• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • Cloudberry

Fick ingen förfrågan då jag varit pigg och gått och duschat efter 2 timmar, eftersom barnets pappa var med så tog såklart han hand om bebisen och om han inte varit med så hade jag tagit med ungen i en plastbalja.

Jag har åkt hem efter 6 timmar med alla tre barn så jag blev uppassad av min sambo hemma och ingen av mina ungar har skrikit otröstligt när de varit nyfödda.

Amningen har kommit igång för fullt redan efter någon timme efter förlossningen och innan kvällen så var deras bajs gult.(ungarna har alltså fått i sig så pass mycket mjölk att de bajsat ut mekoniumet och börjat bajsa normalt inom 8-10 timmar efter födseln.)

• Cloudberry

Om man behöver ta igen sig för att man är trött är det då inte bättre att åka hem så snabbt som möjligt så att pappan kan göra sitt jobb på hemmaplan?

• k girl
    Cloudberry skrev 2011-10-16 14:33:44 följande:
    Om man behöver ta igen sig för att man är trött är det då inte bättre att åka hem så snabbt som möjligt så att pappan kan göra sitt jobb på hemmaplan?
    Vi har 1,5-2 h bilfärd till BB beroende på väglag och de vill att man stannar kvar i tre dagar för all nödvändig testning och så att amningen går bra + bebisen inte har fått gulsot.
  • Cloudberry
    k girl skrev 2011-10-16 14:52:36 följande:
    Vi har 1,5-2 h bilfärd till BB beroende på väglag och de vill att man stannar kvar i tre dagar för all nödvändig testning och så att amningen går bra + bebisen inte har fått gulsot.
    ok. 
  • vittra
    Det är ju inte alltid man "får" åka hem, jag fick inte lämna sjukhuset i Linköping med första dottern förrän på tredje dagen. Även då ville de att vi helst skulle stanna kvar ytterligare ett dygn men jag ville verkligen, verkligen hem så till slut gav de med sig. Med andra dottern blev jag tvungen att ligga kvar trots att jag inget hellre ville än att kunna åka hem samma kväll eftersom äldsta dottern var hemma och pappan då var tvungen att åka hem till henne, men jag förlorade en massa blod efteråt och fick läggas in på spec bb. Jag behövde ju ta igen mig i allra högsta grad, men det var ju inte aktuellt att få åka hem.
  • Momalicious

Inte av BB-personalen, men min sambo tog sonen i 3-4-5 timmar så jag fick sova. Sonen föddes 03.46 och jag var pigg hela dagen efter förlossningen, så jag kunde inte sova även om sonen sov i stort sett hela tiden. På natten däremot ammade jag nästan konstant så det blev inte mycket sömn och min sambo tog honom då på morgonen så jag fick sova vilket var underbart!

• mamma2kids

med tvåan vart jag frågad,men med ettan va jag super dålig svimmade o grejjer,kunde inte prata m.m värsta stroke symtomen men dom tog inte bebisen så jag fick vila,eller mig på nå undersökning.låg där helt ensam med bebis.hemskt.

• FruganH

Födde mitt första barn i v36+0 med akut snitt (efter misslyckad igångsättning) och den "hjälp" vi fick var att dom kom in var tredje timme och tillmatade eftersom dottern var tillväxthämmad. Blev dock inte frågad om detta och att göra det själv verkade inte vara ett alternativ. De verkade vilja ha stenkoll på att hon fick i sig maten. Tänkte inte så mycket på det själv. Det var första barnet och man var ju själv lite "chockad" eftersom dottern kom tidigare och så. Annars var det aldrig tal om någon avlastning och det behövdes väl inte heller egentligen eftersom pappan var med på BB. Sen utnyttjade jag nog makens hjälp lite dåligt och ville mest ha dottern hos mig konstant. Körde uteslutande med hud-mot-hud dygnet runt hela BB-vistelsen för att få igång mjölken och för att dottern skulle hålla tempen.

• 201201232
    Det är väl kul om man får åka hem så snabbt istället för att försöka samsova i en trång sjukhussäng... Jag fick inte åka hem direkt, det var inte ens någon som frågade mig vad jag ville utan de rullade mig direkt från operationsbordet till BB.
  • cloudberry79
    Fast alla får ju inte åka hem så snabbt, det är jävligt tärande att ligga där i flera veckor...
    If you love me - please don't feed me!
  • Lantani

Jag sov en natt på bb med första barnet. Denna natten var han väldigt orolig, så efter ett tag frågade personalen om de skulle ta honom, så att vi kunde sova. Vi tackade ja tack, de hade sonen mellan 02-05 tror jag det var, vi sov som stockar.

