• Lantani

Vilken bil har ni barnfamiljer? Hur många barn och vilka typer av bilstolar?

Är lite nyfiken på vad för bilar andra barnfamiljer har.
    Hur många barn har ni?
    Vilka bilstolar sitter barnen i?

Vi själva har i nuläget en skoda octavia. 2 barn, 14 månader och snart 3 år.
    Barnen sitter bakåt (i framsäte resp bakom passageraren), i en hi-way och en two way.
    Kommer dock byta till en VW touran nu i veckan, då kommer båda barnen kunna sitta bak. 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Vilken bil har ni barnfamiljer? Hur många barn och vilka typer av bilstolar?
  • Natasha76

Det här blir långt...

Vi har två barn, en flicka 4 år och en flicka 1,5 år. Dessutom skjutsar vi ofta en flicka som just fyller 5 och hennes lillebror som är litet på ett år.

Vi har en VW Touran. I den brukar vi ha Axkid Kidzone, Axkid Kidzofix, Duologic 2, Hi-way I och Hi-way II. Isofix bara längst ut i mittenraden. Ibland har vi Multi-tech i mitten av mittenraden, obs enbart på mitten platsen, och en Hi-way längst bak. Hi-way II funkar också bra på mittenraden men ettan har litet kort stödben för sidoplatserna eftersom de har lådor i golvena. Alltid två Axkid i bilen.  Duologic 2 har vi bakom förarsätet just nu.

Duologic, Axkid, Axkid
    Hi-way I, Hi-way II

Axkid, MT, Axkid
    Hi-way I, Hi-way II

Oftast har vi bara en hi-way och istället mera bagageutrymme.

Sen har jag en VW Passat.

I den har jag Two-way framme (krock-kudden avstängd) och en Secura bakom. Just nu har jag Multi-tech bakom istället. Ibland har jag två Hi-way till bredvid Multi-tech:en på baksätet ifall jag ska skjutsa alla fyra barnen. Alla stolar bakåtvänt naturligtvis.

Sen har jag testat Fixway också i Touranen men den tog enormt med plats i längdriktningen.

• knisse

volvo xc60 med tva aktagrecko duologik 2 i baksätet

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Helle333
    Lantani skrev 2011-10-16 09:13:19 följande:
    Är lite nyfiken på vad för bilar andra barnfamiljer har.
    Hur många barn har ni?
    Vilka bilstolar sitter barnen i?

Vi själva har i nuläget en skoda octavia. 2 barn, 14 månader och snart 3 år.
    Barnen sitter bakåt (i framsäte resp bakom passageraren), i en hi-way och en two way.
    Kommer dock byta till en VW touran nu i veckan, då kommer båda barnen kunna sitta bak. 
    Opel astra. -96a. Halvkombi.
    Ett barn.
    Akta graco Logico S
  • tinis77

Vi har en Chrysler Grand Voyager. Tre barn, 1,5 år, 3 år, 6 år. Minstingen sitter i en britax hi-way längst bak på passagerarsidan. Framför henne sitter 3åringen i en akta duoflex, och längst bak på förarsidan sitter 6åringen. Alla sitter bakåt såklart.

• mimamima

Passat kombi, ett barn 3,5 år, britax twoway bakåtvänd bakom passagerarplatsen. Jag i baksätet med henne!

• Liafia

Hoppar in här och ställer en fråga till er som har två(eller fler) barn varav ett spädbarn.

Flera skriver att dom har dem bägge i baksätet. Hur fungerar det? Ska få vårt andra barn om ett par veckor, har i dag stora tjejen (20 mån) i en Hi Way i baksätet. Tidigare satt hon i mitten, nu sitter hon bakom passagerarsätet.

Hade först tänkt sätta bebisen i en Maxi Cosi cabriofix brevid storasyrran i baksätet och att vi vuxna skulle åka fram och ha en "gästplats" bak. Kände dock att vår vilda dotter kanske skulle bli lite fööööör hjälpsam mot sitt lillasyskon och det hela sluta med en nedtryckt plastleksak eller snuttis i halsen på bebisen?! Obestämd
    Jag kör dessutom oftast ensam med barn(en) så jag kan inte alltid ha full koll om båda sitter bak. Men skulle ju allra helst vilja det.

