fått klippa mitt barn (även om jag nog helst hade varit med själv), men hur svårt är det att ringa och fråga om det är okej först?

Svar på tråden Svärmor klippte min dotter!!!