• Anonym

Är förtidigt födda barn nöjdare?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon forskning på om förtidigt födda är nöjdare, gladare och mer tillfreds?
    Min dotter är nu 7,5 månader och är helt nöjd jämt. Hon föddes 2 månader föritidigt. Jag pratade med en annan mamma som också har ett förtidigt (vecka 32) barn som också är nöjt och nu undrar jag om det finns något samband.Eller har vi bara blivit lyckligt lottade?
    Min dotter kan sitta  i timmar och leka med sina leksaker och jag kan iprincip göra vad jag vill. De andra mammorna i föräldragruppen har fullt sjå hela tiden med sina barn, de kan inte ens sitta ner i fem minuter.

Jag undrar också:
     Gör jag fel som låter henne vara och leka i fred? Ska / bör jag ta upp henne och leka, ramsa sjunga mera? Självklart gör vi saker tillsammas. Jag menar gör jag  "fel" som låter henne leka nöjd och själv? 

• Svar på tråden Är förtidigt födda barn nöjdare?
  • BVCsköterska Helena

Hej. Svårt att svara på din fråga då vi inte ser din lilla tjej i leken. Vissa barn är mer nöjda än andra. Vad jag vet finns det inte någon statistik som påvisar att prematurer är nöjdare än andra. Kontakta din BVC sköterska om du är orolig.
    Lek vidare.Mvh/Helena.

Svar på tråden Är förtidigt födda barn nöjdare?