• Anonym

Det slog mig nyss att jag blev slagen som liten

Överreagerar jag? Kom på att när jag var mellan 5-11 år så blev jag slagen av mamma eller pappa. Om jag gjort något olydigt så fick jag en smäll på låret eller rumpan och så blev det rött efteråt. Är det ett brott? Övereagerar jag??? Gjorde mina föräldrar rätt i att slå mig ett slag på låret/rumpan så det blev rött omring & så att ja började stört gråta? 

• Svar på tråden Det slog mig nyss att jag blev slagen som liten
  • Chazz Michael Michaels

Det är aldrig rätt att som förälder slå ett barn.

Om det dessutom var så hårt att det blev märken efter slagen så var det definitivt inte okej. Inte för att det hade varit det annars, men... ja, ni fattar.

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • 071001

Nej, det var inte rätt att göra så.

• Anonym

Nej absolut inte är aldrig ok att slå ett barn

• Anonym

Näe, det var såklart inte rätt!!
    Men aga var tillåtet fram till -79 i Sverige, hände detta innan dess så var det inte olagligt 8men i mina ögon fortfarande moraliskt fel) och hände det efteråt så ha de begått ett lagbrott!

• Gurkan

Idag vet vi att det är fel och inte någon bra uppfostringsmetod alls men sen beror det ju på lite när du växte upp.
    Rätten att aga sina barn försvann 1966 men ett uttryckligt förbud kom inte förrän 1976. Så det beror ju lite på när du var barn med. Attityden kring barnaga fanns ju kvar ett tag efter trots förbud. Det tar tid för förändringar. 

• Gurkan
    Anonym skrev 2011-10-13 10:50:46 följande:
    Näe, det var såklart inte rätt!!
    Men aga var tillåtet fram till -79 i Sverige, hände detta innan dess så var det inte olagligt 8men i mina ögon fortfarande moraliskt fel) och hände det efteråt så ha de begått ett lagbrott!
    Visst är det moraliskt fel med vår tids glasögon att aga även om det var tillåtet. Man måste ju se på hur attityderna gentemot barnaga var på den tiden det var tillåtet.
  • Anonym

Jag är 19 år nu/idag.

• Gurkan
    Anonym skrev 2011-10-13 10:56:20 följande:
    Jag är 19 år nu/idag.

Äsch nu fastnade texten i citatrutan, ursäkta Ts! Hoppas du hittar att läsa ändå!
    Då har dina föräldrar begått ett brott gentemot dig eftersom det är förbjudet i Sverige. För 19 år sedan var det 1992 och då hade barnaga varit olagligt i 18 år.
    Jag måste bara fråga om dina föräldrar är svenska?
    Jag försöker inte på något sätt ringakta dig, din upplevelse eller det faktum att det begåtts ett brott gentemot dig inte alls!
    Jag försöker helt enkelt bara förstå och ta med alla bakomliggande fakta. För låt säga att dina föräldrar växt upp i ett land där barnaga fortfarande är tillåtet då finns det en förklaring till varför de hanterat det som det gjort trots att det är fel och olagligt och inte på något sätt förlåter deras beteende!
    Ta absolut inte illa upp, för jag menar inget illa! 
  • Anonym
    Gurkan skrev 2011-10-13 11:43:50 följande:
    Hej på dig. Mina föräldrar är svenska och är otroligt måna om oss barn, bortsett från det så är jag nöjd över min uppväxt. Avslutar alltid i sms med "kram pappa" eller mamma, men denna tanken slog mig idag att de gav mig en slap på låret eller skinkan om jag gjort något dumt..... 
  • Gurkan
    Anonym skrev 2011-10-13 12:08:54 följande:
    Hej på dig. Mina föräldrar är svenska och är otroligt måna om oss barn, bortsett från det så är jag nöjd över min uppväxt. Avslutar alltid i sms med "kram pappa" eller mamma, men denna tanken slog mig idag att de gav mig en slap på låret eller skinkan om jag gjort något dumt..... 
    Som sagt var jag ju inte ute efter att ringakta dig och dina upplevelser eller att hitt apå en ursäkt för dina föräldrars beteende utan bara försöka förstå allt som kan ligga bakom ett handlande.

I vilket fall så är det ett brott och definitivt inte rätt sätt att behandla ett barn! 
    Det är en oerhört kränkande handling som inte är rätt på något sätt. Har du frågat dem varför de gjorde så? 
  • Anonym
    Gurkan skrev 2011-10-13 12:12:43 följande:
    Som sagt var jag ju inte ute efter att ringakta dig och dina upplevelser eller att hitt apå en ursäkt för dina föräldrars beteende utan bara försöka förstå allt som kan ligga bakom ett handlande.

I vilket fall så är det ett brott och definitivt inte rätt sätt att behandla ett barn! 
    Det är en oerhört kränkande handling som inte är rätt på något sätt. Har du frågat dem varför de gjorde så? 
    Jag konfronterar pappa just nu med o fråga VARFÖR, fick bara ett svar "mm" men skrev ytterligare VARFÖR.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 12:08:54 följande:
    Inte alls okej behandling!!
    Vore jag du så skulle jag ta upp det med dom och fråga varför de gjorde det, berätta att du känner dig kränkt över deta och att det faktiskt är ett lagbrott! Påtala också tydligt att du själv ALDRIG kommer att fostra dina ev barn med dessa metoder och att du inte kommer acceptera att de heller gör det med sina ev barnbarn!!

Förhoppningsvis får du en genuint menad ursäkt och då får ni lämna det bakom er och gå framåt, för man kan ju trots allt inte radera sin historia...

Lycka Till 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 12:22:13 följande:
    Inte alls okej behandling!!
    Vore jag du så skulle jag ta upp det med dom och fråga varför de gjorde det, berätta att du känner dig kränkt över deta och att det faktiskt är ett lagbrott! Påtala också tydligt att du själv ALDRIG kommer att fostra dina ev barn med dessa metoder och att du inte kommer acceptera att de heller gör det med sina ev barnbarn!!

Förhoppningsvis får du en genuint menad ursäkt och då får ni lämna det bakom er och gå framåt, för man kan ju trots allt inte radera sin historia...

Lycka Till 
    Ska göra detta, usch... detta blev så känsligt för mig just nu, sitter o håller tårarna i schack samtidigt som pappa inte ger mig ett riktigt svar
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-13 12:24:00 följande:
    Ska göra detta, usch... detta blev så känsligt för mig just nu, sitter o håller tårarna i schack samtidigt som pappa inte ger mig ett riktigt svar
    Du ska nog ta det när ni sitter tillsammans, öga mot öga - då MÅSTE de hantera din konfrontation, var inte anklagande i ditt sätt utan försök bara att vara neutral och säg att du funderat på detta och att det finns en del frågor du vill ha svar på... Om du likson ställer dom mot väggen och är anklagande så är risken stor att de går i försvar och du får inga svar på dina funderingar...

Lycka Till
Svar på tråden Det slog mig nyss att jag blev slagen som liten