Man ska inte tro allt man hör/läser sägs det ju. Själv har jag aldrig läst någon av alla barnuppfostringsböcker eller dylikt, då jag själv inte känner att jag har behov av det. Det skulle vara intressant att läsa många av dem dock, för även om man inte gör allt som står i en bok, så kan det vara kul att ha lite tips och idéer på diverse saker i vardagen som man kanske upplever att man har lite problem med. Fast då går jag nog ändå hellre in på en sådan här sida, som Familjeliv(eller övriga hemsidor/communityn om barn) och ber om tips och råd från andra föräldrar.
Många av alla "metoder" för saker och ting är rent gräsliga, men kan ha små små delar i sig som kan funka att plocka inspiration från ibland. Vissa saker går att blanda in i sina egna vanliga rutiner.
Som 5 minutersmetoden och tassmetoden och liknande. I stället för att gå helhjärtat in för någon av dem för att få ett barn att sova, så kan man plocka små små fragment av dem som kan funka fint i ens egen nattningsrutin, utan att ungen för den sakens skull ska behöva ligga ensam och gråta i 5 minuter.
Alla böcker kan nog ge flera bra(samt mindre bra) tips, men man ska nog helst utgå från sig själv, sina egna tankar, och sin egen unge, för alla barn(och föräldrar) är så himla olika :)