Med minsta barnet sov vi inte över! 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • 89Mamma10o12

Nej enda gången vi inte hade honom hos oss var när förlossningen var avklarad och vi fick fika då var han borta med sköterskorna i ca 10 min sen tvinga ja sambon att hämta honom Tungan ute

• Krake
    k girl skrev 2011-10-16 12:05:18 följande:
    Jag hade precis samma situation som Omorfia, sonen varken kunde eller orkade suga i sig någon råmjölk. Första dygnet skrek han, andra dygnet orkade han inte alls suga. Då fick jag börja pumpa. Jag hade ju ändå tur som fick igång mjölken trots att min bebis inte klarade av att suga, men fick pumpa en hel del.
    I see!
    Moster, inte monster.
  • Omorfia
    k girl skrev 2011-10-16 12:05:18 följande:
    Jag hade precis samma situation som Omorfia, sonen varken kunde eller orkade suga i sig någon råmjölk. Första dygnet skrek han, andra dygnet orkade han inte alls suga. Då fick jag börja pumpa. Jag hade ju ändå tur som fick igång mjölken trots att min bebis inte klarade av att suga, men fick pumpa en hel del.
    För mig funkade inte pumpning heller och mjölken rann aldrig till. Jag blir lite ledsen när jag läser om hur lätt och snabbt vissa bebisar verkar ha fått ersättning. Till mig sa de bara att de "inte gör något" förrän bebisen gått ned 10%. Som att en gulsotig slö bebis som inte bajsar blir piggare och orkar suga bättre efter 3 dagars fasta?

Ah well, med nästa unge kommer jag och maken kräva mer hjälp och stöd om det inte funkar.
  • 071001

VI bodde på patienthotell och hade inte speciellt mycket kontakt med nån personal. Vi behövde ingen avlastning och blev inte heller tillfrågade om nån sådan. Pappan bodde där med oss de tre dygnen vi var där.

• Zirup

Jag frågade om de kunde ha lillasyster medans jag gick och duschade på morgonen. Det var nämligen för trångt inne i badrummet för att ha med sig vagnen och jag tyckte det var obehagligt att ha den utanför alternativt duscha med öppen dörr?! Det kunde de, men när jag gick iväg till rummet för att byta kläder kom de rullande med henne igen då de hade fler barn att ha koll på och jag hade ju duschat färdigt. Hade väl iofs inte tackat nej till 2 minuter hjälp till, så jag kunde dra på mig trosorna och brallorna liksom, men visst, det var okej ändå. 

• Med två små

Första natten med första barnet fick vi hjälp. Jag var helt slut efter en lång och jobbig förlossning och dottern hade lite problem med sin andning. Jag var fullständigt livrädd att vi skulle somna till och missa om hon slutade andas och personalen tog henne hela natten. På morgonen kände vi knappt igen dottern - vi hade ju bara sett henne ett par timmar kvällen före! Andra barnet föddes också på kvällen, henne tog jag hand om helt själv, sov inget alls. Tredje barnet kom med snitt så honom kunde jag inte tillmata själv eftersom jag inte kom ur sängen. Försökte vid något tillfälle men då tyckte personalen att jag skulle vila istället!

Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Zenobia

Ja hade hjälp av sambon båda gångerna vi fick barn eftersom han fick stanna kvar. Men när första barnet föddes så glömdes vi mest bort inne på vårt rum och vi fick hojta till om hjälp.  Det var mest rörigt den gången, dom hade ingen koll när hon hade bajsat eller pinkat första gången eller tanken på hennes vikt. Så hon dalade ner rejält i vikt och på grund av det så fick vi stanna ett par extra dagar. När ja ringde en natt på klockan och sa att tjejen sovit över 6 timmar utan att ha ätit vart det rama skrik över det men ingen hjälp att lösa varför det vart så.
    Sen var hon så i behov av närkontakt att hon måste sova på en hela nätterna igenom och ja bad om hjälp om det och fick bara svaret att hon behöver närheten. Men sen att vi behövde sova det brydde dom sig inte om.
    Vår tjej var tillväxthämnad och åt inte för hon var så trött och ja var snittad och fick inte igång amningen så allt var väl mer pannkaka.

Andra barnet 1 år senare så undrar man om personalen fått gått på charmkurs och bytts ut för nu vart det annat och bad man om hjälp fanns dom där.
    Sambon bodde även den här gången med oss för ja fick komplikationer efteråt. Men nu fick ja hjälp med amningen och det vi behövde hjälp med. Dom hade mer koll den här gången och dom kom in med ersättning när vi tyckte pojken behövde extra osv.

• Athema

Med min första fick jag avlastning i 2 timmar så att jag skulle få lite sömn, dom frågade inte, jag formligen bad om det. Jag fick inte till det med amningen, mina vårtor var såriga han skrek och skrek och skrek och jag som första gångs mamma kände mig värdelös osv osv osv så dom två timmarna var himmelrike, resten utav BB vistelsen gick bättrejag fick till slut till amningen innan vi skulle fara hem så dom var välbehövda :) Med andra så gick allt mycket bättre där behövdes ingen avlastning. 

Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?