Nu läget tänker vi alltså ha storasyster bak i stolen och lilla/lille fram i babyskydd. Har en Ford Focus Kombi.
    Hur har ni andra gjort? När har ni flyttat på dem och hur har det funkat?!

• Lantani
    Liafia skrev 2011-10-17 22:12:25 följande:

Hoppar in här och ställer en fråga till er som har två(eller fler) barn varav ett spädbarn.

Flera skriver att dom har dem bägge i baksätet. Hur fungerar det? Ska få vårt andra barn om ett par veckor, har i dag stora tjejen (20 mån) i en Hi Way i baksätet. Tidigare satt hon i mitten, nu sitter hon bakom passagerarsätet.

Hade först tänkt sätta bebisen i en Maxi Cosi cabriofix brevid storasyrran i baksätet och att vi vuxna skulle åka fram och ha en "gästplats" bak. Kände dock att vår vilda dotter kanske skulle bli lite fööööör hjälpsam mot sitt lillasyskon och det hela sluta med en nedtryckt plastleksak eller snuttis i halsen på bebisen?! Obestämd
    Jag kör dessutom oftast ensam med barn(en) så jag kan inte alltid ha full koll om båda sitter bak. Men skulle ju allra helst vilja det.

Nu läget tänker vi alltså ha storasyster bak i stolen och lilla/lille fram i babyskydd. Har en Ford Focus Kombi.

Jag har 21 månader mellan mina barn. När lillasyster satt i babyskyddet, så satt hon bakom föraren, oavsett om jag körde själv eller om sambon också var med. Var vi allihopa, så satt jag i mitten bak mellan barnen.
    Någon enstaka gång hade jag henne fram, men tyckte bara att jag tittade lite väl mycket på henne under färden och dessutom ville jag inte plocka med henne samtidigt som jag körde, så hon satt bak iallafall 95 % av alla turer i bilen.

Numera däremot har jag en fram och en bak och det går jättebra, förutom att huvudet på båda börjar komma förnära framrutan, så vi väntar på ny bil, där vi kan ha båda bak!
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • EMK01
    Liafia skrev 2011-10-17 22:12:25 följande:

Går inte babyskyddet att flytta med några enkla handgrepp? Vi kommer ha ettan till höger och bebis till vänster. Skulle man sedan måsta stoppa in nån fler i baksätet så flyttar vi antingen in bebisen till mitten (eftersom nån förmodligen då sitter bredvid och ser vad storasyster gör). Annars får personen som ska åka bak hoppa in innan man klickar fast babyskyddet.
  • Masmamma

Vi har två bilar; en Chrysler Grand Voyager och en Citroen C5. Barnen i familjen är just nu tre stycken och de är 6 år,  4,5 år och 20 månader.

De större barnen bälteskuddar / bilbarnstolar med rygg och minstingen har bakåtvänd stol. Vet faktiskt inte vilka märken vi har på de bakåtvända, tror att det är Acta på båda men är inte helt säker.

• Caladhiel

Vi har en Peugeot 406 kombi, och har en son, 1,5 år, som sitter i en Hi-Way. För tillfället sitter han i framsätet med avstängd airbag, men vanligtvis sitter han i mitten bak. Ibland brukar även hans kusin vara med och då sitter de bredvid varandra i baksätet i varsin Hi-Way. Borde testa ifall kusinens Multi-Tech också ryms bredvid om man har en Hi-Way i mitten...

• Kina79

Hemma i Sverige har vi en Citroen Xsara Picasso.
    Vi har tre barn, 7½, 5½ och 1½ år gamla.
    De två äldsta sitter i bältesstolar.
    Innan vi flyttade hade de en Britax Adventure och en Akta Graco Rallysport, men Aktan tog vi med oss när vi flyttade, så det får bli en Adventure till när vå åker hem nästa sommar.

Lillan sitter i en Britax Hi-Way 

Alla tre barnen sitter bak. Ibland flyttas lillan fram om jag ska åka långt med alla tre, då tycker storasyrrorna att det är apjobbigt med lillasyster bak

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Familjen L

Vi har en Ford s- Max. Barnen sitter i baksättet. Dotter som blir 4 i december, åker baklänges i sin two way. Sonen som är född februari 2011, sitter baklänges i en acta gracco duoflex, en stol med stödben så den sitter fast på mittensätet.

Svar på tråden Vilken bil har ni barnfamiljer? Hur många barn och vilka typer av bilstolar?