• Duefigli

Han har börjat kissa i sängen efter ett halvår! Vad ska vi göra?

Vår son som snart är fyra har varit nästan helt torr nattetid sedan maj i år. Olyckor har hänt då och då, men inte oftare än kanske någon gång i veckan. 

Nu har han dock sen ett par veckor tillbaka kissat i sängen, ibland mer än en gång, nästan VARJE natt. Ibland kommer han upp och kissar och somnar sen om, för att ändå kissa i sängen framåt morgonkvisten.

Han vaknar ibland av att han är blöt, ibland sover han vidare utan att märka nåt alls.

Vi har dragit ner till minimalt med dricka på kvällen. Vi har pratat med honom om det, utan att skuldbelägga och jag tror att han verkligen tänker att han ska vakna.

Vi vill ju inte börja med blöja (fast jag har förstått att det finns mindre blöjiga varianter för större barm), men det är heller inte hållbart med kissig säng (både hans och vår) varje natt. Förvisso har vi plastlakan, men ändå.... Hur ska vi göra för att inte få honom att känna sig dum, men ändå lösa problemet?

Några råd? 

• Svar på tråden Han har börjat kissa i sängen efter ett halvår! Vad ska vi göra?
  • 87Malin

Ni kanske måste kolla upp det, han kan ha en överkänslig blåsa eller så kanske han har blivit en sängvätare.

Jag har en bonus och hon får bara dricka ett halvt glas med vatten efter kl 18, för hon brukar inte vakna på natten.

Dricker hon för mycket och vi inte tar upp henne någon gång så vaknar inte hon av att hon är pinknödig.

Jag tycker ni ska ringa och be att få kolla upp det.

• Duefigli
    87Malin skrev 2011-10-15 12:20:52 följande:
    Ni kanske måste kolla upp det, han kan ha en överkänslig blåsa eller så kanske han har blivit en sängvätare.

Jag har en bonus och hon får bara dricka ett halvt glas med vatten efter kl 18, för hon brukar inte vakna på natten.

Dricker hon för mycket och vi inte tar upp henne någon gång så vaknar inte hon av att hon är pinknödig.

Jag tycker ni ska ringa och be att få kolla upp det.
    Men vad innebär överkänslig blåsa? Och sängvätare... vad innefattar den definitionen? Och vet du hur det kollas upp? Alltså, vad undersöker de?
  • 87Malin
    Duefigli skrev 2011-10-15 12:22:47 följande:
    Men vad innebär överkänslig blåsa? Och sängvätare... vad innefattar den definitionen? Och vet du hur det kollas upp? Alltså, vad undersöker de?
    Att dom inte behöver mycket för att bli kissnödig.

och sängvätare är dom som inte känner på natten att dom blir kissnödig och bara kissar.

jag vet inte riktigt vart man kollar upp det men ring till hälsocentralen och fråga hur du ska göra.

Annars kan ni testa med att knappt ge nåt att dricka efter kl 18 och sen ta upp han innan ni går och lägger er och kliver ni upp någon gång på natten för att gå på toa så ta med pojken då oxå, då kan ni märka hur mycket han pinkar varje gång. Det funkar för oss.
  • FruT81

BVC gör inget förrän barnet är 6 år om pojken är sängvätare. Ni bör kanske ta ett urinprov för o säkerställa att det inte är UVI.... Annars får man försöka att killen går regelbundet på toa o verkligen tömmer blåsan. Det är ett hormon som inte hunnit utvecklas som gör att barn kissar utan att märka det. Vet hur du har det..... Min son är dock 5.....

Svar på tråden Han har börjat kissa i sängen efter ett halvår! Vad ska vi göra?