Trög mage av gröten (mjölk)?
Hejsan,
Har en 5 ½ månaders kille hemma som vi började ge gröt vid ca 4 mån ålder. Vi tog det lugnt och försiktigt trots att han ÄLSKADE de få skedarna han fick. Efter 2 veckor, på inrådan av BVC, började vi med en smakis vid lunch och flyttade gröt-smakisen till kvällen. Vi har hela tiden hållt oss till ca 1 msk pure vid lunch + lite katrinplommon/päron.
I början funkade magen ganska bra, men nu sen ca 3 veckor så bajsar han var 4-5:e dag och får verkligen ta i för att det ska komma ut. Det är fast och riktigt korvar, dock inga hårda kulor.
De sista 2 veckorna har vi därför "gått tillbaka", minskat portionerna (ffa gröten på em/kvällen), ger mer katrinplommon än pure/gröt, han får alltid olja i och vatten att dricka. Dessutom ger vi några skedar katrinplommon på fm i samband med amningen.
Börjar fundera på om det kan vara gröten som är stoppande (ev mjölkallergi?) då jag har hört att mjölkallergi kan ibland ge trög mage. Kan tillägga att både jag, min mamma och svärmor har problem med mjölkmage. Ger nu Nestles Mild Havregröt fr 4 mån. Är det något du har erfarenhet av?
Ang. mjölk hade jag en period i början då jag inte åt mjölkprodukter pga magknip men jag tyckte inte då att det gjorde någon direkt skillnad.
Känns som om vi verkligen försöker med allt vi kan komma på för att det ska bli bättre men inget verkar hjälpa... Kan ju inte heller sluta då magen ska vänja sig vid mat. Annars är han en väldigt glad och nöjd kille.
Kan tillägga att jag utöver det lilla han äter ammar dygnet runt, undantag någon kväll i veckan då jag jobbar och han får ersättning blandat med bröstmjölk.